Hoe heet dat ding op je autogordel dan? Het metalen ding dat op je veiligheidsgordel zit, heet de tong.Of gesptong.Of gordeltong.
De werking van autogordels
Dit gebeurt door middel van het diagonale en heupgedeelte van de gordel, die respectievelijk over de borst en het bekken lopen. Door deze verdeling van krachten wordt de kans op ernstig letsel aanzienlijk verminderd.
Bij systemen met gordelspanner wordt de gordel nóg iets strakker aangetrokken. Na een aanrijding zorgt een explosief ervoor dat de sluiting van de gordel binnen een tijdsbestek van 30 milleseconden naar beneden getrokken wordt. De gordel wordt op dat moment zeer strak aangetrokken.
De gordelversteller is gemaakt van duurzaam kunststof en is eenvoudig in het voertuig te installeren. Als de gordel te hoog zit, kan deze ook aan de heupgordel worden bevestigd. Schuif de gordel eenvoudig door de versteller en voorkom dat deze bij je nek komt.
Het belang van de autogordel
Dit slot werkt op basis van centrifugale kracht en inertie. Als een auto plotseling stopt of botst, blijft de gordel door zijn traagheid voorwaarts bewegen. Deze beweging activeert een vergrendelingsmechanisme in de haspel, wat de gordel vastzet en zo de passagier op zijn plaats houdt.
Er zijn verschillende soorten autogordels. Zo zijn er 2-puntsgordels, 3-puntsgordels en 4-puntsgordels. Een 2-punts gordel is een gordel aan de zijkant. Deze riem heeft geen schouder tot heup gedeelte.
Het veiligheidseffect van autogordels is het grootst wanneer deze correct, strak over het lichaam, gedragen worden [63]. Wanneer een gordel te veel speling heeft, ontstaat bij een botsing een grotere belasting op het lichaam, waardoor bijvoorbeeld het borstbeen en ribben kunnen breken.
Er staat in de wegcode nog een aantal uitzonderingen die vooral van toepassing zijn op volwassenen. Zo moeten bestuurders die achteruit rijden, taxichauffeurs die klanten vervoeren, personen die in het bezit zijn van een vrijstelling en beambten van bpost (die regelmatig moeten stoppen) de gordel niet dragen.
Het weefsel waaruit de stof van de veiligheidsgordel bestaat, heeft een extreme treksterkte en kan zonder kracht ongeveer 3000-6000 lbs dragen.
Het doel van dit kapje is te voorkomen dat de veiligheidsgordel per ongeluk tijdens de rit wordt ontgrendeld door een passagier die zich niet bewust is van het gevaar van het ontgrendelen van de gordel tijdens de rit.
Als er een ongeval plaatsvindt en de veiligheidsgordel komt onder grote belasting te staan van de inzittende, scheuren de stiksels van de lus. Hierdoor wordt de veiligheidsgordel iets verlengd, waardoor er een soort remmend effect optreedt en de impact van een botsing met enkele centimeters extra wordt opgevangen.
De driepuntsgordel is bij uitstek de meest gebruikte veiligheidsgordel. Bij deze gordel moet de schouderband langs de nek gelegd worden. Er moet wel gezorgd worden dat de gordel niet van de schouder af kan glijden. Verder gaat er een deel van de gordel over de heupen.
Het staat wat omslachtig omschreven op de website van de overheid, maar het komt er op neer dat iedereen zijn eigen boete betaalt voor het niet dragen van een gordel, behalve als de overtreder jonger is dan 12 jaar.
Wat kost het vervangen van de autogordels? Het vervangen van de autogordels kost gemiddeld 125 euro inclusief btw per autogordel.
Ook chauffeurs van taxi's en taxibusjes hoeven geen gordel om als zij passagiers vervoeren én wanneer geen sprake is van een contractrit, die vooraf schriftelijk is vastgelegd. Deze uitzondering voor taxichauffeurs is gemaakt om ze bij onvoorspelbare ritten minder kwetsbaar te maken voor overvallen.
Ook een taxichauffeur is verplicht om zijn gordel te dragen. Echter, als je klanten vervoerd tegen contante betaling heb je ontheffing van de gordelplicht. Deze uitzondering is gemaakt uit veiligheidsoverwegingen.
Het dragen van een autogordel is verplicht, voor zowel de bestuurder als de passagier. Draag je de gordel niet? Dan wordt er sinds 2023 een boete van 169 euro uitgeschreven, in 2022 was dit bedrag nog 159 euro. Beide bedragen zijn inclusief de 9 euro administratiekosten van het CJIB.
U moet altijd een autogordel gebruiken als uw zitplaats een autogordel heeft. Dit geldt voor bestuurders en passagiers. Zowel voorin als achterin een auto of ander voertuig gebruikt u een gordel.
Dit is inderdaad een kwestie van de gordel een klein stukje (1/3) omvouwen, dan heel voorzichtig (zodat je de gordel niet beschadigt) de gesp langs de gordel stukjes omhoog en omlaag schuiven en ondertussen steeds een beetje verder omvouwen/trekken, vooral in het midden van die gesp gaat dat het beste.
Hoofdregel voor vervoer van kinderen
Goedgekeurd zijn kinderzitjes met ECE labels. Passend betekent dat het kinderbeveiligingssysteem aangepast moet zijn aan de lengte en het gewicht van het kind. Kinderen vanaf 1,35m en volwassenen moeten gebruik maken van de veiligheidsgordel.
Het verhaal van de driepuntsgordel in de auto is wereldberoemd. Hij werd uitgevonden door de Zweed Nils Bohlin, die werkzaam was bij de eveneens Zweedse autofabrikant Volvo. In 1959 kwam de gordel op de markt en veroverde al snel de wereld.
Het vervangen van de autogordels kost gemiddeld 100 euro inclusief btw per autogordel.
Indien we er met een ruk aan trekken moet de gordel blokkeren en bij het aandoen van de gordel moet hij aanliggen Er wordt echter nergens een type gordel verplicht gesteld! Dat betekent dat niet perse de standaard driepuntsgordel gebruikt hoeft te worden, een twee- of vierpuntsgordel mag dus ook!