Bij gondelbanen is 6 meter per seconde een standaardsnelheid, maar bij stoeltjesliften was het tot voor kort alleen in Zwitserland toegestaan om liften op deze snelheid te laten lopen.
3S-gondel: Een koppelbare gondel met één trekkabel en rolt over twee draagkabels. Moeilijk terrein is makkelijk te overbruggen met een 3S-gondel, die tot 120 km/h op normale snelheid kan draaien.
Afgezien van de lengte, zijn de overige statistieken van de gondel ook opmerkelijk. Hon Thom-Phu Quoc is de snelste gondel ter wereld, met cabines die er met 8,5 m/s of 1.673 voet per minuut doorheen gaan (een andere Doppelmayr 3S die voor de Olympische Spelen in Sotsji is gebouwd, kan ook 8,5 halen.)
Vanoise Express: snelste gondel met twee verdiepingen
Tussen de gondel en de grond zit op het hoogste punt maar liefst 400 meter. De spectaculaire dubbeldekgondel legt een afstand van 12,5 meter af per seconde (maximumsnelheid 45 km/h) en biedt plaats aan 200 personen per cabine.
De snelheid van een kabelskibaan bedraagt tussen 0 en 58 kilometer per uur. Per waterskitype (waterski, wakeboarden, enz.) wordt de snelheid aangepast. Zo is een snelheid met een wakeboard bij meer dan 40 kilometer per uur nauwelijks vaarbaar.
De snelheid in de duwfase is ongeveer 40 km/h; de maximale snelheid in een afdaling is ongeveer 135 km/u; in sommige bochten wordt de bemanning onderworpen aan laterale versnellingen gelijk aan vijf keer de versnelling van de zwaartekracht (5g).
Een gondellift heeft cabines die aan een continu circulerende kabel hangen, terwijl kabelbanen gewoon heen en weer pendelen op kabels . In Japan worden de twee beschouwd als dezelfde categorie voertuigen en worden ze kabelbanen genoemd, terwijl de term kabelbaan verwijst naar zowel kabelbanen op grondniveau als funiculars.
Gondeliers kunnen zich scharen bij de best verdienende werkers in Venetie. Ze verdienen zo 130.000 euro per jaar. Maar let op! Ze zijn enorm veel kosten kwijt om hun gondel terug te betalen of überhaupt te kunnen leven in Venetie.
Een stoeltjeslift kost al gauw tussen de 3 en 10 miljoen euro. Wil je een gondel, dan betaal je eerder 14 á 15 miljoen.
Het standaardtarief voor een gondelvaart bedraagt tussen de € 80,- en € 100,- als je ervoor kiest om tussen 19.00 en 20.00 uur te gaan varen. Dit is een vaste prijs. Houd er rekening mee dat deze kosten voor de gondel zelf gelden en niet per persoon. Dus als je met een groep reist, is het goedkoper.
Veel gondels in Italië dienen nog steeds als veerboten over het Canal Grande, maar de hoge onderhoudskosten maken hun uiteindelijke verdwijning nog waarschijnlijker. Gondels zijn goed geschikt voor de omstandigheden van de Venetiaanse kanalen en lagune en worden doorgaans voortbewogen door een gondelier, die een roeispaan gebruikt .
De cabines zijn door middel van een hanger verbonden aan een kabel. Om de capaciteit te verhogen moet de omloopsnelheid groter worden. Het in- en uitstappen wordt dan moeilijker. Bij oudere gondelbanen blijven de cabines aan de kabel hangen.
De hoogste snelheid
Het wereldrecord speed skiing staat sinds maart 2023 op naam van Fransman Simon Billy. Hij heeft daarmee eindelijk het record van de Italiaan Ivan Origone (2016) weten te verbreken. De beste man behaalde in Vars een duizelingwekkende snelheid van 255,5 km/u.
De tweepersoons stoeltjeslift, die jarenlang het werkpaard van de ski-industrie was, kan ongeveer 1.200 mensen per uur verplaatsen met een touwsnelheid van maximaal 2,5 m/s (8,2 ft/s) . De vierpersoons afneembare stoeltjeslift ("high-speed quad") kan 2.400 mensen per uur vervoeren met een gemiddelde touwsnelheid van 5 m/s (16,4 ft/s).
Hoe veilig zijn skiliften nu eigenlijk? Het antwoord is: heel veilig. Skiliften zijn zelfs 1 van de veiligste transportmiddelen ter wereld. De huidige techniek, zeer strenge controles en het regelmatige onderhoud in de wereld van de skiliften, zorgen ervoor dat de kans op een ongeluk met een skilift zeer klein is.
Vanaf 3 feb. 2025 is het gemiddelde uurloon voor een Gondolier in de Verenigde Staten $ 26,34 per uur . Terwijl ZipRecruiter uurlonen ziet die zo hoog zijn als $ 61,78 en zo laag als $ 8,89, ligt de meerderheid van de Gondolier-lonen momenteel tussen $ 15,14 (25e percentiel) en $ 30,77 (75e percentiel) in de Verenigde Staten.
De goedkoopste gondel van Venetië
Dan neem je gewoon de traghetto! Dit is een gondel die je van de ene kant van het Canal Grande naar de andere kant overzet. Zo'n oversteek duurt nog geen minuut en kost je twee euro.
Om tegenwoordig gondelier te worden, moet men de gondelschool doorlopen, waar men het roeien bestudeert, fysieke kracht test, een vreemde taal leert en vertrouwd raakt met de geschiedenis van de stad.
De Pick 2 Peak Gondola in het Canadese Whistler is de hoogste en langste skilift ter wereld. Tijdens de rit van 11 minuten overbrug je bijna 4,5 kilometer en op het hoogste punt zweef je 436 meter boven de Fitzsimmons Creek. Dat terwijl de kabels aan slechts vier palen hangen.
Over het algemeen niet.Als het wel kan staat het aangegeven. Zowel dal- als bergstation zijn vaak niet voorzien hierop en je kunt er dan niet in of uit zonder dat ze de lift stoppen. Als iedereen dat gaat doen, kom je als skiër nooit meer boven.
Top tip: Ga de hoogte in en spring op de 3S Matterhorn Glacier Ride kabelbaan, de hoogste kabelbaan ter wereld. Hij brengt je naar 3883 meter, waar je het hoogste uitkijkplatform van de Alpen op de Matterhorn Glacier Paradise vindt. En op een heldere dag kun je tot aan de Middellandse Zee kijken!
Rodelen en sleeën is niet zonder gevaar
Rodelen is ontzettend leuk voor jong en oud, maar het gevaar wordt regelmatig onderschat met ongelukken als gevolg. Het meeste letsel komt door botsingen en valpartijen.
Alpine Coaster Imst, Oostenrijk
Met een lengte van 3535 meter is dit de langste rodelbaan in zijn soort ter wereld. Je doet er ongeveer 9 minuten over om de 500 hoogtemeters af te dalen. Je kunt zelf je snelheid bepalen en kinderen vanaf 3 jaar mogen mee onder begeleiding.
De rodelbaan is geen traditionele betonnen kuip waar je met een bakje op wieltjes naar beneden raast maar een baan op rails. Je kunt dus niet uit de bocht vliegen, dat lukt echt niet! Beneden stap je in waarna je in je bakje omhoog getrokken wordt naar het begin van de baan.