De lengte van een podcast verschilt enorm van elkaar. Zo heb je korte podcasts van ongeveer vijf tot tien minuten en lange podcasts van een half uur tot een uur. De duur van de podcast is vaak afhankelijk van de content die je bespreekt, maar ook hierbij kun je weer variëren qua lengte.
Wat is een goede lengte voor een podcast? Veel mensen luisteren onderweg naar podcasts. Je zou dus kunnen zeggen: een goede podcast is zo lang als de reistijd van de gemiddelde forens. In Nederland is dat ongeveer vijftig minuten van deur tot deur.
Wanneer je streamt via Spotify, of dat nu muziek of een podcast is, verbruik je gemiddeld 40 MB per uur. Wie elke werkdag minstens een podcast van een uur beluistert, verbruikt maandelijks dus ongeveer 800 MB tot 1 GB mobiele data.
Downloads zijn de meest gebruikte maatstaf om succes te meten in podcasting-inspanningen (46%). Als je kijkt naar de maandelijkse podcast-downloadnummers van Buzzsprout, en je afleveringen krijgen ongeveer 25-30 downloads in de eerste dagen na release , dan zit je al in de top 50% van podcasters.
Als je aan een podcast denkt, is het interviewpodcastformaat waarschijnlijk een van de eerste dingen die in je opkomt. Interviews Guests is waarschijnlijk het meest voorkomende podcastformaat, met een vaste host (of hosts) die elke week met een nieuwe gast praat. Hoewel gasten en onderwerpen kunnen variëren, is er altijd een thema dat ze met elkaar verbindt.
De ideale lengte hangt af van de doelgroep en het doel van de podcast. Gemiddeld duren podcasts tien minuten tot een uur.
Met meer dan twee miljoen podcasts is het makkelijk om je content te verliezen in de zee van actieve podcasts. Er is een kans van 50 procent dat je podcast zal podfaden. Met meer dan een half miljoen podcasts die jaarlijks worden geproduceerd, overleeft slechts 20 procent, de vraag waarom podcasts mislukken verdient antwoorden.
Een hostread levert gemiddeld 1000 euro extra op. Een populaire podcast kan al gauw rekenen op 50.000 luisteraars. Kortom, dat is toch mooi 3250 euro per aflevering. Het verschilt per podcast hoeveel procent daarvan naar de maker gaat en hoeveel naar de eventuele producent.
Een podcast maken is niet moeilijk of tijdrovend. Je hoeft er niet heel technisch voor te zijn en je hoeft ook niet te investeren in dure apparatuur. Wat wel helpt is je goed inlezen en wat zaken op een rijtje zetten voordat je daadwerkelijk begint met het opnemen van de podcast.
Gemiddeld dataverbruik per uur: Podcastdataverbruik varieert afhankelijk van verschillende factoren, maar gemiddeld kan het streamen van een podcast gedurende één uur tussen de 20 en 100 megabytes (MB) verbruiken. De variatie is te wijten aan factoren zoals audiokwaliteit, bestandsformaat en compressietechnieken die door verschillende platforms worden gebruikt.
Het tarief van een persoonlijke podcast editor liggen tussen de € 40 en € 80 euro per uur op locatie. Het opbouwen van de studio hangt af van de apparatuur die meegenomen wordt maar liggen tussen de €150 en €300 euro. Het kan in prijs flink stijgen als er ook video apparatuur moet worden meegenomen en opgezet.
Om te zien welke apps op jouw smartphone de grootste energievreters zijn, moet je in iOS naar Instellingen / Batterij gaan, en op Android naar Instellingen / Batterij & energiebesparing / Batterijgebruik. Hier staat een lijst met alle apps die je gebruikt en hoeveel van je batterij ze verbruiken.
De gemiddelde duur van een aflevering is ongeveer 5-7 minuten . Aan de langere kant van het spectrum staat Up First, een dagelijkse nieuwspodcast die luisteraars in minder dan 15 minuten een snelle update geeft over de laatste nieuwskoppen.
Als u sporadisch of te weinig nieuwe podcasts uitbrengt, loopt u het risico die connectie te verliezen. Typische releasefrequenties zijn wekelijks, tweewekelijks of maandelijks. Veel van onze klanten vinden dat tweewekelijks of maandelijks de juiste balans biedt.
Sponsoring en advertenties
Een van de meest voor de hand liggende manieren waarop podcasts geld verdienen, is met advertenties. Podcasters kunnen advertentieruimte verkopen als door de host onderschreven advertenties of via programmatische advertentieplatforms. Door de host gelezen advertenties zijn advertenties waarbij de host persoonlijk een product onderschrijft.
Hoe algemener je podcast, hoe groter je publiek moet zijn. Hoe kleiner je niche is, des te kleiner kan je groep luisteraars zijn om toch interessant genoeg te zijn voor adverteerders. Maar mocht je duizenden luisteraars per aflevering hebben dan kunnen daar als snel honderden euro's mee verdiend worden.
Publieksrecensies en -beoordelingen
Publieksrecensies en -beoordelingen zijn directe feedback van je luisteraars. Dat betekent dat ze een bewijs zijn van de impact van je podcast. Positieve recensies en hoge beoordelingen geven vaak aan dat je content aanslaat bij je publiek. Het laat ook zien dat ze betrokken zijn en wat je creëert leuk vinden.
Het geld verdienen met een podcast is eigenlijk heel goed vergelijkbaar met het verdienmodel achter sommige bloggers of vloggers. Zij die voor de kost content schrijven of video's maken. Vaak krijgen zij een bepaalde vergoeding per aantal bezoekers of kijkers. En zo werkt het ook veelal in de podcastwereld.
Spotify blijft het populairste platform om podcasts te beluisteren, gevolgd door YouTube. Men luistert voornamelijk podcasts voor entertainment/ontspanning of om zich in een bepaald onderwerp te verdiepen. Podcasts over nieuws, actualiteiten & achtergronden worden het meest beluisterd.
Wat is de gemiddelde lengte van een podcast? Op basis van twee onderzoeken is de gemiddelde lengte van een podcast ergens tussen de 30 minuten en 42 minuten . In 2018 publiceerde Dan Mineser de eerste studie van Pacific Content. Hij ontdekte dat de gemiddelde podcasttijd 41 minuten en 31 seconden is.
In theorie, nee, het kan niet te kort zijn . Het mooie van podcasten is dat er geen specifieke tijd is waarbinnen een aflevering moet duren. Wat je in gedachten moet houden als je een kortere podcastlengte overweegt, is dat je minder tijd hebt om je punt over te brengen.