De kans op een verwonding in een achtbaan is ongeveer één op een miljoen. De kans op een ernstige verwonding is ongeveer één op 20 miljoen. Kans op een dodelijk ongeval is ongeveer één op 750 miljoen. Dit blijkt uit onderzoek van de International Association of Amusement Parks and Attractions (IAAPA).
Hij gaf een paar praktische tips: stap nooit met een lege maag de achtbaan in, en ga vooral gillen als je het eng vindt. En stap daarna nog een keer in, juist als je het spannend vindt. Want als je je angsten aangaat, stijgt je zelfvertrouwen. Kruip je weg, neemt dat gevoel juist af.
"Als je misselijk wordt in de achtbaan, komt dat doordat allerlei sensoren, zoals je evenwichtsorganen en je ogen, verwarrende signalen afgeven aan het duizeligheidscentrum in je hersenen." Daardoor word je dus misselijk.
Onveilige kermisattracties vormen een wezenlijke bedreiging voor de bezoeker van een kermis. Zaken die ernstig mis kunnen gaan, zijn bijvoorbeeld het afbreken van onderdelen of omvallen van attracties. Voor de personen die in de attractie zitten of er dichtbij staan kan dat ernstige gevolgen hebben.
Samengevat: De kans dat je sterft in een geblokkeerde attractie is zo goed als onbestaande. De attracties moeten aan strenge veiligheidsmaatregelen voldoen. Daarnaast zou je er, als perfect gezonde mens, al ettelijke uren ondersteboven in moeten hangen voor het een medisch risico vormt.
Overlijden door ondersteboven hangen
Er worden enkele oorzaken gesuggereerd in de literatuur: Volgens sommige onderzoekers zou de bloedtoevoer naar de hersenen verstoord worden. Dat komt doordat het drukverschil tussen de aders en slagaders, essentieel voor de bloedstroom, te klein wordt.
Door de verhoging van de bloeddruk in je hoofd verbetert de conditie van je hersenen, ogen en oren. Volgens klinische onderzoeken zorgen omgekeerde houdingen ervoor dat de hersenactiviteit zelfs toeneemt tot 14%; Het is goed voor je concentratie en geheugen.
Inspecteurs van de NVWA controleren op de kermis én in attractieparken of de attracties zijn goedgekeurd door een aangewezen keuringsinstelling (AKI). Deze AKI's worden door de minister van VWS aangewezen en bekendgemaakt in de Staatscourant. Ook controleert de NVWA of een attractie: goed is onderhouden.
Sommige attracties zijn tamelijk onschuldig, andere ogen ronduit gevaarlijk. Maar dat laatste is, als het goed is, alleen maar schijn. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) ziet erop toe dat kermisexploitanten alle veiligheidsregels naleven, zodat de attracties veilig zijn.
Een attractietoestel dient elke één, twee of drie jaar door een aangewezen keuringsinstantie (AKI) gekeurd te worden.
Achtbaan is veiliger dan het verkeer
Je zou kunnen stellen dat het veiliger is om in een achtbaan te zitten, dan deel te nemen in het verkeer. Per jaar vallen er namelijk meer dan 600 dodelijke slachtoffers in het verkeer in Nederland. Met zo'n 17 miljoen inwoners is dat dus een kans van één op 28.000.
Eigenlijk kan je in vrijwel alle achtbanen je bril ophouden, en door de G-krachten valt een bril niet zomaar af. Een bril die snel afvalt is eigenlijk ook niet goed afgesteld voor je hoofd.
Als je in een snelle achtbaan zit, kan dat een gek gevoel geven in je buik. In je buik zitten een heleboel organen die door de snelheid van het karretje tegen elkaar en je buikwand worden gedrukt. Ook het stofje adrenaline kan zorgen voor kriebels in je buik.
"Als het zwaartepunt over de top is, komt de trein op snelheid." Als je achterin zit, ben je op dat moment op het hoogste punt. "Je gaat niet sneller, maar de G-krachten en airtime, het moment dat je uit de stoel wordt gezwiept, zijn het heftigst als je achterin zit." Daarom lijk je achterin harder te gaan.
Hoogtevrees is een vervelende angst of angststoornis om te hebben. Gelukkig is het een angst die de meeste mensen die hieraan lijden goed onder controle kunnen hebben. Hoogtevrees is in zekere zin ook controleerbaar.
Officieel zijn er geen gewichtsgrenzen voor de achtbaan, er is enkel een minimumlengte van 1,30 meter vereist. “Twee mensen met hetzelfde gewicht hebben niet noodzakelijk dezelfde lichaamsbouw. Het kan voorkomen dat de ene persoon het veiligheidsgestel wel dicht krijgt en de andere niet.
Bij een stalen achtbaan, zoals lanceerachtbaan Booster Bike of spinningcoaster Dwervelwind heb je meer werk aan de treinen en relatief weinig aan de baan. Jaarlijks doen we een boutcontrole, maken de baan schoon, werken de lak bij, controleren de sensoren en onderhouden de remmen en kettingaandrijving."
Attractie is veilig
De Booster is 100 procent veilig, zo verzekert de eigenaar van de attractie. 'We zijn er namelijk om de mensen te vermaken en dat doen we met een lach en een traan.
Succesvol. 'De aanschaf van een nieuwe attractie voor een pretpark vergt gemiddeld een investering van honderd miljoen euro. Grote en populaire parken als de Efteling trekken er zelfs wel 130 miljoen euro voor uit.
Het RAS is een door NVWA opgetuigd systeem (Registratie Attractie- en Speeltoestellen) waarin elk toestel een uniek nummer krijgt. Vergelijkbaar met het kenteken van een auto (en dat is ook iets anders dan het VIN-nummer, wat overigens ook al uniek is).
De schouderstand ontwikkelt de kwaliteiten van geduld en emotionele stabiliteit. Schouderstand verkoelt of neutraliseert het lichaam en kalmeert het zenuwstelsel terwijl je de spieren nek en schouders ontspant.
Zet het hoofd (de kruin, hoogste punt van het hoofd) op de grond net achter de handen. De pinkzijde van de hand drukt in de grond, en je achterhoofd staat tegen de duimzijde van de hand. Knieën van de grond, loop in, en til dan het hoofd van de grond. Zet het hoofd weer neer, en til het hoofd weer op, kijk naar voren.
Met lenzen in kan je de achtbaan rijden zonder je zorgen te hoeven maken dat ze vallen en je zal ook de volgende keer dat je een selfie maakt zal je geen zorgen hoeven te maken of je bril wel goed staat. We denken dat dit allemaal uitstekende redenen zijn om contactlenzen te dragen in plaats van een bril.