Plat gezegd is een feedbackformulier een lijstje met vragen waar je je klanten, gebruikers, gasten of zelfs collega's vraagt antwoord te geven. Je vraagt wat er goed gaat, wat er beter kan, hoeveel moeite iets heeft gekost en of er nog tips of opmerkingen zijn.
Wat is het beste voorbeeld van positieve feedback?
“Dank je voor de extra inzet in deze drukke tijd. Ik snap dat het niet altijd gemakkelijk is om tot in de late uurtjes door te werken, maar het team waardeert je ijver enorm. Je bent een waardevol teamlid. Jouw positieve en nijvere houding motiveert ons allemaal”, is dan een goed voorbeeld van positieve feedback.
feedup (waar ga ik heen, wat is mijn doel of welke resultaten) feedback (wat heb ik gedaan, hoe heb ik het doel tot nu toe aangepakt) feedforward (wat is de volgende stap, wat ga ik verder doen om de gestelde doelen te bereiken)
Een van de grootste valkuilen bij feedback is denken te weten wat er in een ander omgaat. Benoem altijd iets dat objectief waarneembaar is en wees concreet. Vermijd het altijd om te praten over iemands persoonlijkheid, ook al zijn het zwakke punten.
Geef zelf feedback over het functioneren, laat collega's vertellen hoe de samenwerking heeft plaatsgevonden, vraag partners (zoals de eventlocatie) wat de ervaringen zijn en geef tot slot de bezoeker de kans om het event te beoordelen.
Een toepasselijke reactie is daarom simpelweg: “Dank je wel voor je feedback!” Deze reactie maakt de ander ook meteen duidelijk dat het 'veilig' is om jou feedback te geven (mits je daarna niet onmiddellijk alsnog in de verdediging schiet). Dat maakt dat je de deur tussen jullie weer wat meer open hebt gezet.
- Begin met te benoemen wat er goed ging. - Benoem wat er verbeterd kan (dient te) worden. - Geef ten slotte je algemene positieve samenvatting. - De ontvanger luistert en neemt de feedback tot zich en sluit af met “Dank je wel”.
Wat doe je als eerste wanneer je feedback gaat geven?
Zorg allereerst dat je openstaat voor de feedback, en dus niet direct in de weerstand schiet. Dit doe je door te luisteren naar degene die jou feedback geeft. Laat de persoon uitpraten. En zie feedback niet als iets negatiefs: door goed te luisteren kun je misschien wat leren van de feedback en groeien als persoon.
Constructieve feedback is ondersteunende feedback die bedoeld is om verbeterpunten te identificeren en om een ander te helpen ontwikkelen. Zowel bij het geven van positieve als negatieve feedback is het belangrijk dat het opbouwend is: constructief. Je geeft feedback om iemand verder te helpen!
Een van de manieren om op een veilige manier feedback te geven is de ik-ik-jij-methode. Hierbij ga je uit van de feiten en nodig je vanuit je zorg de ander uit daarop te reageren. Bij de eerste 'ik' geef je zo feitelijk mogelijk aan wat je observeert. Meestal gaat het dan over wat je ziet of hoort.
Het doel van effectieve feedback is de kloof tussen waar een leerling nu staat en het te bereiken doel te verkleinen. Het is feedback die je niet enkel vertelt hoe je iets gedaan hebt, maar ook wat je wil bereiken en hoe je dit kan bereiken. Feedback bestaat met andere woorden uit feed-up, feedback en feedforward.
Om te zorgen dat feedback positief wordt opgevat door de ontvanger, kun je het Hamburgermodel gebruiken. Ook wel bekend als het Top-tip-top model. Het is een vorm van opbouwende kritiek, waarbij je begint en afsluit met iets positiefs en in het midden zit het stukje voor verbetering.