Vervuiling: Vervuiling in het koelsysteem kan ervoor zorgen dat de compressor vastloopt of beschadigd raakt; Te weinig koelmiddel: Als er te weinig koelmiddel in het systeem zit, moet de compressor harder werken om de lucht te koelen.
Het vervangen van de compressor is een dure reparatie, het kan je wel €1000,- gaan kosten. Dit komt omdat ook het complete aircosysteem doorgespoeld moet worden. Een andere reden van een defecte airco kan de verdamper zijn. Ook het vervangen van dit onderdeel kost je redelijk wat geld, namelijk rond de €800,-.
Aircopomp en de magneetkoppeling
De koppeling van transmissie met de aircopomp gebeurt met een magneetkoppeling. Door slijten, roesten of doorbranden kan de magneetkoppeling slechter gaan functioneren. Soms is het eenvoudiger en minder duur om alleen de magneetkoppeling te vervangen in plaats van de complete aircopomp.
Daarnaast moet het koudemiddel in de airco iedere 3 a 4 jaar weer worden bijgevuld. Wanneer een airco goed wordt onderhouden kunt u een levensduur van minimaal 10 jaar verwachten.
Wanneer de airco niet meer naar behoren koelt, kan een defecte airco-compressor de oorzaak zijn. Ook ruiten die langer dan gewoonlijk beslagen blijven, of tijdens het rijden telkens weer beslaan, kunnen op een defecte aircopomp wijzen.
Doorrijden met een kapotte aircopomp is natuurlijk mogelijk en vormt niet direct een risico voor de verkeersveiligheid, of het moest om hardnekkig beslagen ruiten in de winter gaan, die het zicht beperken. Het comfort is hoe dan ook behoorlijk gecompromitteerd. Alleen al daarom is onderhoud van de airco raadzaam.
Dit is erg vermoeiend en zal sneller leiden tot concentratieverlies dan onder normale omstandigheden (met een goed werkende airco). Het is mede daarom niet aan te bevelen met een kapotte aircopomp te blijven rijden.
Het is mogelijk dat er een blokkade in de slang zit door bijvoorbeeld te veel bochten en/of scherpe bochten. Ook een te lange slang (door verlenging van de originele slang) kan de oorzaak zijn. Een andere oorzaak is dat de warme lucht niet weg kan, doordat de slang niet naar buiten hangt of is vernauwd.
Het vervangen van de airco-compressor duurt meestal twee tot vier uur.
Compressor: Deze bevindt zich meestal in de motorruimte, meestal aan één kant, aangedreven door een V-snaar. Hij comprimeert de koelvloeistof of het aircogas dat naar de airco-eenheid wordt gevoerd.
De airco wordt niet koud
Als de airco niet koud wordt, dan kan het zijn dat de druk is weggevallen door te weinig koelingsvloeistof. Bijvullen verhelpt het probleem. Normaliter gebeurt dit als onderdeel van het onderhoud en kost dit tussen de € 80 en € 120.
Een compressor heeft veel (bewegende) onderdelen die regelmatig onderhoud vereisen. Er moet onderhoud aan de compressor worden uitgevoerd om een lange levensduur van uw machine te garanderen.
De compressor is een mechanische pomp die koudemiddel rond pompt. Ook zorgt de compressor ervoor dat koudemiddel in de condensor onder druk van gas naar vloeistof kan veranderen. Daarnaast zorgt de compressor ervoor dat het koudemiddel (onder druk) van gasvormige naar vloeibare toestand verandert.
Airco bijvullen: kan ik dat zelf? Daar kunnen we kort over zijn: nee. Zelf je airco bijvullen is niet toegestaan; dit moet gedaan worden door een erkend bedrijf. De airco in je auto is namelijk een gesloten systeem dat onder druk staat.
Airco buitenunit draait niet
Als de buitenunit van je airco niet aan slaat, kan het verschillende oorzaken hebben. Mogelijk is er een probleem met de stroomtoevoer, zoals een kapotte zekering of een losse kabel. Het kan ook zijn dat de condensorventilator defect is of dat er een probleem is met de compressor.
Als u uw airco niet goed onderhoudt, dan zal de airco steeds minder goed werken. Regelmatig onderhoud verlengt de levensduur van de airco en zorgt voor een blijvend energiezuinige werking. Zo geniet u altijd van gezonde, frisse lucht in uw woning.
De compressor pompt het koudemiddel gasvormige koudemiddel van de airco door het hele systeem. De druk en temperatuur van het koudemiddel nemen toe wanneer het de compressor verlaat. Er bestaan verschillende soorten compressoren die voor airconditioning gebruikt kunnen worden.
Airco kost dus ongeveer het gemiddelde verbruik van een airco (1,0 kW) maal het gemiddelde energietarief van stroom (€ 0,22) is ongeveer € 0,22 per uur. Per dag kost airco dan dus ongeveer € 1,75 (als je uitgaat van een dag van acht uur). Dit is het tarief voor een split-unit airconditioning (een vast systeem).
Er kan te weinig koelmiddel in de compressor zitten. Neem in dit geval contact op met een erkend servicebedrijf. Laat de compressor controleren en, indien nodig, bijvullen. Als het probleem aanhoudt, is er mogelijk een technisch probleem met de airconditioning.
Als er geen airconditioning in de auto is, kun je voor extra koeling zorgen met een draagbare ventilator die via de boordelektronica (of sigarettenaansteker in oudere auto's) kan worden aangesloten.
Te weinig koudemiddel in het aircosysteem veroorzaakt slechtere prestaties en uiteindelijk uitval van het aircosysteem. Omdat afdichtingen en leidingen van het aircosysteem nooit 100 procent luchtdicht zijn, is er jaarlijks een 'verlies' van ongeveer 10 procent koudemiddel.
Als een periodiek onderhoud van de airco uitblijft, raken de filters verstopt waardoor er zich in de filters condenswater vormt. Dat water kan zich langs de voorzijde van de unit een weg naar buiten zoeken. Vervuiling in het aircosysteem kan ook te wijten zijn aan dode insecten of door de groei van algen.