Trek aan de snelsluitknop en schroef hem dan los. Til met één hand het stuur van uw fiets op, en met de andere hand hoeft u alleen maar het wiel uit de vork te trekken. Als uw fietswiel geen snelsluiting heeft, gebruikt u een platte moersleutel om de moeren aan weerszijden los te draaien.
Slag uit wiel halen kosten
Wielrichters kosten ongeveer tussen de 50 en 300 euro. De prijs van een spakenspanner of nippelspanner ligt op maximaal 10 euro. Wanneer je je slag uit je wiel wilt halen bij een fietsenmaker zijn de kosten afhankelijke van grootte de slag in het wiel.
Heb je een carbon fiets, dan is een momentsleutel onmisbaar. Met zo'n sleutel draai je de boutjes van je zadelpen, stuurpen of stuur nooit te strak aan - met alle risico's van dien!
De snelspanners van de wielen kunnen in veel verschillende standen worden gezet. Toch is er volgens de mecaniciens van professionele wielerploegen per wiel maar één stand de juiste: bij een voorwiel wijst de snelspanner naar achteren, bij het achterwiel wijst de spanner naar voren.
Dat doe je met een hendeltje op de as of met een 6 millimeter inbussleutel. Misschien heb je een Q-Loc, dat is een soort snelspanner voor steekassen. Die zijn helemaal makkelijk: hendeltje los, klaar. De as schuif je uit het wiel en het frame.
De steekas biedt een alternatief voor de snelspanner. Met de steekas zet je het wiel stevig vast doordat het door het fietswiel wordt gestoken. Bovendien is de steekas gemakkelijk te monteren. Ook kun je met een steekas je fiets stabieler verbinden met je fietstrainer.
Wat heb je nodig? Voor steekassen heb je een inbussleutel (12mm, 15mm) nodig.
Reden van dicht achterwiel
Het rijden met een dicht achterwiel heeft alles te maken met aerodynamica. Hoe beter je dat voor elkaar hebt hoe minder luchtweerstand je ervaart. Dit zorgt dat het fietsen minder kracht kost waardoor je snellere tijden kunt neer zetten en betere prestaties kunt behalen.
Doordat metaal delen tegen elkaar aan draaien ontstaat er wrijving tussen de ketting en de tandwielen. Hierdoor is de kettingset helaas slijtage onderhevig. Regelmatig smeren en het op spanning houden van de kettingset vergroot de levensduur. Een kettingsetje gaat ongeveer tussen de 20.000- en 35.000 km mee.
Aerodynamica is de reden dat wielrenners met een dicht achterwiel rijden, zegt Blocken. Met zo'n achterwiel hebben de renners minder last van de luchtweerstand.
Om een nieuwe fietssleutel te bestellen heb je alleen het juiste sleutelnummer nodig. Je vindt deze op de (reserve)sleutel, je garantiekaart of op de polis van je fietsverzekering. Het nummer bestaat uit cijfers en/of letters. Bestellen kan vaak online en kost tussen de 10 en 20 euro.
Wat verdient een Fietsenmaker als zelfstandige? Het uurloon van een Fietsenmaker is ongeveer € 35 per uur ex BTW.
30-50 euro. Een voorwiel vervangen is qua materiaal een stuk goedkoper. Uiteraard is dit ook minder werk. Dit zal dus ook minder duur zijn dan een achterwiel.
Hoe sterk zijn fietswielen dan precies? Fietsenmaker Paolo Salvagione legt uit: "Voor zover ik mij kan herinneren kan een fietswiel bij normaal gebruik ongeveer 400 maal het eigen gewicht dragen en pas bij 700 maal zal een fietswiel bezwijken. De fiets is een van de sterkste door mensen ontworpen constructies."
Afhankelijk van de staat van onderhoud, weersomstandigheden en de omgeving waarin je fietst slijt je ketting. Dit bepaalt ook het moment waarop het tijd is voor een nieuwe. De vuistregel die je kan hanteren is dat het verstandig is om je ketting ergens tussen de 3000km en 5000km te vervangen.
Tandwielen worden aangeduid met een moduul. Dit moduul is de verhouding tussen de steekcirkel en het aantal tanden van een tandwiel. De steekcirkel is de diameter van de cirkel die midden door de tanden loopt. Stel, de steekcirkel is 100mm, het aantal tanden is 20, dan is het moduul 100/20 = 5.
Na 7.500-8.000 km is de cassette dan op.
Een dicht achterwiel blijkt op een tijdrit van veertig kilometer maar liefst een voordeel van twee tot drie minuten op te leveren ten opzichte het ouderwetse spaakwiel.
Als een wiel goed ingespaakt is gaan spaken levenslang mee, en kunnen zelfs bij het vervangen van velg of naaf opnieuw gebruik worden. 11.000 km is bitter weinig voor een wielset. Als je velg nu al versleten is dan heb je waarschijnlijk heel veel in regen, modder en vriesweer (zout) gefietst.
Elke inch staat voor 2,5 cm. Wielmaat 28″(inch) wil zeggen dat het wiel een diameter van 70cm (28x 2,5cm) heeft.
De punt in elk van de inbussleutels is afgewerkt met een speciale kogelkop , die het werken onder alle hoeken en moeilijk bereikbare schroeven vergemakkelijkt. De kogelkop beidt uitkomst wanneer we beperkte mogelijkheden hebben om het gereedschap efficiënt te manoeuvreren.
Steekas of snelspanner? Wanneer je kijkt naar prestatie is een steekas altijd beter dan een snelspanner. Een steekas is een stuk stijver dan een snelspanner en je weet zeker dat het wiel recht in het frame zit. Alleen als je vaak het wiel van je fiets moet verwijderen is een snelspanner handig.
Dicht Rechts, Open Links.