Zet je e-bike vast aan een lantaarnpaal of het fietsenrek Met een ketting-, kabel – of insteekslot kun je je e-bike gemakkelijk aan het fietsenrek of een lantaarnpaal vastzetten. Zorg ervoor dat je altijd een onbeweeglijke plek kiest om je fiets aan vast te zetten, bijvoorbeeld een ijzeren hek of een boom.
Sommige fietsen en merken worden vaker gestolen dan andere. E-bikes zijn het populairst onder fietsendieven, gevolgd door de 'gewone' stadsfiets. Onder onze verzekerden worden fietsen van de merken Gazelle, Cortina en Giant het meest gestolen.
Het aantal gestolen elektrische fietsen steeg in de eerste helft van dit jaar met twintig procent. Criminelen gebruiken een loper, bekend als 'Poolse sleutel', die het een kinderspel maken om een ringslot te openen. "Het is insteken, aanhaken en doorlopen.
Kies voor een ART-slot met minimaal 2 sterren. Ook een ART-3 slot is prima geschikt voor de beveiliging van uw e-bike. Het type slot maakt niet zo heel veel uit; u kunt bijvoorbeeld kiezen voor een ringslot, een vouwslot of een kettingslot. Een goed basisslot voor de beveiliging van uw e-bike is een ringslot.
GPS-tracking fiets
Steeds vaker worden elektrische fietsen uitgerust met een GPS-tracker. Technisch houdt dit in dat de fiets GPS- en een Bluetoothzender bevat. Met hulp van een simkaart wordt de locatie van je e-bike doorgegeven, dat gebeurt via een app.
Diverse fabrikanten leveren je nieuwe e-bike met track and trace. Maar zelf kun je bijvoorbeeld ook, al dan niet via een verzekeraar, gps-apparatuur op je fiets laten zetten.
De productie en verkoop van de Poolse sleutel kan AXA niet tegenhouden. “Er is geen wet die dat verbiedt. Een koevoet waarmee je kunt inbreken, mag je ook gewoon produceren en verkopen.
ART-4 en ART-5 zijn vooral bedoeld voor scooters en motoren. ART-1 is een 'instapmodel': je voorkomt hiermee dat je fiets wordt gestolen wanneer je even weg bent, bijvoorbeeld een boodschap doen. Voor elektrische fietsen wordt (op zijn minst) ART-2 aangeraden, of ART-3.
Het buiten laten staan van een elektrische fiets is niet zonder risico's. Ja, moderne e-bikes zijn ontworpen om bestand te zijn tegen wat regen. Maar constante blootstelling aan de elementen kan op termijn schadelijk zijn.
Aangifte doen van je gestolen (elektrische) fiets is erg belangrijk.Je maakt je fiets dan herkenbaar als een gestolen fiets in het fietsdiefstalregister. Dit register kan door iedereen (fietshandelaren, politie en jijzelf) bekeken worden en is belangrijk om dieven, helers én gestolen fietsen op te sporen.
Hij illustreert hoe de power key, een soort loper, precies werkt. Het is eigenlijk vrij simpel: je stopt het in het slot, en na een beetje wrikken is het fietsslot open. ''Het valt ook helemaal niet op, je bent gewoon je fiets van het slot aan het halen en het is klaar'', vertelt Bakker.
Het blijkt dat met name 75-plussers veel risico lopen op de gewone fiets. Wat betreft de verkeersveiligheid van de elektrische fiets, blijkt dat het ongevalsrisico voor de elektrische fiets iets hoger ligt dan dat van de gewone fiets. Dit komt omdat er relatief eenvoudig hogere snelheden behaald kunnen worden.
Het is dus afhankelijk van het model maar het bereik van alle Bluetooth Trackers ligt tussen de 60 en 120 meter. Mocht je opzoek zijn naar een tracker met een groter bereik dan 120 meter dan adviseren wij een GPS Tracker.
Sinds enkele maanden kun je bij fietsenmakers ook een GPS laten inbouwen van het Nederlandse bedrijf Tracefy. Die tracker kost 179 euro. Daar komt een abonnement voor connectiviteit bij, dus weten waar je fiets is en andere functies zoals ritinformatie, geofence en bewegingsalarm.
In 2014 zijn fietsfabrikanten zijn gestopt met het inbouwen van de fietschip. Sloten met zo'n chip zijn te herkennen aan de afkorting DPC. 'Dit omdat de chip in het slot werd geplaatst en deze het eerste is wat men weghaalt als de fiets gestolen is.
Als jij altijd je sleutels kwijt bent, kun je het best kiezen voor een combinatieslot, dan hoef je alleen maar een code van 4 of 5 cijfers te onthouden. Wil je niet het risico lopen om de code te vergeten, of wil je een reservesleutel hebben, kies dan voor een ouderwets sleutelslot.
Beste keuze. Hoewel beide sloten stevig zijn en bescherming bieden tegen het doorknippen ervan, heeft het kettingslot uiteindelijk de voorkeur vanwege de flexibiliteit en het gebruiksgemak. Als je echt je fiets tot het uiterste wilt beveiligen, is het beter om voor een kettingslot te kiezen.
De meest veilige optie is om een ringslot en een los kettingslot te gebruiken. Op deze manier zijn er twee aparte sloten waarmee je jouw fiets vast zet. Zorg ervoor dat dit losse kettingslot ergens aan vast zit, en door je frame heen loopt.
Het fietsslot van AXA is uitgevoerd in extra corrosiewerend materiaal en wordt geleverd met 2 fietssleutels. De Defender is beschermd tegen boren en heeft Varefakta- en SBSC-keuringen op braakbestendigheid doorstaan. Het slot heeft bovendien kinderbeveiliging: het kan niet op slot worden gezet tijdens het fietsen.
Een ART-insteekketting in combinatie met het ringslot geeft veel extra zekerheid bij het tegengaan van diefstal. Een insteekketting is veiliger dan een insteekkabel, al heeft laatstgenoemde weer andere voordelen.
Het speciaal voor het kraken van AXA-ringsloten gemaakte gereedschap staat bij de politie bekend als een 'Poolse sleutel'.