Het 'kind' zoals we het tegenwoordig kennen, bestond nog niet. Kinderen begonnen actief mee te doen in activiteiten zoals jagen, landbouw en opvoeding zodra ze competent genoeg waren. In veel huidige, niet-Westerse, samenlevingen ben je met 13 jaar volwassen en 'competent'.
Achttiende en negentiende eeuw
In de achttiende eeuw werd het beloningsmodel populair. Rijke kinderen kregen aandacht, mochten spelen – ook met hun ouders – en er kwamen kinderboeken. Kinderen van arbeiders en boeren moesten nog tot het begin van de twintigste eeuw samen met hun ouders werken.
Ook in de middeleeuwen deden kinderen ongeveer dezelfde dingen als hun ouders. Kinderen vanaf zeven jaar leerden een ambacht zoals meubelmaker. Na twee jaar werd je gezel. Sommige kinderen gingen naar school en leerden een beetje lezen, schrijven en rekenen.
H. In Maastricht waren aan het eind van de 19de eeuw veel kinderen die moesten werken. Zij werkten in de industrie zoals de aardewerkfabriek, de glasfabriek, de papierfabriek en de andere fabrieken van Maastricht.
Vroeger was het heel normaal dat kinderen werkten. Ze hielpen hun ouders in de landbouw, het huishouden of in de werkplaats. Zo droegen zij ook een steentje bij aan het inkomen. Bovendien leerden de kinderen zo hoe ze later zelf geld konden verdienen.
Het speentje werd tot ver na de Tweede Wereldoorlog in honing of suiker gedoopt en soms in jenever. Daar sliepen baby's zo lekker op. Pasgeborenen werden zo strak ingebakerd dat ze niet meer konden bewegen. Zelfs hun hoofd konden ze niet draaien.
Een 5-jarig meisje uit Peru voert de lijst aan van jongste moeders ooit. Zij werd door haar ouders naar het ziekenhuis gebracht omdat haar buik maar bleef groeien. Lina werd geboren met een afwijkend hormoonsysteem.
Een groot deel van de bevolking verdient zo weinig dat kinderen moeten worden ingezet om ervoor te zorgen dat er genoeg geld is om te overleven. Het gaat vooral om werk in de landbouw, werkplaatsen van ambachtslieden, de huisnijverheid of de huishouding van welgestelde burgers.
Er werd hoofdelijk onderwijs gegeven: ieder kind kreeg van de meester een opdracht. Tweemaal per dag moest de leerling bij de lessenaar van de meester komen waar de opdracht werd nagekeken. De leerlingen leerden lezen, schrijven en in sommige gevallen rekenen. Kinderen betaalden per lesje.
Grote gezinnen waren vroeger heel normaal. Vrouwen die rond 1900 geboren zijn, kregen gemiddeld ruim drie kinderen. Zo'n vijftig jaar later waren de normen in dit opzicht sterk veranderd. Zaken als ontkerkelijking, emancipatie en individualisering leidden ertoe dat mensen vaker voor een kleiner gezin kozen.
Hoe vroeger een kind leerde zichzelf te beheersen, hoe beter. Aanleren was immers makkelijker dan afleren: 'buigt het takje, terwijl het teer is'. Dus nog voor het goed en kwaad kon onderscheiden, moest het kind door gewoontevorming leren wat het later bewust en uit vrije wil zou doen.
Vroeger werd het gezin meer gezien als iets economisch, hoe meer kinderen je had des te meer er konden werken op het land of in de fabriek en kon je dus gemakkelijker rond komen als gezin. We werken dit verder uit bij de functies van gezinnen.
Hoewel de kloosterscholen goed bezocht werden, konden lang niet alle jongens naar school. De kloosters lagen zo ver uit elkaar dat kinderen soms te ver moesten lopen. Bovendien waren de meeste jongens thuis nodig om hun ouders te helpen om de dagelijkse kost te verdienen.
De Industriële Revolutie
In het land werden fabrieken gebouwd waar veel arbeiders voor nodig waren. Veel mensen en ook boeren van het platteland gingen verhuizen naar de stad waar zij gingen werken. Niet alleen volwassenen gingen werken in de fabriek maar ook kinderen gingen naar de stad om te werken.
Het begin van kinderarbeid situeert zich in de achttiende eeuw in Engeland en in de negentiende eeuw in België en andere Europese landen. Het was de overgangsperiode van het feodalisme naar het kapitalisme.
In de middeleeuwen speelden kinderen met vliegers, ballen, hobbelpaarden en ander speelgoed. Het werd gemaakt van hout of botten van dieren. Rijke kinderen hadden speelgoed van zilver, brons of glas. Rijke meisjes hadden 150 jaar geleden poppen van stof.
Op de lagere school leerden kinderen lezen, schrijven en rekenen, andere vakken werden niet gegeven. Wanneer het geld op was of wanneer er bijvoorbeeld geoogst moest worden, werden kinderen van school gehaald. Ze moesten hun ouders helpen of zelf geld verdienen, anders kon er geen eten worden gekocht.
Een kind werd beschouwd als een kleine volwassene en het kind werd ook zo behandeld. Ze werden gezien als extra handen die konden bijdragen aan de arbeid die nodig was om het gezin in leven te houden. Ze begonnen actief mee te doen in activiteiten zoals jagen, landbouw en opvoeding zodra ze competent genoeg waren.
Groep 8 is het achtste en laatste leerjaar van de basisschool. Naast topografie van de wereld en Engels krijgen de leerlingen de geschiedenis van de twintigste eeuw als lesstof. Dit zijn over het algemeen kinderen van 11, 12 en 13 jaar.
Werk dat kinderen tot 13 jaar als taakstraf mogen doen
Ze mogen wel bijvoorbeeld parkeergarages vegen of afwassen in de keuken van een verzorgingshuis. Ook kan het gaan om een leerproject. Het kind moet altijd onder toezicht van een volwassene werken.
Waarom moeten kinderen werken? Er zijn diverse oorzaken voor kinderarbeid, zoals armoede, gebrek aan kennis, het ontbreken van goed onderwijs en een slechte naleving van wetten die kinderen beschermen. Ook kinderhandel is een groot probleem. Meestal werken kinderen omdat hun ouders niet genoeg verdienen.
De meeste kindarbeiders, 112 miljoen, werken in de landbouw. Bijna 48 miljoen kinderen werken in de dienstverlening of industrie. Kinderarbeid komt meer voor op het platteland dan in de stad.
Lina Medina (Ticrapo, Peru, mogelijk 27 september 1933) is vermoedelijk 's werelds jongste moeder met een eerste bevalling op een leeftijd van 5 jaar, 7 maanden en 21 dagen.
Bij de meeste meisjes komt de eerste menstruatie (ongesteld zijn) tussen hun 10e en 15e jaar. Onder invloed van hormonen is er voor het eerst een eicel gerijpt in de eierstok. Een meisje is vruchtbaar vanaf de eerste eisprong en kan vanaf dan zwanger raken.
In Israël is een vrouw op 65-jarige leeftijd bevallen van een zoontje. Het is de oudste vrouw ooit in het land die een kind heeft gekregen.