Rij je alleen in de zomer bij mooi weer, of rij je dagelijks naar je werk op 75 km afstand van je woonplaats. Een motor verbruikt gemiddeld 1 op 20. Bij recreatief gebruik en 2.000 km per jaar kom je op € 175, bij woon- werkverkeer (15.000 km) km is dat pakweg € 1.300 per jaar.
Een nieuwe motor verbruikt gemiddeld 1 liter per 20 kilometer of minder. Dit is ongeveer € 10,- per maand, afhankelijk van de provincie waarin je woont. Dit hangt af van het soort verzekering dat je kies en de modules die je erbij kiest. Bijvoorbeeld het meeverzekeren van een opzittende en pechhulp.
Motorrijden is goedkoper
Gemiddeld 25 kilometer met een liter benzine is prima haalbaar met veel motoren. Met de motor hoef je – ook in de stad - geen parkeerkosten te betalen en zijn de kosten voor wegenbelasting en de verzekeringspremie een stuk lager.
Als je een motor bezit moet je wegenbelasting betalen. Hou rekening met ongeveer € 30 per drie maanden. Dit kan een paar euro schelen, afhankelijk van de provincie waar je woont. Een motor is voor de motorrijtuigenbelasting een motorrijtuig op twee wielen, met of zonder zijspan.
Aangezien de meeste rijscholen een lestijd van 120 minuten hanteren (twee losse lessen) ben je per keer dus tussen de €70 en €110 kwijt. Als we uitgaan van het gemiddelde, zijn er ongeveer 20 lessen nodig om klaar te zijn voor de praktijkexamens. Je bent dan rond de €800 tot €1200 kwijt aan motorrijlessen.
Het motor theorie-examen is geen makkelijk examen. Uit de praktijk blijkt dat ongeveer de helft de eerste keer slaagt voor het CBR theorie-examen (het CBR slagingspercentage voor het motor theorie-examen is: 55%.
U mag vanaf 22 jaar rijexamen doen op een zware motor. U behaalt dan een rijbewijs A zonder beperkingen. U mag dan op alle zware motoren rijden. U moet minimaal 24 jaar zijn om rij-examen te doen.
Lagere kosten
Een belangrijke factor bij het vergelijken van de kosten van een motor en een auto is de aanschafprijs. Over het algemeen zijn motoren goedkoper in aanschaf dan auto's. De prijzen van nieuwe motoren variëren sterk, maar je kunt een standaard nieuwe motor krijgen voor ergens tussen de €4000 en €20.000.
Een motor is voor de motorrijtuigenbelasting een motorrijtuig op twee wielen, met of zonder zijspan. Een trike of quad is voor de motorrijtuigenbelasting ook een motor, als deze voldoet aan alle volgende voorwaarden: De trike of quad heeft geen gesloten carrosserie of een daarmee vergelijkbare constructie.
Er zijn een aantal vaste kosten die bij het motorrijden komen kijken. Denk hierbij aan wegenbelasting en verzekering.Ook zijn er natuurlijk variabele kosten als onderhoud, bandenslijtage, brandstof en natuurlijk de kleding.
Rijden op een motor mag alleen wanneer de bestuurder een motorrijbewijs heeft. Dit heet ook wel het rijbewijs A. Het examen voor het rijbewijs bestaat uit een theoriedeel en een praktijkdeel.
Motorrijden is gezond voor je!
In de studie werden meer dan 50 motorrijders getest op hersenactiviteit en hormoonspiegels voor, tijdens en na het motorrijden, autorijden en rusten. Na een ritje van 20 minuten motorrijden resulteerde dit in een afname van 28% in biomarkers van stress.
We kunnen vast verklappen: de goedkoopste personenauto van Nederland is de Dacia Sandero, die voor nog geen 17 mille in de prijslijsten staat. Maar de Sandero is niet de enige nieuwe auto die in zijn voordeligste vorm minder dan 20.000 euro kost.
Bouwjaar na 1 januari 1988. Is je motor 36 jaar of jonger, dan betaal je het volle tarief motorrijtuigenbelasting van rond de € 134,- per jaar (2023). Als je een motor hebt die volledig elektrisch rijdt dan ben is de motor vrijgesteld van motorijtuigenbelasting. De MRB is afhankelijk van de provincie waar je woont.
De overgrote groep motoren rijdt op 1 liter benzine tussen de 15 en 20 kilometer ver.
Nederland staat sinds jaar en dag bekend als een van de duurste landen om een motorvoertuig aan te schaffen. Dat komt voornamelijk door de hier gebruikelijke luxe-belasting genaamd BPM. En als het aan de overheid ligt, dan wordt dat binnenkort nóg duurder, aldus de Bovag.
Voorwaarden vrijstelling mrb
uw oldtimer ouder is dan 40 jaar. Het gaat om de datum van 1e toelating op uw kentekenbewijs. Deze moet 40 jaar of ouder zijn; u uw vrachtauto of autobus niet gebruikt voor uw bedrijf.
Om die reden is besloten de wegenbelasting voor deze auto's af te schaffen. Als de datum van de eerste toelating op het kentekenbewijs minimaal veertig jaar terug ligt, krijg je automatisch vrijstelling. Je hoeft deze dan niet zelf aan te vragen. Oldtimers die vrijstelling krijgen, mag je niet zakelijk rijden.
Waarom heeft Nederland geen APK voor motorfietsen? De huidige EU-wetgeving biedt lidstaten dus de ruimte om zelf te bepalen of het APK-plicht instelt in eigen land. Wel moet een land dat geen APK-plicht voor motoren heeft, kunnen aantonen dat het alternatieve maatregelen treft om de verkeersveiligheid te bevorderen.
Misschien wel de belangrijkste reden van allemaal: motorrijden is ongelofelijk leuk. Elke kilometer is genieten, het nemen van bochten is een feest, het gevoel van vrijheid is sensationeel en daarnaast zit er in zo'n motor ook nog de nodige power en een lekker geluid. Kortom: je hebt ongekend veel plezier.
Ook de belasting, verzekeringen en de kosten voor onderhoud liggen voor een motorfiets aanzienlijk lager dan bij een auto. Bovendien is het aanschafbedrag van motoren ook niet zo hoog als die van auto's. Rijdt u vaak alleen of met zijn tweeën in de auto? Dan is het kopen van een motor een goed idee!
Vele kilometers kun je aan één stuk rijden, zonder bestemming of doel. Waar je achter het stuur naar verloop van tijd moe wordt, wil je op de motor gewoon door blijven rijden. Het is vaak heel ontspannen en je voelt de elementen van de natuurlijk. Het maakt motorrijden tot een uitstekende hobby die goed voor je is.
De snelheid van het halen van je motorrijbewijs is voor een groot deel afhankelijk van de tijd die je er voor vrij kunt maken. Als je een "gemiddelde" leerling bent dan kost het ongeveer 24 uur. Als je elke week 2 uur rijdt en je examens goed indeelt, dan kun je dus met ongeveer 12 weken klaar zijn.
De leeftijd om examen te doen voor de zware motorcategorie (A) is verlaagd van 24 naar 21 jaar. Als je het A-rijbewijs behaalt voor je 24e, krijg je code 80 op je rijbewijs. Met die code mag je rijden op een driewielig motorrijtuig, een lichte motor (A1) en een middelzware motor (A2).