De prijs van de straalmotor De prijs? 750.000 pond, ongeveer 850.000 euro. Klinkt als veel geld, maar als je even doorrekent, komt het neer op ongeveer een euro per 5,5 pk.
Vliegtuigmotoren zijn behoorlijk prijzig. Vliegtuigmaatschappijen kopen hun vliegtuigen altijd inclusief motoren, dus het is lastig om te zeggen hoe duur ze precies zijn. Ook verschilt de prijs per type motor. Maar grofweg kun je zeggen dat een vliegtuigmotor tussen de 12 en 35 miljoen dollar kost.
Tegenwoordig zijn gebruiksduren voor dat groot onderhoud uitgevoerd moet worden van 20000-25000 vlieguren normale getallen. We vliegen nu met wide body vliegtuigen met twee motoren betrouwbaar de gehele wereld over.
Verschil tussen turbojet en stuwstraalmotor
Een turbojetmotor kan bijvoorbeeld oplopen tot slechts Mach 3, maar een straalmotor heeft het potentieel om een vliegtuig te laten vliegen met Mach 6 (4.603 mph).
De mediane prijs voor een elektronenmicroscoop was in 2019 ongeveer $ 290.000.
Rolls-Royce La Rose Noire Droptail - Meer dan $ 30 miljoen (2023) De Rolls-Royce Droptail zal naar verwachting voor meer dan 30 miljoen dollar worden verkocht, waardoor het (nu nog) de duurste nieuwe auto ooit is.
De Rolls-Royce La Rose Noire Droptail heeft naar verluidt een prijskaartje van meer dan 32 miljoen dollar (29,37 miljoen euro). De exacte prijs communiceert het merk niet.
Straalmotoren verbranden kerosine en produceren een uitstoot die vooral bestaat uit CO2 en waterdamp. De hoeveelheid uitgestoten stoffen is vrijwel lineair aan de stuwkracht van de motoren.
Een straalmotor, ook wel jet engine, is een motor die een straal heet gas gebruikt om meestal een vliegtuig te bewegen.
Het hoge gejank dat je hoort, wordt voor een groot deel veroorzaakt door de fan- en turbinebladen, en het bulderende geluid door de hete luchtstroom die zich razendsnel met de koude buitenlucht vermengt. Al die drukverschillen zijn als het ware het lawaai.
Doorvliegen mogelijk
Voor het vliegen is het geen enkel probleem. Een vliegtuig kan namelijk prima vliegen op slechts één motor.
De turbine van een straalmotor draait met een toerental van 25.000 tot 40.000. Een normale viertaktmotor van een auto draait met een toerental dat doorgaans varieert tussen 700 en 6500 toeren per minuut, bij racemotoren ligt dat al boven de 10.000.
De grote straalmotoren onder de vleugels van passagiersvliegtuigen kunnen alleen starten met behulp van een derde motor achter in het toestel. Gewone passagiersvliegtuigen hebben onder elke vleugel één grote straalmotor.
De meeste mensen geven gemiddeld rond € 10.000,- uit aan een nieuwe motor. Een nieuwe motor van een populair merk begint rond € 7000,- voor een mooi instapmodel en kan oplopen tot € 30.000,- voor de meest luxe motoren met álle toeters en bellen.
Over de Boeing 777-300ER
De motoren van de Boeing 777 staan voor 175.000 pk. Dit betekent dat dit toestel in slechts 6 seconden van 0 naar 96 km/u kan versnellen, waardoor ze als meest krachtige straalmotoren in het Guinness Book of Records staan.
Hoe sterk is een vliegtuigmotor? De kracht van een straalmotor staat gelijk aan die van 28 raceauto's.
Reizend per vliegtuig
Het brandstofverbruik van de jumbojet bedraagt gemiddeld ongeveer 10 ton kerosine per uur. Rekening houdend met de dichtheid van kerosine komt dit neer op 12.500 liter kerosine per uur. Acht uur vliegen levert dus een verbruik op van 100.000 liter, dat is 1000 liter per gezin van drie.
Het is dus niet alleen afhankelijk van het gewicht, maar ook van de afstand en specifiek het land. We hanteren in principe een vanaf prijs van €0,39 per kilometer. Dit is in plaats van €0,47.
Tijdens de daling gebruikt het vliegtuig ongeveer 1000-1500 kilo per uur. In een typische vlucht van 9 uur legt het vliegtuig een kleine 9000 kilometer af, en gebruikt het iets meer dan 65.000 kilo brandstof.
Het toerentalbereik gaat van 0 tot 20.000 omw/min. De motor draait op 800 V en heeft een eigen massa van slechts 15 kg.
Fabrikanten. Voor commerciële toestellen zijn de grote fabrikanten van vliegtuigmotoren Pratt & Whitney, GE Aviation van General Electric, Rolls Royce en CFM International (een joint venture van Safran Aircraft Engines en General Electric).
Iedere Bugatti is een peperdure auto, maar het kan altijd duurder. Zo werd deze unieke Chiron deze week geveild voor de prinselijke som van 9.792.500 euro, wat hem meteen de titel 'duurste nieuwe auto ooit' oplevert.
Toch leverde deze nieuwe Chiron op een veiling in Parijs meer dan het driedubbele op. Daarmee werd hij meteen de duurste nieuwe auto ooit geveild. Maar liefst 9.792.500 euro betaalde een gefortuneerde koper voor deze nagelnieuwe Bugatti Chiron op een veiling van RM Sotheby's in Parijs.
Een Rolls-Royce rijden in Nederland kan vanaf 400.939 euro. Voor dat geld rijd je in de Rolls Royce Ghost 6.8 v12 awd 420kW aut, de goedkoopste Rolls-Royce van Nederland. Helemaal aan de top van het gamma staat de Rolls Royce Phantom 6.7 ewb 420kW aut wat daarmee de duurste Rolls-Royce van Nederland is.