Met een automatische incasso geeft u een bedrijf toestemming automatisch geld van uw betaalrekening af te halen. Bijvoorbeeld voor uw verzekeringen of de maandelijkse energierekening. Dit doet u met een eenmalige of doorlopende machtiging. U krijgt deze machtiging van het bedrijf.
Om een eenmalige donatie of betaling via incasso uit te voeren is het rekeningnummer, tenaamstelling en bedrag nodig. Bij het initiëren van een eenmalige afschrijving geeft de incassant mee dat het om een one-off SEPA Direct Debit gaat.
Met Incasso is dat verleden tijd. Klanten geven je met een machtiging toestemming om eenmalig of periodiek een bedrag van hun rekening af te schrijven. Via internetbankieren incasseer je daarna dat bedrag op de afgesproken datum.
De incasso-opdracht bevat de gegevens van de afgegeven machtiging. De bank van de crediteur ontvangt de incasso-opdracht en valideert deze. De bank controleert ook of de crediteur een geldig contract heeft voor het type ingestuurde incasso (normale respectievelijk zakelijke incasso).
Reageer je niet op brieven van een incassobureau? Dan zal de schuldeiser uiteindelijk een deurwaarder inschakelen om je te dwingen te betalen. Een deurwaarder kost ook extra geld. Hij rekent naast incassokosten nog andere kosten.
Bedrijven kunnen geld van uw rekening halen met automatische incasso's. Vaak werkt dat handig, maar soms wordt er onterecht of teveel afgeschreven.
Met een automatische incasso geef je een bedrijf toestemming om geld van je rekening af te schrijven. Maar een bedrijf heeft geen vrij spel. Je kunt onterechte incasso's terugboeken en voorkomen.
Een automatische incasso kun je niet zelf instellen. Het is namelijk niets meer dan een bedrijf of instelling goedkeuring geven om geld van je rekening af te schrijven. Bijvoorbeeld voor je sportschoolabonnement of toneelvereniging. Deze machtiging geef je wanneer je het abonnement afsluit.
Hoelang duurt het? Bij een SEPA incasso wordt het geld niet direct overgemaakt. Wanneer de betaling is verzonden, duurt een standaard SEPA incasso meestal nog drie werkdagen. Bij de zakelijke variant is dit twee werkdagen.
Een enkele keer komt het wel eens voor dat er onterecht geld wordt afgeschreven. In dat geval is het wettelijk geregeld dat je een automatisch incasso binnen 56 dagen kunt terugboeken. Dat kan vaak makkelijk en snel via de app van je bank. Daar klik je op de transactie en kies je voor storneren.
Incasso is een manier om een betaling te innen van jouw klant. Zelf doe je dit bijvoorbeeld via een automatische incasso. Maar wanneer jouw klant niet wilt betalen, dan wordt het traject van een incassobureau of deurwaarderskantoor ook incasso(traject) genoemd.
Bij een automatische incasso geef je een bedrijf toestemming om eenmalig of doorlopend geld van je rekening af te schrijven. Bijvoorbeeld bij een abonnement of als je maandelijks automatisch belasting betaalt.
Als de incasso de status 'in behandeling' heeft, zullen wij de incasso van uw rekening afschrijven zodra het saldo op uw rekening weer voldoende is. Dit moet dan wel gebeuren binnen uiterlijk 4 werkdagen (bij SEPA Incasso Algemeen) of 1 werkdag (bij SEPA Incasso Bedrijven) na de oorspronkelijke dag van verwerking.
SEPA incasso is een pull model. Als een klant eenmaal een machtiging heeft afgegeven, worden de betalingen geïnitieerd door de incassant. SEPA incasso betalingen zijn bank-tot-bank. Er zijn geen betaalkaartnetwerken betrokken bij het SEPA incasso systeem.
Wat iemand wél met jouw bankrekeningnummer kan doen, is het misbruiken voor het afsluiten van abonnementen en het aangaan van aankopen bij bedrijven die de mogelijkheid tot eenmalige machtiging hebben. Helaas voeren bedrijven nog erg weinig controle uit op dit soort fraude.
Je kunt een automatische incasso op twee manieren annuleren. Namelijk door contact op te nemen met het bedrijf en de machtiging in te trekken of door automatische incasso's via je bank te blokkeren.
Als u van mening bent dat een bedrag ten onrechte van uw rekening is afgeschreven, omdat u geen machtiging via digitaal Incassomachtigen, via iDIN Ondertekenen of op papier heeft afgegeven, dan kunt u tot 13 maanden na de afschrijvingsdatum een verzoek indienen bij uw bank om dit te corrigeren.
Sinds 1 juli 2012 moet je als consument eerst een aanmaning hebben ontvangen en minimaal 14 dagen te tijd hebben gekregen om een factuur te betalen. Er mogen hierbij geen extra kosten zoals administratiekosten in rekening worden gebracht.
Vraag een betalingsregeling
Neem dan contact op met het incassobureau of bedrijf en vraag om een betalingsregeling. Of stuur onze voorbeeldbrief betalingsregeling. U kunt de rekening dan misschien in delen betalen. Probeer te voorkomen dat het incassobureau of bedrijf naar de rechter gaat.
Aanmaningskosten, herinneringskosten, administratiekosten of bureaukosten vallen bijvoorbeeld ook incassokosten. Dit soort 'extra kosten' mogen niet op uw rekening staan, bovenop de incassokosten. Ook als een incassobrief over meerdere rekeningen gaat, mag er maar 1 keer incassokosten op staan.
Het incassotraject is in te delen in twee fases. De eerste fase is de minnelijke of buitengerechtelijke fase. De tweede fase is de gerechtelijke fase. Uitgangspunt is dat de vordering wordt geïnd in de minnelijke fase, omdat in deze fase nog geen rechter, deurwaarder of andere juridische partij aan de orde komt.
Een SEPA Credit Transfer heeft net als iDEAL het voordeel dat het een gegarandeerde betaling is. Dit betekent dat zodra de overboeking op geslaagd staat, deze niet door de consument kan worden teruggedraaid.