Het 9-euro-ticket geldt in heel Duitsland en in alle vormen van het openbaar vervoer. Uitgezonderd zijn hogesnelheidstreinen (ICE's) en intercity's, zoals die van Amsterdam naar Berlijn. Voor snel vervoer over een grote afstand moeten reizigers dus nog steeds een regulier ticket kopen.
Het kopen van buskaartjes verschilt van stad tot stad, soms worden ze verkocht bij speciale verkooppunten en in andere gevallen worden ze bijvoorbeeld in de bus verkocht, controleer dus goed welke opties er zijn voor de stad waarin u reist.
Reizigers kunnen reizen met de OV-chipkaart, een e-ticket of een vervoerbewijs betalen in de bus met pin, contactloos of creditcard. Het is nog wel mogelijk om met contant geld een buskaartje te kopen, maar daarvoor moeten passagiers naar een van de Arriva OV-Servicepunten en overige verkooppunten in de regio.
Het ticket is persoonsgebonden en geldig van de eerste tot en met de laatste dag van elke maand en kost 9 euro voor deze periode. Het kan worden gebruikt in het plaatselijk vervoer, d.w.z. regionale treinen, bussen, S-Bahnen, U-Bahnen en trams.
Je kunt met het regionale openbaar vervoer reizen, zoals met de RB, RE, tram, bus, metro en S-Bahn (en dus niet in de langeafstandstreinen zoals IC en ICE). Het ticket is geldig in Duitsland. Voor een internationale reis heb je een ander ticket nodig. Het 9 euro ticket geldt alleen in de tweede klasse.
Over het algemeen kan de OV-chipkaart worden gebruikt in de bussen van Nederlandse vervoerders, ook voor internationale reizen, al zijn er wel enkele uitzonderingen. Bij buitenlandse vervoerders kun je de OV-chipkaart in de regel niet gebruiken, al zijn ook hier enkele uitzonderingen op.
Het ticket is behalve via internet ook te koop via de Duitse kaartautomaten en bij Deutsche Bahn-loketten. Het 9 euro-ticket is alleen geldig in Duitsland, wie per regionale trein van en naar Nederland wil reizen, heeft een aanvullend ticket nodig.
9 Euro Ticket Duitsland – hoe en wat
Voor de maanden juni, juli en augustus kun je per maand een ticket aanschaffen waarmee je onbeperkt in de tweedeklas van de 'gewone' treinen mag reizen. Verder mag je ook alle bussen, de tram en de metro pakken.
De goedkope maandkaarten voor het Duitse openbaar vervoer, de 9-euro-tickets, krijgen voorlopig geen vervolg. Hoewel de zomeractie een succes was, kan de regering het niet eens worden over een vervolg. Bijn 40 miljoen tickets waren half augustus verkocht.
9-euro ticket succes
Het 9-euro ticket werd geïntroduceerd in juni en was qua reizigersaantallen een doorslaand succes. Maar liefst 52 miljoen tickets zijn de afgelopen drie maanden verkocht in Duitsland. Volgens de vereniging van transportbedrijven VDV leidde het 9-euro ticket tot een miljard extra reizen per maand.
Je kunt met Maestro overal ter wereld betalen bij zo'n 15 miljoen winkels én geld opnemen bij geldautomaten met ons logo.
Met het City-Ticket en City mobil kunt u met het regionaal openbaar vervoer in het stadsgebied reizen. Reis comfortabel naar uw vertrekstation met S-Bahn, metro, tram of bus en daarna vanaf het station van aankomst naar uw uiteindelijke bestemming.
Waar moet je als toerist rekening mee houden als je in Duitsland bent? 'Hou er rekening mee dat er in Duitsland echt, steekproefsgewijs, wordt gecontroleerd op de coronabewijzen en de noodzakelijke registratie vooraf. Niet alleen in de 30-kilometerzone achter de grens, maar ook bij parkeerplaatsen en benzinestations.
Sinds 17 juli 2013 is het mogelijk om via 9292 een reis te plannen vanuit Nederland naar het grensgebied rond Aken in Duitsland en Belgie en vice versa. 9292 is hiervoor een samenwerking aangegaan met het Aachener Verkehrsverbund (AVV).
Je kunt het 9 euro ticket kopen via de apps en websites van lokale vervoersbedrijven, maar ook bij kaartautomaten, loketten, klantencentra en buschauffeurs. Voor Nederlanders is het makkelijk om het ticket te kopen via de website van de Duitse spoorwegen: www.bahn.com.
U hoeft geen coronabewijs meer te laten zien als u naar Duitsland reist.
Het 9-euro-ticket geldt in heel Duitsland en in alle vormen van het openbaar vervoer. Uitgezonderd zijn hogesnelheidstreinen (ICE's) en intercity's, zoals die van Amsterdam naar Berlijn. Voor snel vervoer over een grote afstand moeten reizigers dus nog steeds een regulier ticket kopen.
In Duitsland zijn de meeste coronamaatregelen op 20 maart 2022 komen te vervallen. In het openbaar vervoer en tot 1 oktober ook in vliegtuigen is het dragen van een medisch mondkapje, zoals een FFP2-masker, verplicht. Ook bij de dokter en in het ziekenhuis of verzorgingshuis is een FFP2-mondkapje verplicht.
DB-spoorwegnetwerk
Als de belangrijkste passagiersdienst voor lange afstanden in Duitsland kan Deutsche Bahn je snel en efficiënt door het hele land vervoeren. Reizen is gemakkelijker wanneer de meeste van je reizen door één goed georganiseerde aanbieder worden uitgevoerd.
Af en toe met de bus, tram of metro? Het is mogelijk om een los kaartje te kopen voor het openbaar vervoer. Dit kan van te voren in de 9292 app, bij een automaat of bij de chauffeur. Met de OV-chipkaart reis je op saldo of met een speciaal product in het stads- en streekvervoer in heel Nederland.
Met een Quer-durchs-Land-Ticket kunt u een dag onbeperkt reizen door heel Duitsland, op één doordeweekse dag. Een ticket kost 44 euro voor 1 persoon, per extra reiziger komt er 8 euro bij (t/m 5 personen).
In Duitsland zijn de meeste coronamaatregelen op 20 maart 2022 komen te vervallen. In het openbaar vervoer en tot 1 oktober ook in vliegtuigen is het dragen van een medisch mondkapje, zoals een FFP2-masker, verplicht. Ook bij de dokter en in het ziekenhuis of verzorgingshuis is een FFP2-mondkapje verplicht.
Voor een korte afstand koop je een Kurzstrecke (€ 1,70) waarop je maximaal drie U-Bahnhaltes kunt reizen. Je kunt ook kiezen voor een gewone dagkaart (€ 7) of een dagkaart voor een kleine groep (€ 19,90 voor vijf personen). Ook is er de Berlin WelcomeCard.
De prijs van 62 euro geldt voor de BahnCard 25 2e klas. De 1e klas-variant is ongeveer twee keer zo duur: 125 euro. Voor kinderen tussen de 6 en 17 jaar, studenten onder 27 jaar en senioren boven 60 jaar gelden er gereduceerde tarieven: 41 euro voor de 2e klas en 81 euro voor de 2e klas.
De S-Bahn is de Duitse afkorting van zowel Stadtschnellbahn of Schnellbahn als van Stadtbahn.