De bijtelling kun je berekenen door het bijtellingspercentage van jouw auto te vermenigvuldigen met de cataloguswaarde. Stel: de cataloguswaarde van jouw auto is € 20.000. De bijtelling is 22%, dus 0,22 x 20.000 = € 4.400 bijtelling per jaar. Dit komt neer op € 4.400 : 12 = € 366,67 per maand.
Voorbeeld: Jouw leaseauto heeft een cataloguswaarde van € 25.000, een bijtelling van 22% en je hebt een eigen bijdrage van € 1.200 per jaar. De fiscale bijtelling bedraagt dan: 22% van € 25.000 - € 1.200 = € 4.300 bijtelling per jaar.
De bijtelling voor jouw lease auto wordt als volgt berekend: percentage bijtelling x cataloguswaarde van de auto. Voor de netto bijtelling wordt dit bedrag vervolgens vermenigvuldigd met het tarief inkomstenbelasting dat van toepassing is voor jou.
Bruto bijtelling berekenen
Stel dat u een zakelijk een benzineauto rijdt met een cataloguswaarde van € 30.000 en de bijtelling in 2023 is 22 procent. Gebruik dan € 30.000*0,22 = € 6.600. Dan is dat uw bruto bijtelling voor 2023.
Berekening bruto en netto bijtelling
Deze reken je als volgt uit: percentage bijtelling x de cataloguswaarde van de auto = de bijtelling.
Hoe werkt bijtelling op loonstrook? Bijtelling wordt indirect op uw loonstrook weergegeven. Bijtelling wordt bij het brutosalaris opgeteld, omdat de Belastingdienst dit bedrag ziet als 'loon in natura'. Op het loonstrookje staat meestal 'Privégebruik auto', met daarbij het desbetreffende bedrag.
Over de bijtelling betaal je hetzelfde belastingtarief als over je loon. Val je in de eerste schijf en betaal je dus 37,10% belasting?Dan komt dat neer op een netto bijtelling van € 4.800 x 0,3710 = € 1.780,80 per jaar.Dat is € 148,40 per maand.
Een voorbeeld voor een elektrische auto van € 45.000: € 35.000 x 16% = € 5.600. € 10.000 x 22% = € 2.200. Je totale bijtelling is dan € 7.800.
Voor werknemers is een auto van de zaak meestal aanzienlijk goedkoper dan een eigen auto. De inkomstenbelasting over het privégebruik is heel vaak veel lager dan de kosten van de auto. Dat geldt ook als de werkgever een bijdrage voor privégebruik eist. Die bijdrage wordt afgetrokken van de bijtelling.
Je kunt niet zomaar alle kosten van de bijtelling aftrekken. In de autoregeling moet zijn vastgelegd welke kosten je mag verrekenen. Door deze kosten van de bijtelling af te trekken, verlaag je het brutoloon en betaal je minder belasting. Dit is een belastingvoordeel voor de werknemer en de werkgever.
Als je meer dan 500 kilometer per jaar privé rijdt, betaal je voor een zakelijke auto bijtelling.Dit bedrag wordt opgeteld bij de winst die je bedrijf dat jaar maakt. Of je nu 501 kilometer of 10.000 kilometer privé rijdt, maakt niet uit: boven de 500 kilometer ga je bijtelling betalen.
Waar staat bijtelling op de loonstrook? Op je loonstrook of salarisstrook staat meestal 'Privégebruik auto' met het bijhorende bijtellingsbedrag. Omdat de Belastingdienst het rijden van een auto van de zaak ziet als loon in natura wordt de bijtelling bij je brutosalaris opgeteld.
Een auto van de zaak is vaak een leaseauto, maar kan ook gekocht zijn. Voor jou als werknemer maakt het geen verschil of de auto eigendom van je werkgever is of dat hij voor je wordt gehuurd of geleased. In beide gevallen is de auto in de eerste plaats bedoeld voor zakelijk gebruik, maar mag je er ook privé in rijden.
De bijtelling kun je berekenen door het bijtellingspercentage van jouw auto te vermenigvuldigen met de cataloguswaarde. Stel: de cataloguswaarde van jouw auto is € 20.000. De bijtelling is 22%, dus 0,22 x 20.000 = € 4.400 bijtelling per jaar. Dit komt neer op € 4.400 : 12 = € 366,67 per maand.
De waarde van de auto vormt de grondslag voor de verrekening van het privégebruik. De waarde van de auto is de oorspronkelijke cataloguswaarde inclusief btw en bpm, en inclusief de accessoires die door of namens de fabrikant of de importeur zijn aangebracht vóór het toekennen van het kenteken aan de auto.
De kosten van een zakelijke leaseauto ligt tussen een paar honderd tot duizenden euro's per maand. Wat dat maandbedrag wordt hangt ten eerste af van het type leaseauto. Andere kosten die komen kijken bij het zakelijk leasen van een auto van de zaak bestaan uit: Leasekosten die zijn opgenomen in het leasecontract.
Bij de constructie dat de werknemer de benzinekosten betaalt, u deze kosten vervolgens aan hem vergoedt, maar deze daarna als eigen bijdrage voor privégebruik bij de werknemer inhoudt, is die bijdrage in mindering te brengen op de bijtelling voor het privégebruik van de auto.
Bijtelling is het bedrag dat je betaalt voor het gebruik van de auto voor privéritten. Dit is de fiscale waarde (netto catalogusprijs, inclusief btw en BPM) van je auto van de zaak.
Je gaat dan bijtelling betalen omdat de fiscus de kilometers die je rijdt ziet als een vorm van inkomen. Hierover moet je dus belasting betalen. Dat werkt zo: een bepaald percentage van de cataloguswaarde van het voertuig wordt bij je belastbare inkomen opgeteld. Hierdoor betaal je meer belasting.
Rijdt niet meer dan 500 kilometer privé per jaar
Dan hoeft er geen bijtelling te worden betaald. De werknemer moet de rittenregistratie op ieder moment kunnen aanleveren als de deze wordt opgevraagd door de inspecteur van de Belastingdienst.
De reguliere bijtelling is 22% van de catalogusprijs. Er zijn nog geen plannen om dit tarief te veranderen. Voor elektrische auto's die in 2025 gaan rijden, geldt nog een verlaagde bijtelling. Tot een waarde van €30.000 is de bijtelling voor een elektrische auto uit 2025 17% (in 2024 is dat 16%).
De netto bijtelling is wat de auto je daadwerkelijk kost en is mede afhankelijk van de hoogte van je inkomen. De bijtelling geldt voor de periode van maximaal 60 maanden vanaf de tenaamstellingsdatum. Is de auto ouder dan 60 maanden, dan is in de meeste gevallen een bijtellingspercentage van 25% van toepassing.