Knutsel samen een meeleespijl en laat je kind met de pijl de woorden 'onderstrepen'. Wacht even met helpen of verbeteren: komt je kind er misschien zelf uit? Probeer eens wat je kind vindt van “voor-koor-zelf” lezen. Jij begint met rustig en duidelijk voorlezen.
Begin klein, met 10 simpele korte verhalen per maand, of een enkel Engels boek voor beginners en werk je omhoog van daaruit . Naarmate je de gewoonte volhoudt, zul je sneller lezen en in staat zijn om lange uren te besteden aan het plukken van de vruchten van het lezen.
Eerst om klanken en letters te herkennen, daarna om woorden en makkelijke zinnen te lezen. Uiteindelijk leren ze sneller lezen en gaan ze steeds meer begrijpen van wat ze lezen.
Begin met korte leessessies, zeg 15 of 30 minuten per dag, en verhoog de duur geleidelijk naarmate u uw leesgewoonte opbouwt . Het stellen van een leesdoel kan een geweldige motivator zijn. Kies een realistisch doel, bijvoorbeeld één boek per maand lezen, en houd uw voortgang bij. Selecteer een boek dat u interessant en boeiend vindt.
De gemiddelde lezer blijkt zo'n 250 woorden per minuut te lezen. In een roman staan ongeveer 300 woorden per bladzijde. Een gemiddelde lezer leest dus bijna een bladzijde per minuut.
Enkele woorden op Kumons lijst zijn a, on, I, to, it, says, with, his, her, time, off, friend, please, pretty, when, your, but, away, its, went, that, they, our, old, ready, more, each en ate . Deze zichtwoorden vormen de eerste set woorden die de bouwstenen vormen van leesvaardigheid.
Je hoort een medeklinker p vooraan, een korte klank a in het midden en een p achteraan. Dan schrijf je pan. Woorden met MKM (medeklinker, een korte of lange klank, medeklinker) horen bij de luisterwoorden. Bespreek met de leerlingen dat je deze woorden schrijft zoals je ze hoort.
Een 5-jarige zou ook een paar zichtwoorden moeten kunnen lezen. Meestal leren kinderen veelvoorkomende woorden zoals the, come, some, many, from, of, where, were …etc. voordat ze minder vaak voorkomende zichtwoorden leren zoals build, beautiful, group, thought…etc. Voor boeken op kleuterniveau, bezoek onze winkel.
Begin met populaire, makkelijk te lezen boeken: Kies simpele maar fascinerende boeken. Populaire beginnersvriendelijke publicaties, zoals The Alchemist van Paulo Coelho en Harry Potter and the Sorcerer's Stone van JK Rowling , gebruiken eenvoudige taal en meeslepende verhalen. Deze romans zijn universeel populair, waardoor ze ideaal zijn voor beginners.
Help het kind met een vast, herkenbaar schema. Lees de oefenstof eerst voor, lees vervolgens samen hardop en laat tenslotte het kind dezelfde oefenstof zelf lezen. Een andere manier van samen lezen is om en om een zin lezen. Met de oefensoftware van Veilig leren lezen kunnen kinderen thuis zelfstandig oefenen.
Van zeven tot negen jaar oefenen kinderen de basisvaardigheden van het lezen. Ze leren wat sneller te lezen en gaan steeds meer begrijpen van wat ze lezen. Lees samen met je kind een boek, waarbij je om de beurt een stukje leest. Het is belangrijk dat je kind het leuk vindt, het hoeft niet lang te duren.
Schrijven in groep 3: woordjes maken
Leerkrachten beginnen vaak met de makkelijke letters, zoals de i en de o. Vaak gaan leren lezen en leren schrijven hand in hand. Dus ik, maan, roos, vis (en de eigen naam) zijn vaak de eerste woordjes!
We zijn gewend dat kinderen in groep 3 leren lezen door te 'hakken en plakken'. Spellend lezen noemen we dat. Ook het 'zoemend lezen' speelt een belangrijke rol als je kind leert lezen. Dit houdt in dat je kind tijdens het lezen van een woord de klanken aanhoudt, net zolang tot het de volgende klank heeft ontcijferd.
Wat zijn structuurwoorden? Structuuraanduidende woorden zijn woorden die het verband duidelijk maken tussen zinnen en alinea's. Denk aan: maar, bovendien, hoewel, daarom en bijvoorbeeld.
De nieuwe letters in kern 3 zijn: d, oe, z, ij en h. De kinderen oefenen het lezen en maken van woordjes die bestaan uit van één lettergreep met die letters die ze kennen, zoals kaas, eet en nee.
A: Er is geen vaste voorgeschreven volgorde om zichtwoorden te onderwijzen . Sommige leraren en ouders onderwijzen de zichtwoorden van de Dolch- of Fry-lijsten in alfabetische volgorde. Anderen gebruiken de lijsten en creëren hun eigen volgorde. Overweeg om de Frequency Fry List te gebruiken, die woorden rangschikt op de frequentie van gebruik voor lezen en schrijven.
Waarom zichtwoorden niet altijd werken. Hoewel veel van de genoemde pre-primer- en primerwoorden gemakkelijk te decoderen zijn met letters die geluiden maken die beginnende lezers zouden verwachten, bevatten de gemarkeerde woorden geheimen , die wanneer ze traditioneel worden onderwezen als klankregels, drie tot vier leerjaren beslaan om te leren.
De eerste woordjes (10-18 maanden)
Als ze rond de 12 maanden zeggen veel baby's of dreumesen hun eerste woordjes. Vaak zijn dit eenvoudige en praktische woorden die ze vaak horen, zoals: 'mama', 'papa', of namen van voorwerpen die hen opvallen (bal, auto).
Oefen het snel lezen van teksten : je kunt jezelf timen. Geef jezelf bijvoorbeeld 3 minuten om 300 woorden te lezen, geef jezelf dan 2 minuten om 300 woorden te lezen en probeer het dan in 1 minuut. Je kunt dit idee eerst met dezelfde tekst herhalen, maar probeer het dan met andere teksten als je er beter in wordt.
Uitstapje naar de bibliotheek
Elke gemeente en elke stad heeft wel een eigen bibliotheek, de ene al indrukwekkender dan de andere. De perfecte plek om je zoektocht naar een goed boek te starten. Snuffel door de gangen en blader door de boeken waarvan jij denkt dat ze misschien wel iets voor jou zouden kunnen zijn.