Naar schatting zo'n 2,6 miljoen volwassen Nederlanders hebben moeite met online betalen en andere online bankzaken. Ruim een op de zes mensen heeft hierbij hulp nodig, meldt De Nederlandsche Bank (DNB) in een rapport.
Volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek maakt 86 procent van de Nederlanders gebruik van internetbankieren of mobiel bankieren.
Bankieren zonder internet
Wilt u echt niet via internet bankieren, dan kunt u nog terecht bij de bekende grootbanken. Deze banken hebben een kantorennetwerk, daar kunt u naartoe om betaal- en spaarrekeningen te openen en te beheren.
Het voordeel van internetnetbankieren is dat je 24 uur per dag vanaf je eigen computer je dagelijkse bankzaken kunt regelen. Daarnaast bieden banken steeds meer services aan via internetbankieren.
Gebruik de app om te internetbankieren
Mobiel bankieren en je bankrekening bekijken via een app op je smartphone of tablet is veilig, zeker ten opzichte van internetbankieren via een browser op een openbaar wifi-netwerk .
Internetbankieren gebruik je op een computer of laptop via de website van je bank. Je hebt hiervoor vaak een speciaal kastje of code nodig om in te loggen en betalingen te bevestigen. Mobiel bankieren doe je via een app op je smartphone of tablet.
Ze hebben vaak minder of geen reserves achter de hand. ' Wereldwijd hebben 1,7 miljard mensen geen bankrekening.
Rond 1970 introduceren banken de automatische betaling en -incasso. Vanaf dat moment gaat het hard. Vooral de komst van de geldautomaat (begin jaren '80), de betaalautomaat in winkels (1990), internetbankieren (1997) en mobiel bankieren (2003) bieden klanten veel vrijheid en gebruiksgemak.
De kogel is door de kerk; Currence, de producteigenaar van de acceptgiro, stopt per 1 juni 2023 met de acceptgiro. De reden hiervoor is dat het gebruik van de acceptgiro de afgelopen jaren flink is afgenomen.
Kan ik nog gebruikmaken van Overschrijvingskaarten? Ja, je kunt nog gebruikmaken van Overschrijvingskaarten om mee te betalen. De gegevens die je daarop in moet vullen vind je op de factuur die je hebt ontvangen.
Van de 65- tot 75‑jarigen gebruikte ruim 80 procent in 2021 internet vooral voor communicatiedoeleinden: het versturen en ontvangen van e-mails (85 procent) en het versturen van tekstberichten, bijvoorbeeld via WhatsApp (83 procent).
Digitaal vaardig
Ouderen gebruiken de apparaten vooral om online informatie op te zoeken en te internetbankieren. Ook lezen 65-plussers veel nieuwsbrieven en gebruiken ze het internet om routes te plannen en te winkelen. Twee op de drie kijkt wel eens naar een video op YouTube.
Alle grote banken in Nederland en België bieden hun klanten een vorm van internetbankieren aan.
Kijkend naar het absolute balanstotaal, dan steken de drie grootbanken – ING, Rabobank en ABN AMRO –met kop en schouders boven de rest uit. Gezamenlijk hebben de drie banken een marktaandeel van 84%. ING is met een balanstotaal van €968 miljard veruit de grootste bank van Nederland.
Ze richten daarom in 1898 twee overkoepelende organisaties op: de Coöperatieve Centrale Raiffeisen-Bank in Utrecht en de Coöperatieve Centrale Boerenleenbank in Eindhoven. In 1900 zijn er 67 coöperatieve boerenleenbanken aangesloten bij één van de twee centrale banken.
In 1824 richtte koning Willem I der Nederlanden bij Koninklijk Besluit de Nederlandsche Handelmaatschappij (NHM) op. Deze fuseerde in 1964 met de Twentsche Bank (opgericht in 1841) tot de Algemene Bank Nederland (ABN).
Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (2021) is dit hoeveel mensen in Nederland gemiddeld op hun bank- en spaarrekening hebben staan: Tot 25 jaar: gemiddeld bedrag € 8,200 (mediaan is € 2,700)25 tot 35 jaar: gemiddeld bedrag € 16,400 (mediaan is € 6,700)
De gemiddelde Nederlander heeft 49.500 euro spaargeld. Toch spaart lang niet iedereen voldoende. 15% van de huishoudens heeft namelijk geen spaargeld en nog eens 20% heeft minder dan € 2.500. Hoeveel spaargeld heeft een gemiddeld Nederlander?
Dit kan een aantal oorzaken hebben: de nieuwe limit wordt na 4 uren actief. Dat geldt altijd bij een verhoging. We snappen dat langer wachten voordat je een betaling kunt doen soms onhandig is.
Heb je geen smartphone of tablet? Dan kun je gebruik maken van de ING Scanner. Je moet een keuze maken tussen de ING Scanner óf de Mobiel Bankieren App.