Wanneer u een informele brief schrijft, aan bijvoorbeeld uw beste vriend, dan kunt u uw brief beginnen met 'Lieve', 'Beste' of 'He'. De laatste optie is heel informeel en wordt ook vaak gebruikt bij het versturen van e-mails aan bekende of als aanhef in sms'jes en appjes.
Een correcte en eigentijdse manier om je brief te beginnen is bijvoorbeeld: Geacht bestuur, Geacht college, Geachte raad, Geachte abonnee, Beste lezer, enz. Het eerste woord van de aanhef krijgt een hoofdletter. De daaropvolgende woorden, mevrouw, bestuur, enz. krijgen een kleine letter.
'Informeel' noemen wij die varianten die weliswaar correct zijn, maar toch als vormen van 'los' taalgebruik worden beschouwd. Het onderscheid tussen 'formeel' en 'informeel' komt in veel gevallen overeen met het onderscheid tussen 'schrijftaal' en 'spreektaal'.
Tegenwoordig is het heel gebruikelijk om te beginnen met Beste met daarachter de voor- en achternaam van degene aan wie je schrijft, als je tenminste weet hoe de persoon heet. Ook Geachte is mogelijk, maar met name in e-mails geldt dat inmiddels als tamelijk ouderwets of stijf.
U kunt uw informele brief beginnen met een inleiding om de toon te zetten van de kwestie die besproken gaat worden . U kunt beginnen met vragen te stellen over de gezondheid en het welzijn van de ontvanger. Ik hoop bijvoorbeeld dat deze brief van mij u in een blakende gezondheid aantreft.
Wanneer de ontvanger en jij elkaar al beter kennen, kan je de e-mail ook beginnen met “Beste …” of een vriendelijk “Goedendag”. Alleen onder collega's is “Hallo” of “Hi” acceptabel. Welke titels horen in de aanhef?
Houd uw taal conversationeel voor een persoonlijker gevoel . Informele brieven zijn bedoeld om op een ontspannen, informele manier te worden gelezen. Voel u vrij om samentrekkingen, hypothetische vragen, inside jokes en andere stijlfiguren te gebruiken. Dit zal helpen om uw natuurlijke stem door te laten dringen tot uw lezer.
Wat is informeel taalgebruik? Informele taal is de taal die je gebruikt wanneer je bijvoorbeeld op Whatsapp chat met vrienden. Je gebruikt hierbij woorden die minder zakelijk zijn, zoals 'jij' en 'je', je gebruikt afkortingen en waarschijnlijk ook smileys.
De meest informele aanhef is een aanhef met een begroeting als Beste, Dag, Hallo of Hoi in combinatie met de voornaam.
Begin met een respectvolle groet
Ongeacht de inhoud van uw brief, probeer te beginnen met een vriendelijke en respectvolle groet. Gebruik de volledige naam van de ontvanger en begin met een groet zoals "Beste mevrouwAdkins", gevolgd door "Ik hoop dat deze brief u in goede gezondheid vindt."
Ken je de ontvanger helemaal niet of is er sprake van een formele situatie, dan gebruik je bij voorkeur 'Geachte'. Ken je de ontvanger of gaat het om een informele situatie, dan gebruik je 'Beste'. Ken je iemand heel goed, dan mag je ook 'Hallo', 'Hi', 'Hoi', 'Dag' of 'Goede…' gebruiken.
Gelukkig maar, want kijk eens hoe adembenemend mooi Aagje de brieven aan haar man Hermanus begint: 'Waarde lief', 'Waarde en zeer beminde lieve kostelijke schat', 'Zeer waarde en geagte teer beminde lieve man en voor altoos uijtverkooren tweede ziel en schat…'
Geachte heer/mevrouw,Hier komt een inleidende alinea of een alinea met aanleiding.Je vertelt de reden waarom je de brief stuurt.Dit doe je in ongeveer drie tot vier zinnen.
Aanhef. In een formele brief is de standaardaanhef "Beste", gevolgd door de titel en achternaam van de ontvanger. Begin uw brief met " Beste [naam ontvanger] " en voeg een komma toe na de naam.
Om die reden zou ik je normaal gesproken niet aanraden om een ​​e-mail of brief te beginnen met 'Ik schrijf' , net zo min als ik zou aanraden om een ​​telefoongesprek te beginnen met 'Ik bel'. Beide zijn vanzelfsprekend en dus verspilling van inkt/adem.
Het voornaamste verschil tussen informeel en formeel schrijven is de toon die je toepast maar ook de keuze van de woorden die je gebruikt. Informeel schrijven is over het algemeen minder strikt dan formeel schrijven.
Formele woorden hebben een stijf, plechtig karakter. Zulke woorden komen vooral in geschreven taal voor. Ze worden ook wel ambtelijke woorden of stadhuiswoorden genoemd. Veel mensen gebruiken formele woorden omdat ze denken dat het op papier of in een officiële context allemaal een beetje meer of anders moet zijn.
Een informele brief sluit je af met 'Met vriendelijke groet(en)', zeker als je begint met 'Beste'.
Informeel betekent dat het niet-officieel is. Verschillende dingen kunnen informeel zijn. Een situatie kan informeel zijn. Maar teksten of woorden kunnen ook informeel zijn.
Schrijf een korte introductie of openingszin waarin u het doel van de brief beschrijft. Schrijf de hoofdtekst van de brief, die ondersteunende informatie biedt en over het algemeen twee tot drie alinea's moet bevatten. Elke alinea moet één duidelijk punt maken en de toon moet professioneel zijn.
Schrijf in een brief uw naam voluit onder de handtekening, en eventueel uw functie op de regel daaronder. Als u duidelijk wilt maken hoe u aangesproken wilt worden, kunt u mevrouw of de heer toevoegen voor of na uw naam. U kunt ook de voornaamwoorden toevoegen waarmee u aangeduid wilt worden.
Je moet je informele e-mails beginnen met meer ontspannen begroetingen, zoals "Hoi [voornaam]," "HĂ©," of "Hallo [bijnaam]". Deze begroetingen geven een vriendelijke en informele toon weer, in tegenstelling tot de formele begroetingen in formele e-mails.
De makkelijkste manier om een ​​tekstchat te starten is door de persoon een vraag te stellen . Op deze manier weten ze hoe ze je gemakkelijk kunnen antwoorden. Houd het bij een makkelijke, open vraag, zodat ze niet te veel over hun antwoord hoeven na te denken.