Je kunt alleen een openbare laadpaal aanvragen bij de gemeente als je geen ruimte hebt voor een eigen laadpaal bij jou thuis. Dit is ook de makkelijkste manier om je elektrische auto op te laden. Je bent namelijk altijd verzekerd van een laadplek én het is goedkoper en sneller dan laden bij een openbare laadpaal.
Via een normaal stopcontact kun je maximaal opladen met 3,7 kWh. Maar om overbelasting te voorkomen, worden de meeste laadkabels begrensd tot 2,3 kWh. Gemiddeld verbruikt een elektrische auto 19 kW per 100 kilometer. Via een gewoon stopcontact moet je dus minimaal 5 tot 8 uur laden om 100 kilometer te rijden.
Hoe hoeft enkel in het bezit te zijn van een mobiele thuislader mode 2 en een auto stopcontact 220V / 230V voor elektrische auto bv. in de garage en u kan laden! Hierbij hoeft u geen oplaadpaal voor thuis te kopen. Nadeel is wel dat de laadstroom eerder beperkt is waardoor het laden lang kan duren.
Het opladen van een elektrische auto kan gewoon thuis, maar duurt dan wel langer dan laden bij een publiek oplaadpunt. We hebben een overzicht van de mogelijkheden voor je samengesteld.
Er is een groot verschil tussen thuis en onderweg laden. Thuis laden is namelijk goedkoper dan onderweg laden, u betaalt de kilowattuurprijs direct aan uw energieleverancier. Gemiddeld is dit 0,23 cent per kWh.
Gemiddelde prijs
Een laadbeurt van 15,3 kWh komt daarmee op € 7,04. Stel dat je de 15.000 kilometer die je per jaar rijdt volledig thuis kunt laden, dan kost dat hiermee zo'n € 1056 per jaar (€ 0,07 per km).
Het hangt van de gemeente af - en de daar geldende regels - of dit mogelijk is. Zo ja, dan komt er bij de laadpaal ook een verkeersbord te staan. Dit bord geeft aan dat de parkeerplek alleen bestemd is voor elektrische auto's. Ook andere mensen met een EV kunnen hier hun auto opladen.
Zodra de zon niet meer schijnt en de zonnepanelen dus minder energie opwekken, kan de accu van de elektrische auto de stroom aan het huis leveren. Hierdoor maak je optimaal gebruik van de opgewekte zonne-energie. Het advies is wanneer de zon stevig schijnt dat je de accu volledig oplaadt.
Laadpaal voor thuis meestal 3,7 of 11 kW
Hoewel de aansluiting vaak een hogere stroomsterkte aankan, is de maximale stroomsterkte van een enkele groep eigenlijk altijd 16 A. In de praktijk zijn de meeste laadpalen voor thuis daarom geschikt voor 1 x 16 A (3,6 kW) of 3 x 16 A (11 kW).
Laadtijd in het kort:
Een elektrische auto met een gemiddelde accucapaciteit (60 kWh) voor 80% volladen, duurt: 21 uur via het stopcontact (2,3 kW) 4,5 tot 13 uur via een laadpaal thuis (11 - 3,7 kW) 2 tot 4,5 uur via een openbare laadpaal (22 - 11 kW)
Als de oplader in het stopcontact blijft zitten, verbruikt hij nog steeds wat energie. Dit wordt ook wel 'sluipverbruik' genoemd. Daarnaast kan een oplader oververhit raken. Er is dus altijd een klein risico dat je beter kunt vermijden.
Een adapter die nutteloos in het stopcontact zit, verbruikt elk uur ongeveer tussen de 1 en 2 watt. Op jaarbasis kan dit oplopen tot 17,52 kilowattuur. Volgens overstappen.nl kost een kilowattuur in september 2022 0,89 cent.
Met je gewone auto parkeren bij een laadpaal
Daar staat dan 'Alleen laden van elektrische voertuigen' of iets dergelijks. Als er zo'n bord staat, dan mag je er met je gewone auto niet staan en kun je een boete krijgen als je dat toch doet.
Over het algemeen mag je met een gewone, niet-elektrische auto's niet parkeren op een parkeerplek met een laadpaal. Doe je dit toch? Dan riskeer je een boete van €90. Bij sommige oplaadpunten staat een venstertijd vermeld.
Aangezien laadpaalkleven niet illegaal is, geldt er geen tijdslimiet aan het parkeren bij een laadpaal. Dat neemt niet weg dat het onwenselijk is om langer dan nodig bij een laadpaal te parkeren met je elektrische auto. Een laadpaalexploitant kan overigens wel een boetetarief hanteren.
Als u op jaarbasis 15.000 km aflegt, heeft u per jaar ongeveer 2.445 kWh nodig om uw wagen op te laden. De gemiddelde jaaropbrengst van een optimaal geplaatst zonnepaneel bedraagt (ongeveer) 300 kWh. Op jaarbasis heeft u dus net iets meer dan 8 zonnepanelen nodig om uw wagen overdag op te laden.
Terug naar de realiteit van vandaag. Wat is er nu al mogelijk voor de gewone consument? Om eerlijk te zijn: Nissan (met de Nissan Leaf en de EV200) en Mitsubishi (met de PHEV Outlander) zijn een van de weinige autofabrikanten die nu al kunnen terugleveren aan het net.
Auto opladen met thuisbatterij
In het geval dat je dus zonnepanelen hebt en daar energie mee opwekt, kun je dat opslaan op je thuisaccu. Vervolgens kan de opgeslagen energie op ieder moment worden gebruikt voor je laadpaal en dus voor het opladen van je elektrische auto.
De gratis laadpunten worden meestal geïnstalleerd op de parkings van winkelcentra, supermarkten of zelfs bioscopen. Wees echter voorzichtig, deze praktijk staat op het punt te verdwijnen. Er zijn ook gratis laadpunten in hotels, restaurants en autodealers.
Je kunt ervoor kiezen om zonder rompslomp te kunnen laden. Dat betekent geen gedoe met pasjes, druppels of sleutels. Je kunt zelf je auto opladen en als je partner ook een elektrische auto heeft, kan die ook zo gebruik maken van de laadpaal. In feite kan dan iedereen je laadpaal thuis gebruiken.
Hoe werkt een laadpaal privé precies? De laadpaal voorziet jouw auto van het juiste vermogen en de on board charger van jouw elektrische auto zet deze AC-spanning om in DC-spanning om jouw batterij op te kunnen laden.
Als je jaarlijks 15.000 kilometer rijdt, kom je uit op 2.475 kWh. Volgens de Consumentenbond levert een nieuw zonnepaneel per jaar gemiddeld 300 kW. Dit betekent dat je negen zonnepanelen nodig hebt om één auto voor een jaar van stroom te voorzien.Bij 20.000 kilometer heb je elf zonnepanelen nodig.
Wat zijn de gemiddelde kostprijzen?*
Gemiddeld is de kostprijs bij het opladen van u elektrische auto € 0,22 per kWh wat neerkomt op zo'n € 0,37 per kilometer. Rijden op elektriciteit is goedkoper dan rijden op benzine of diesel. Thuis laden start vanaf € 0,25 per kWh (zonder zonnepanelen).
Elektrisch in gebruik goedkoper dan brandstof
Een elektrische auto is vaak duurder in aanschaf, maar goedkoper in gebruik. Een elektrische auto heeft minder bewegende onderdelen en rijdt efficiënter. Daarom zijn de kosten voor onderhoud en het rijden op stroom lager dan bij een benzine- of dieselauto.