Bij kruispunten wordt de voorrang met borden aangegeven. Er is geen regel die aangeeft dat verkeer van links of rechts voorrang heeft. In de praktijk betekent dit dat recht doorgaand verkeer meestal voorrang heeft.
Onthoud: In Schotland rijdt het verkeer links.
Het lijkt vrij ingewikkeld maar eigenlijk zijn de verkeersregels vrij logisch. Je rijdt aan de linkerkant van de weg, haalt rechts in en je gaat links om de rotonde. Wat wel hetzelfde blijft is het geven van voorrang aan verkeer van rechts.
Nee, in Engeland heeft ook rechts voorrang. Eigenlijk maakt het links rijden en het voorrang verlenen aan rechts de verkeerssituatie duidelijker. Zo zijn er minder borden nodig en kan het verkeer makkelijker doorrijden.
Het belangrijkste verschil met rijden in Nederland is natuurlijk dat je in Schotland links rijdt. Dat is best even wennen, zeker als je met je eigen, Nederlandse auto in Schotland bent. Kijk vooral uit op rotondes en bij uitritten, want dan is het verleidelijk om op de Nederlandse tour te gaan.
Het leidingwater in Schotland is veilig om te drinken. Je kunt dus gewoon water uit de kraan drinken. Het kraanwater kan wel anders smaken dan in Nederland; het smaakt een beetje naar chloor).
De snelheidslimieten in Schotland zijn: 30 miles/hour (45 km/uur) binnen de bebouwde kom. 60 miles/hour (90 km/uur) buiten de bebouwde kom op 2-baans wegen. 70 miles/hour (112 km/uur) op 4-baans wegen en snelwegen.
In Engeland heeft verkeer van links of rechts niet persé voorrang. In de praktijk heeft het verkeer op de belangrijkste weg voorrang. Mits dat anders staat aangegeven. Een voorrangsweg herken je aan een dubbele onderbroken streep, die aangeeft dat je voorrang moet verlenen aan verkeer op een kruisende weg.
Bestuurders op de onverharde weg verlenen voorrang aan bestuurders op de verharde weg, ook als die bestuurders van links komen. Op een gelijkwaardig kruispunt staat niets aangegeven. Hier gelden de gewone verkeersregels: Bestuurders moeten voorrang verlenen aan bestuurders van rechts.
Omdat de meeste mensen rechtshandig zijn en rechtshandig zijn voor ridders een erekwestie was (rechts vertegenwoordigde 'het goede'), kozen de ridders ervoor om links te rijden zodat ze met hun rechterhand het zwaard uit de linkerschede konden trekken mochten ze een vijand ontmoeten.
Eng is links rijden zeker niet, maar je zult misschien wel even moeten wennen. Neem daarom gewoon overal rustig de tijd voor. Let met name goed op bij het wegrijden (verkeer komt van de andere kant!) en houdt goed het overzicht bij bochten en rotondes.
In principe geldt dat bestuurders die van rechts komen op gelijkwaardige kruispunten voorrang krijgen. Maar dat geldt ook weer niet altijd. Zo gaan verkeerstekens zoals haaientanden boven verkeersregels en gaan verkeerslichten weer boven verkeerstekens. Verder worden voetgangers niet als bestuurders gezien.
Rechts heeft voorrang
Het maakt daarbij niet uit om welk voertuig het gaat. Een fietser die van links komt, moet dus voorrang verlenen aan een auto die van rechts komt. En een auto die van links komt, moet ook voorrang verlenen aan een fietser die van rechts komt.
Uit niets blijkt dat links- of rechts rijden veiliger, beter of logischer zou zijn. De meeste Europese landen schakelden over van links naar rechts nadat het Oostenrijks-Hongaarse Rijk in 1918 werd ontbonden. Niet allemaal tegelijk, maar gefaseerd tot aan de Tweede Wereldoorlog.
Binnen de bebouwde kom: maximaal 48 kilometer per uur / 30 miles per hour. Buiten de bebouwde kom: maximaal 96 kilometer per uur / 60 miles per hour. Autowegen: 112 kilometer per uur / 70 miles per hour. Autosnelwegen: 112 kilometer per uur / 70 miles per hour.
In landen zoals Groot-Brittannië, Zwitserland en Frankrijk geldt de voorrang van rechts voor bestuurders op de belangrijkste weg. In Duitsland en Spanje hebben alle bestuurders die van rechts komen, voorrang.
Kom je aan kruispunt met één of meerdere openbare wegen en is er geen specifieke aanduiding van wie voorrang heeft, dan geldt altijd de voorrang aan rechts. Die regel is van toepassing op alle bestuurders die ten opzichte van jou van rechts komen, dus ook op fietsers en bromfietsers.
Zo moeten voetgangers gebruikmaken van een trottoir of voetpad. Als dit niet beschikbaar is, mag er op het (brom-)fietspad gelopen worden. Ontbreekt ook een fietspad, dan mag de voetganger gebruikmaken van de berm of de uiterste zijde van de rijbaan.
Evenals in Groot-Brittannië wordt er in Ierland links gereden en verkeer op een rotonde heeft er altijd voorrang. Op een T-kruising heeft het rechtdoor rijdend verkeer voorrang. Bij andere kruispunten heeft het verkeer op hoofdwegen voorrang: dit wordt door middel van een witte onderbroken dubbele streep aangegeven.
Engeland: Vanaf je 16de jaar kun je na een oogtest rijden met een begeleider. Dat kunnen ook je ouders zijn. Je plakt dan een L-sticker op je auto.
Het verkeer op een rotonde heeft voorrang op de bestuurders die er zich willen op begeven, tenzij anders is aangeduid.
Met Engelse ponden betalen in Schotland is ook goed mogelijk, maar u krijgt er Schotse ponden voor terug. Het muntgeld in Schotland is gelijk aan heel Groot-Brittannië. Geld opnemen of betalen met een pinpas is geen enkel probleem in Schotland. Dit geldt ook voor betalingen met een creditcard.