Het is een misverstand dat de draairichting van de ketting van belang is. Het is een 'links/rechts' kwestie. De 'binnen' plaatjes zonder tekst hebben een andere constructie dan de 'buiten' plaatjes (met tekst). De looprichting maakt niets uit, zolang de tekst op de (buiten)plaatjes zichtbaar is.
Dan geldt de vuistregel: groot-groot + 2 schakels. Breng beide uiteinden van de ketting naar elkaar toe. Trek de ketting strak zodat de derailleur bijna gestrekt naar voren wijst. Je kunt ook tellen hoeveel schakels je oude fietsketting heeft om erachter te komen hoelang je nieuwe ketting moet zijn.
Leg de ketting op het binnenste blad aan de voorkant en leg hem op het kleinste kransje bij je cassette. Trek de twee uiteinden naar elkaar en pas de lengte zo af dat er ongeveer 2 vingers passen tussen de ketting en het armpje van de derailleur.
Afhankelijk van de staat van onderhoud, weersomstandigheden en de omgeving waarin je fietst slijt je ketting. Dit bepaalt ook het moment waarop het tijd is voor een nieuwe. De vuistregel die je kan hanteren is dat het verstandig is om je ketting ergens tussen de 3000km en 5000km te vervangen.
Een kettingpons helpt je om het pennetje in de ketting geheel of gedeeltelijk uit- of in te draaien om de ketting van het juiste aantal schakels of een nieuwe schakel te voorzien. De kettingpons is uitgerust met een drukstift, deze heeft een iets kleinere diameter dan de pen in de ketting.
Een ketting vervangen is voor de gemiddelde fietsenmaker maximaal 10 minuten werk. Ze spannen direct de ketting ook op en smeren hem met een goed smeermiddel. Aangezien een ketting tussen de 3 en de 10 euro kost zouden de kosten absoluut niet boven de 30 euro uit mogen komen.
Meten doe je door een schuifmaat te gebruiken. Zet de binnenpootjes op 118 mm. Dan zet je hem tussen de schakels en duw je hem uit, tegen de rollertjes aan. Komt ie dan boven de 120,5 mm dan is je ketting versleten.
Als je er een ketting omlegt, en daar kracht op uitoefent, kun je beoordelen of de bladen versleten zijn door te zien in welke mate de ketting op de tanden omhoog komt. Als je op enig punt tussen de ketting en het blad ruimte ziet: vervangen.
Je kunt ook regelmatig checken of je kettingbladen aan vervanging toe zijn. Dit zie je bijvoorbeeld als je fietsketting erg losjes op je kettingblad ligt, als de tandjes van je kettingblad versleten zijn of als het schakelen niet meer soepel gaat.
Het is een misverstand dat de draairichting van de ketting van belang is. Het is een 'links/rechts' kwestie. De 'binnen' plaatjes zonder tekst hebben een andere constructie dan de 'buiten' plaatjes (met tekst). De looprichting maakt niets uit, zolang de tekst op de (buiten)plaatjes zichtbaar is.
De 3000-kilometer-regel
Om deze versnelde slijtage van cassette en kettingbladen te voorkomen, is een algemene vuistregel om de ketting van je fiets elke 3000 km te vervangen.
Wanneer je een naaf versnelling of remnaaf fiets hebt, kies dan is een “normale” fietsketting de beste fietsketting. Deze past namelijk op – zo goed als – alle fietsen en kun je eigenlijk iedere ketting gebruiken, behalve bij een ligfiets of elektrische fiets.
Om de fietsketting van de fiets te kunnen halen moet deze gesplitst worden. Brede kettingen hebben een verbindingsschakel (afbeelding 55). De fietsketting kan gesplitst worden door het borgveertje (visje) los te schuiven. Bij montage van de ketting moet het borgveertje weer op de verbindingsschakel geschoven worden.
Pak je kettingpons of kettingpons tang en draai het pennetje uit de dikke kant van de schakel. Zorg ervoor dat het pennetje nog een beetje vast blijft zitten in de schakel. Je draait hem er dus niet helemaal uit. De dunne kant kun je er gewoon helemaal uit draaien.
Een Campa of TA Specialites groot voorblad gaat ca. 12.000 km mee.
Het achtertandwiel slijt meestal sneller dan het voortandwiel omdat het achtertandwiel in de meeste gevallen veel minder tanden heeft dan het voortandwiel waardoor het achtertandwiel 2 tot 3 keer meer rondgaat en dus meer wordt gebruikt dan het voortandwiel.
Er is geen vaste levensduur voor. Een aantal jaren moet probleemloos gaan, maar hoe meer gebruik, hoe korter de levensduur. Er komt op een gegeven moment speling in de derailleur.
Daar is geen algemeen geldende maatgevende hoeveelheid tijd of kilometers voor. De een zegt een jaar, de ander zegt 10.000km. Beide kan waar zijn, maar veel is afhankelijk van o.a. de kwaliteit van je materiaal. Staal slijt langzamer dan aluminium en is ook nog goedkoper (en zwaarder).
De speling moet circa 1 centimeter zijn. Als dit meer dan 1 cm is gaat u over op het spannen van de fietsketting. Om te beginnen draai de rechter en linker achtermoer één voor één los. In de meeste gevallen doet u dit met steeksleutel 15.
Normaal gesproken staan de tanden van je tandwiel netjes rechtop en zijn de tanden aan alle twee de kanten even dik. Zijn de tanden verbogen en zitten er scherpe punten aan dan zijn de tandwielen versleten.
"Het feit dat de ketting rechts op de fiets zit heeft een puur technische oorzaak: Het gaat om de richting van de schroefdraad", zo stelt Kees van Wijk van Nationaal Fietsmuseum Velorama in Nijmegen. Stel je een fiets voor, zonder kettingkast. De ketting loopt over twee tandwielen: eentje voor en eentje achter.
Een Fietsenmaker factureert ongeveer € 35 per uur ex BTW.
Ondanks dat een slag in je fietswiel niet direct gevaarlijk is, is het wel aan te raden om het slag in het wiel van je fiets te repareren. Zelfs de kleinste afwijking kan onder de verkeerde omstandigheden tot gevaarlijke situaties leiden, ook al zal dit meestal niet het geval zijn.