Iedereen weet wel dat automaat olie verversen op regelmatige basis belangrijk is. Bij het onderhoud van de auto wordt de versnellingsbak vaak vergeten. Omdat men geen problemen heeft met schakelen, wordt de noodzaak van automaat olie verversen niet altijd ingezien.
Voor het smeren en koelen van de draaiende delen in een automatische versnellingsbak gebruik je ATF olie, hoogwaardige automatische transmissieolie, geproduceerd met prima geraffineerde basisoliën waaraan additieven zijn toegevoegd.
Olie automaat verversen
Het is verstandig om de olie tussen de 60.000 en 100.000 km te verversen, ook als dit levenslange olie betreft. Daarbij een nieuw filter en magneet voor de automaat. Zoals eerder aangegeven kan dit ook doormiddel van spoelen, dit is enkel een doeltreffende olie verversing.
Iedere automaat heeft onderhoud nodig. Bewegende onderdelen in de automatische schakelbak slijten. Wij adviseren daarom een onderhoudsbeurt uit te laten voeren na elke 60.000 tot 100.000 kilometer en de olie te verversen. Zo voorkomt u onnodige reparatiekosten of zelfs vervanging van de automaat.
De meeste autofabrikanten geven aan wat de optimale vervangingstermijn is. Wanneer ze dit niet doen, adviseren wij de ATF (automatic transmission fluid) elke 80.000 kilometer preventief te spoelen.
Het kan ook gemakkelijk worden gerepareerd. Maar automaten en CVT's (continu variabele transmissie) zijn relatief onderhoudsvrij, althans volgens de meeste fabrikanten. Idealiter zou een automatische transmissie 300.000 tot 450.000 km mee moeten gaan.
Wat is de levensduur van een automatische transmissie? Zonder service en onderhoud kunnen sommige transmissies al binnen 150.000 km defect raken. Als u ongeveer 15.000 km per jaar rijdt, kan uw transmissie binnen tien jaar uitvallen. Met zorg en service kunnen transmissies 500.000 km of meer mee gaan.
Onderhoud. Waar wel vaak rekening mee gehouden moet worden is het onderhoud van een automaat. Naast dat deze vaak duurder zijn in aanschaf, zal een een automaat ook duurder zijn bij herstel of onderhoud. Nieuwe automaten maken gebruik van technologie die geregeld worden door verschillende computers in de auto.
Wat is zuiniger: automaat of handgeschakeld? Vroeger waren het de handgeschakelde bolides — tegenwoordig is het meestal de automaat, maar is het verschil niet enorm. Dankzij verbeterde technieken schakelt een automaat op het gunstigste moment en bespaar je brandstof.
Voor het bijvullen van een te laag oliepeil staat 0,5 tot 1 liter. Voor onderhoud van het transmissiesysteem, waarbij je ook het filter vervangt is 4 à 5 liter de aanbevolen hoeveelheid. Ben je alle olie aan het vervangen, dan kan de hoeveelheid oplopen tot 10-14 liter.
In het onderhoudsboekje kunt u nakijken hoe vaak de olieverversing van de wagen dient te gebeuren. De meeste constructeurs zijn het erover eens dat de olie van een voertuig dient te worden ververst: om de 15.000 km bij benzinemotoren; om de 10.000 km bij dieselmotoren.
Olie warmt op en koelt af waardoor veroudering ontstaat. De toevoegingen in de ATF-vloeistof werken daardoor niet meer optimaal. Het is dus absoluut verstandig om de olie in de automaatbak regelmatig preventief te laten verversen om onnodige problemen aan je auto te voorkomen.
Transmissieolie en motorolie zijn niet hetzelfde en ze zijn ook niet uitwisselbaar. Transmissieolie is speciaal ontwikkeld voor gebruik op tandwielen. Motorolie daarentegen, zoals de naam het laat vermoeden, is alleen bedoeld voor motoren.
Je kunt met een automaat ook remmen op de motor. Daarvoor zet je de pook in 1, 2 of 3. Dit is vooral handig wanneer je bijvoorbeeld bergaf rijdt en je remmen wilt sparen. Met 1 rem je het hardst af, met 2 behoud je je snelheid iets meer en met 3 blijf je het snelst rijden.
Automaatproblemen door versleten ATF
Zoals slecht schakelen, bonken van de transmissie, of slippen van de automaat. Andere symptomen zijn een schommelend toerental of een verhoogd brandstofverbruik. Ook komt het voor dat de kickdown niet meer werkt. In het ergste geval stopt de automaat helemaal met werken.
Levensduur. Over het algemeen zal de motor van een automaat langer meegaan dan die van een handgeschakelde auto.
Moderne auto's met automaat zijn voorzien van een start/stop inrichting en zullen dus bij een verkeerslicht afslaan. De selectiehendel kan dan gewoon in de D stand blijven staan. Zonder start/stop inrichting is het advies om de auto gewoon in de D te laten staan bij een kortstondige stop zoals bij een verkeerslicht.
De 'P'-stand (voor 'Parkeren') is handig om de auto op zijn plaats te houden wanneer deze geparkeerd staat. Aan de andere kant, wanneer je aan het rijden bent, moet je de 'P' -modus niet inschakelen.
'P' staat voor Parking en dient om te wagen te immobiliseren als hij volledig stilstaat, maar niet om hem af te remmen als hij nog rijdt. Doe je dit toch, dan loop je het risico de transmissie te beschadigen.
R voor reverse - Zet de automaatbak in stand R als je achteruit wilt rijden.
Als de auto wat ouder wordt of veel gereden heeft kan de automatische versnellingsbak zelfs eigenschappen gaan vertonen die hinderlijk zijn voor het comfort of storingen veroorzaken. Om te voorkomen dat er uiteindelijk een versnellingsbakrevisie nodig is, kan het dus verstandig zijn om je automaatbak te laten spoelen.