De 3-fase laadpaal wordt ook wel de laadpaal op krachtstroom genoemd. De laadpaal levert namelijk krachtstroom wat ervoor zorgt dat een elektrische auto veel sneller kan opladen. Hiervoor is het wel noodzakelijk om een 3-fase aansluiting aan te leggen in de meterkast.
Typische aansluitingen zijn 20A, 40A of 63A. Indien u wil kunnen laden aan 7,4kW of 22kW hebt u minimaal 32A nodig. Voor 3,7kW of 11kW volstaat 16A. Aangezien u ook nog uw licht wil kunnen aandoen en elektrisch wil koken of verwarmen dient er boven het vermogen van uw laadpaal nog marge te zijn voor deze apparaten.
Bij een krachtstroom stopcontact het je een vermogen van 3 x 3,7 kW dus ongeveer 11 kW tot je beschikking. Dit betekend dat de auto een laadtijd heeft van 3.5 uur. Heb je de auto vaak nodig? Dan is het wellicht een optie om een verzwaard krachtstroom stopcontact te laten aanleggen.
Sommige auto's zijn ongeschikt voor 3-fasenladen. Je kunt die wel laden aan een paal met 3-fasenaansluiting, maar met maximaal een derde van het laadvermogen van de paal. Ook is niet elke auto met 3-fasenlader geschikt voor maximaal 22 kW laden, veel auto's kun je aan een laadpaal met maximaal 11 kW opladen.
Voor je laadpaal heb je een aparte stroomgroep in je meterkast nodig. Zo blijft je laadpaal altijd werken. Ook als je in huis een stroomstoring hebt. Daarnaast voorkom je dat je laadpaal andere apparaten op dezelfde groep in de weg zit.
Benodigde grondkabel
De 5x2.5 YMVK kabel kunt u gebruiken voor de installatie van de 3 fase - 16A(11 kW) laadpaal tot en met 60 meter. De 4x2.5 YMVKas kabel kunt u gebruiken voor de installatie van de 3 fase - 16A(11 kW) laadpaal tot en met 60 meter.
De aansluiting op het elektriciteitsnetwerk realiseert u door de laadpaal met een vrije groep (krachtgroep of 3 fase aardlekautomaat) in uw groepenkast te verbinden door middel van een vijf aderige installatiekabel (YMVK) of vier aderige grondkabel (YMVKas).
De gemiddelde kostprijs van een meterkast vervangen wordt onder ander bepaald door het soort meterkast dat moet worden geïnstalleerd. Gemiddeld kun je rekenen op kosten van €360 tot €850 voor een 1-fase groepenkast tot €540 tot €880 voor een 3-fase meterkast.
Je hebt twee opties: een eigen laadpaal of opladen via het stopcontact. Een laadpaal wordt doorgaans aangeraden als de beste optie, maar het is ook de duurste. Je bent al snel tussen de 1000 en 2500 euro kwijt, afhankelijk van het type laadpunt en de hoeveelheid installatiewerkzaamheden.
Een 1-fase laadpaal is een laadpaal die werkt op een 1-fase aansluiting. Dit type laadpaal maakt gebruik van de standaard 230V aansluiting in uw huis. Het maximale vermogen is 16A, waarmee het maximale laadvermogen van een 1-fase laadpaal uitkomt op 3,7kW.
Een laadpaal zelf installeren
De installatie van een laadstation mag in principe door iedereen worden uitgevoerd, of het nu gaat om de eigenaar van de laadpaal of een professionele installateur. Om dus kort antwoord te kunnen geven op de vraag of u de laadpaal zelf mag installeren: ja dat mag.
Re: Laadpaal installeren:eerst 1 fase met 3 fasen voorbereiding. 2: In theorie kan dat, maar da's onverstandig. Doe het tijdelijk gewoon door één fase, of koop een zwaarder een fase standaard automaatje zolang het nog tijdelijk is. Iets anders is dat je met 32A laden maar 8 over hebt voor het huis (minder dan 2 kW).
Gemiddeld zijn de installatie van een laadpaal thuis kosten tussen de €350 en €400 exclusief btw. De vakman doet geen offerte. Dit omdat de situatie waar de laadpaal komt van belang is voor de uiteindelijke prijs. De vakman kijkt onder andere naar de meterkast.
Er zijn auto's die maximaal 3,7 kW kunnen laden (1-fase, 16A laadpaal), maximaal 7,4 kW (1-fase, 32A of 3-fase, 16A laadpaal) of zelfs 11 kW of meer aankunnen. In de laatste categorie is een 3-fase laadpaal aan te raden als u van de maximale laadsnelheden gebruik wil maken.
Of u een 1-fase of 3-fase installatie nodig hebt is afhankelijk van welke en hoeveel elektrische apparaten u heeft. Hoe meer u er gebruikt, hoe eerder u een fase-3 groepenkast nodig heeft. Met niet al te veel stroom vragende apparaten voor in huis volstaat een fase-1 groepenkast.
De kleinste capaciteit, die voldoende is voor een normaal huishouden, is 3x25A. Dit betekent dat er drie zekeringen zijn van 25 ampère. Daarnaast kun je ook 3x35A, 3x50A, 3x60A of 3x80A hebben. Dit zijn zwaardere aansluitingen die nodig zijn voor een groter energieverbruik.
Een adapter die nutteloos in het stopcontact zit, verbruikt elk uur ongeveer 2 watt. Dit lijkt misschien niet zo veel. Maar als je meerdere adapters 24/7 in het stopcontact laat zitten, dan kan dit aardig oplopen.
De meeste noodlaadkabels hebben standaard 10 Ampère uit een standaard 230V stopcontact 2,3 kW vermogen (10A x 230V = 2,3kW). Het elektriciteitsnet in Nederland levert ons namelijk 230 volt en 16 Ampère uit het stopcontact.
Via een normaal stopcontact kun je maximaal opladen met 3,7 kWh. Maar om overbelasting te voorkomen, worden de meeste laadkabels begrensd tot 2,3 kWh. Gemiddeld verbruikt een elektrische auto 19 kW per 100 kilometer. Via een gewoon stopcontact moet je dus minimaal 5 tot 8 uur ladenom 100 kilometer te rijden.
Als u een 3-fasen groepenkast in uw meterkast heeft, staat er 3x220/230V of 380/400V op uw elektriciteitsmeter. Er komen in totaal ook vier draden - de drie fasedraden en de nuldraad - uit de onderkant van uw groepenkast. De standaard huisaansluiting is de 3x25A-aansluiting.
De kosten van de geleverde stroom blijven bij krachtstroom hetzelfde. Wel zal een apparaat dat werkt op krachtstroom vaak sneller en aanzienlijk meer stroom verbruiken dan een klein huishoudelijk apparaat. Voor de stroom zelf betaalt u echter niet meer dan normaal.
Een andere veel voorkomende reden voor het vervangen van de meterkast is doordat de capaciteit niet meer aansluit bij de energiebehoefte. In het geval van zonnepanelen is het goed om van tevoren te bepalen of de hoeveelheid opgewekte stroom bij de huidige capaciteit van de meterkast past.
Thuis laden zonder laadpaal
Voor 'stopcontactladen' heb je een speciale laadkabel nodig, voorzien van een normale stekker. Zoals gezegd laadt deze langzaam, maar het kan wel een uitkomst zijn wanneer er geen laadpunt voorhanden is. Neem hem daarom zeker mee op reis.
Laadpaal installeren? Aardlek type B nodig! De NEN1010 zegt dat een laadpaal beveiligd moet zijn tegen DC lekstromen. Hiervoor kan je een aardlekschakelaar type A met “Direct Current Leakage Device” of een Aardlek type B gebruiken.