Wie draagt de kosten? De kosten voor zowel de intredende als de uittredende plaatsbeschrijving worden gezamenlijk door de verhuurder en de huurder gedragen. Elk staat in voor de helft van de kosten (tenzij anders overeengekomen).
Als zij afspreken dat beroep gedaan wordt op een deskundige (landmeter-expert, architect,…), dan dragen de huurder en verhuurder elk de helft van de kosten (=het ereloon van deze deskundige). De kosten van zo'n plaatsbeschrijving kunnen gemakkelijk 300 euro of meer bedragen voor een appartement.
Wie moet de plaatsbeschrijving betalen? Als zowel de huurder als de verhuurder ervoor kiezen om een deskundige aan te stellen voor het invullen van de plaatsbeschrijving, zullen de kosten worden verdeeld. Beiden zullen dus de helft van de plaatsbeschrijving betalen.
Wie stelt een plaatsbeschrijving op? De huurder en verhuurder kunnen zelf een plaatsbeschrijving opstellen. Ze mogen echter ook samen beslissen om een beroep te doen op een deskundige (architect, landmeter, schatter). In dat geval draait elk op voor de helft van het ereloon.
Bij de start van het huurcontract (ten laatste tijdens de 1e maand van de huurperiode) moet de huurder samen met de verhuurder een gedetailleerde plaatsbeschrijving of inventaris van het pand opmaken, dateren en tekenen.
Als uw huurder de plaatsbeschrijving weigert te tekenen, heeft u volgens de huidige rechtspraak geen recht op een vergoeding. Gaat u naar de rechtbank met eenzijdig genomen foto's, facturen en offertes? Dan zal de rechter u in principe geen vergoeding toekennen.
Wat als er geen plaatsbeschrijving is? Als er geen gedetailleerde plaatsbeschrijving opgesteld is, dan gaat men er automatisch van uit dat het pand zich op het einde van de huurperiode in dezelfde staat bevindt als bij het begin.
Je kan ook zelf een plaatsbeschrijving opmaken. Daarvoor moet je wel enkele regels volgen. Hieronder vind je een overzicht. De plaatsbeschrijving wordt opgemaakt in de loop van de eerste maand dat je de woning huurt.
Ja! Sinds de wet van 25 april 2007 wordt er bij alle vormen van huur verplicht een plaatsbeschrijving opgemaakt. Bij de plaatsbeschrijving moeten beide partijen (dus zowel de huurder als de verhuurder) aanwezig zijn. U kunt zich uiteraard wel door iemand anders laten vertegenwoordigen.
Een uittredende plaatsbeschrijving is in principe niet verplicht, maar indien één van de partijen hierom verzoekt, dient ze wel opgemaakt te worden (art. 39, §2 Vlaams Woninghuurdecreet).
Een plaatsbeschrijving is verplicht bij de aanvang van elke verhuurovereenkomst. De huurder en verhuurder kunnen zelf een plaatsbeschrijving opstellen of in onderling akkoord beroep door op een deskundige (deurwaarder, architect, of notaris).
Mondeling of schriftelijk huurcontract
Een huurcontract hoeft niet op papier te staan. Afspraken met uw verhuurder kunt u ook in een gesprek maken. Die afspraken zijn wel moeilijker te bewijzen. U legt ze daarom beter vast op papier.
HOE LANG DUURT EEN PLAATSBESCHRIJVING? Dit hangt af van de grootte en de staat van het pand. De plaatsbeschrijver van ADM Expert is gemiddeld anderhalf tot twee uur ter plaatse (gemiddelde tijd bij een standaard appartement). Voor de verwerking van de gegevens rekenen we gemiddeld zeven werkdagen.
Gemeenschappelijke kosten zijn kosten voor de gemeenschappelijke ruimtes in een appartementsgebouw. Denk maar aan de onderhoudskosten aan het gebouw (de lift en het water-, gas- en brandstofverbruik), de kosten van de syndicus of het loon van de poetsdienst voor de gemeenschappelijke delen.
Een plaatsbeschrijving is een document dat zowel de verhuurder als de huurder ondertekenen waarin een gedetailleerde beschrijving wordt gemaakt van het pand en de staat waarin het zich bevindt. Dit moet gebeuren op het ogenblik dat de huurder er zijn intrek in neemt of wanneer hij het verlaat.
Het voornaamste doel van de plaatsbeschrijving is de partijen te beschermen. De plaatsbeschrijving zorgt ervoor dat we de toestand bij het begin van de huurovereenkomst kunnen vergelijken met de toestand op het einde teneinde eventuele schade aan de huurwoning vast te stellen.
Wat kost een huurcontract opstellen? Het laten opstellen van een huurcontract kost €50 bij Huurklik!
Wat er gebeurt als je als verhuurder nalaat om de huurovereenkomst tijdig te registreren, of wanneer je als huurder het contract geregistreerd wil zien en je huisbaas dat weigert? Een verhuurder die zijn overeenkomst niet binnen de twee maanden laat registreren, moet daar een boete van 25 euro voor betalen.
Sancties. Laat de verhuurder na om het contract te registreren binnen twee maanden na ondertekening, dan is hij een boete verschuldigd. Ook kunnen huurders dan de schriftelijke negenjarige huurovereenkomst opzeggen zonder een opzegtermijn van drie maanden te hanteren en zonder opzegvergoeding.
Bij het begin van de huur wordt vaak een plaatsbeschrijving opgemaakt. Dit is een document waarin de staat van de woning gedetailleerd en kamer per kamer wordt beschreven.
De registratie van het huurcontract voor jouw woning kan op twee manieren gedaan worden: via MyMinfin (online) en via de post (op papier). In beide gevallen is het van belang dat het huurcontract door zowel de verhuurder als de huurder is getekend.
Je moet de verhuurder 'in gebreke' stellen.
Dan moet je naar de vrederechter gaan. De rechter beslist of de huurwaarborg voor jou is of niet. Met de beslissing van de vrederechter ga je naar de bank, die de huurwaarborg dan aan jou zal uitbetalen en de rekening sluiten.
Sinds 15 juni 2007 is het in principe verplicht om een schriftelijke huurovereenkomst te hebben voor de huur van een hoofdverblijf. In dat document moet het volgende staan: de identiteit van de huurder en de verhuurder: hun naam, hun voornaam, hun woonplaats en hun rijksregisternummer of de geboorteplaats en -datum.