Deze auto's zijn in 2020 maximaal 20 jaar oud. Wanneer u het cijfer 4 op het onderbord ziet staan, betekent dit dat alleen dieselvoertuigen met emissieklasse 4 en hoger de milieuzone in mogen rijden. Deze auto's zijn in 2020 maximaal 15 jaar oud.
U vraagt of u 10 jaar oude dieselbrandstof nog kunt gebruiken. De staat van de dieselbrandstof is lastig vast te stellen omdat dit afhankelijk is van de hoeveelheid aanwezige vocht waardoor er bacterie- en schimmelgroei kan ontstaan. Dit kan zorgen voor schade aan het brandstofsysteem of vervuiling van filters.
De gemiddelde oldtimer loopt prima op benzine met 5 procent bio-ethanol. De overstap van E5 naar E10 is voor sommige klassieke auto's en motoren funest. Oldtimer auto's en motoren zijn niet altijd bestand tegen benzine die voor 10 procent bestaat uit bio-ethanol.
Elke tractor die niet vrijgesteld is van de periodieke keuring, moet met witte diesel rijden. Een tractor van een professionele land- of tuinbouwer moet niet naar de keuring en mag dus zoals vanouds met rode diesel blijven rijden.
De zwart-witte stickers kunnen consumenten helpen om in de hele Europese Unie de juiste brandstof te tanken. Nieuwere voertuigen hebben ook zo'n sticker om aan te geven welke brandstof geschikt is. Consumenten kunnen ook kiezen voor benzine of diesel met meer biobrandstoffen (E10 of B7).
Een aantal Nederlandse gemeenten (waaronder Utrecht, Amsterdam en Arnhem) hebben een deel van hun gemeente ingericht als milieuzone. Dit betekent dat vervuilende dieselvoertuigen die milieuzone niet in mogen rijden. Dit betreft over het algemeen dieselvoertuigen van 15 jaar en ouder.
B10 voldoet niet aan de standaard dieselnorm EN590 en moet je dus niet tanken, tenzij jouw autofabrikant dat uitdrukkelijk heeft toegestaan.
Rode diesel mag alleen worden gebruikt: in schepen, zolang dat geen pleziervaartuigen zijn, en. in een beperkt aantal gevallen in kranen op schepen en pontons.
Wie mag met rode diesel rijden in de praktijk? Dat zijn de volgende voertuigen en machines: Voertuigen die buiten de openbare weg worden gebruikt en/of waar geen vergunning voor is verleend voor het gebruik op de openbare weg. Denk hierbij aan heftrucks die in magazijnen gebruikt worden.
Als je wagen oldtimer-gekeurd is, zijn volgende zaken niet toegelaten: commercieel of professioneel gebruik. woon-werkverkeer en woon-schoolverkeer. bezoldigd vervoer en met bezoldigd vervoer van personen gelijkgesteld gratis vervoer.
Je kunt niet alleen in het instructieboekje van jouw auto vinden welke brandstof er in de auto moet, maar ook op het klepje voor de tankdop.
Bij BP en Shell, bij BP is dit de BP Ultimate Ongelood 98 en bij Shell is dit de Shell V-Power.
Deze auto's zijn in 2020 maximaal 20 jaar oud. Wanneer u het cijfer 4 op het onderbord ziet staan, betekent dit dat alleen dieselvoertuigen met emissieklasse 4 en hoger de milieuzone in mogen rijden. Deze auto's zijn in 2020 maximaal 15 jaar oud.
De minder lange diesel houdbaarheid herkent u niet meteen. In een gevorderd stadium merkt of ziet u dat de dieselolie donkerder wordt of anders gaat ruiken. Vermogensverlies of verstoppingen van filters zijn meestal ook te wijten aan de diesel houdbaarheid.
Brandstoffabrikant BP geeft daar richtlijnen over: in een afgesloten container en een bewaartemperatuur van 30 graden blijft brandstof 3 maanden goed.Bij een bewaartemperatuur van 20 graden is dat meteen 6 maanden.
Actuele prijzen. € 1.0824/l.
Goed om te weten: rode diesel blijft lang zichtbaar in de tank. De kleurstof kan namelijk in de tank achterblijven. Ook als je een tijdje geleden goedkoper hebt getankt en nu gewoon weer witte diesel tankt, kan het dus voorkomen dat je gepakt wordt voor het tanken van rode diesel.
Rode diesel sinds 2013 verboden
Rode diesel mag sinds 2013 niet meer gebruikt worden in Nederland. Door de afschaffing van deze laagbelaste brandstof stegen de brandstofkosten voor Nederlandse boeren aanzienlijk, terwijl boeren in het buitenland wel toegang hebben tot de goedkopere rode diesel.
Rode diesel werd in Nederland in 2013 afgeschaft voor toepassing door onder meer boeren, tuinders en loonwerkers. Alleen scheepvaartbedrijven mogen er nog gebruik van maken.
Sinds 2013 is rode diesel tanken voor landbouwmachine's afgeschaft. Vanwege lagere accijnstarief is rode diesel goedkoper dan normale diesel. Wanneer u bij een tankstation rode diesel wilt tanken bent u een vergunning van de Douane nodig.
De nieuwe diesel: B7
Geen bio-ethanol zoals in benzine, maar een bewerkte vorm van plantaardige oliën. Alle dieselauto's zijn geschikt om B7 te tanken. Er zijn ook andere dieselsoorten, zoals B10, B100 en XTL. Het is raadzaam om van te voren na te gaan (bij de dealer of fabrikant) of deze geschikt zijn voor je auto.
Wat is het verschil tussen de huidige diesel B7 en de nieuwe diesel B10? De nieuwe diesel B10 beantwoordt aan een andere norm dan de huidige diesel B7. Diesel B10 beantwoordt aan de norm NBN EN 16734. Het aandeel FAME bedraagt maximaal 10 % i.p.v. 7 % in de huidige diesel B7 (EN 590).
Het cijfer 7 verwijst in dit geval naar het percentage bijgemengde hoeveelheid biobrandstof (7 procent dus). Elke dieselauto is door dit lage percentage biobijmenging geschikt voor B7. Daarnaast is er ook diesel B10 (10 procent bijmenging), B30 (30 procent bijmenging) of B100 (volledig biodiesel).