Garantie na reparatieOok op reparaties heeft u garantie. U mag namelijk van een reparateur verwachten dat hij goed werk levert. Op een reparatie aan uw auto, uitgevoerd door een BOVAG-erkend bedrijf, heeft u bijvoorbeeld 6 maanden garantie.
Als een product niet deugt, heeft u recht op gratis reparatie, een nieuw product of teruggave van uw geld. Er is geen wettelijke garantietermijn in Nederland. Dit is omdat het ene product langer mee gaat dan het andere.
Gaat uw product kapot binnen 1 jaar na aankoop?Dan heeft u recht op gratis reparatie of een vervangend product. Als repareren of vervangen niet kan, moet de verkoper uw geld teruggeven. Behalve als hij kan bewijzen dat het product door uw schuld kapot ging.
Gebruik je het product niet naar behoren of krijg je schade door het product onjuist te gebruiken, valt hij niet onder de garantie. Pas je een product of breng je aanpassingen aan het product, dan vervallen alle garanties. Er zit geen garantie op de verpakking van een product.
Op grond van de EU-wetgeving moet u de consument minstens 2 jaar garantie bieden. Dit is de wettelijke garantie die de consument kan inroepen als producten niet goed werken of niet overeenkomen met de beschrijving. Maar in sommige landen geldt een langere garantieperiode vanwege nationale wetgeving.
Er staat niet in de wet hoelang een reparatie precies mag duren.Dit moet een redelijke tijd zijn. Wat een redelijke tijd is, verschilt per product. Bij ingewikkelde technische producten zal het repareren langer duren dan bij een simpel product.
Stappenplan wettelijke garantie
Als uw product non-conform is dan moet u de verkoper een ingebrekestelling toesturen. In die brief deelt u mee dat u een product heeft gekocht dat gebreken vertoont en geeft u aan dat u een beroep doet op de wettelijke garantie.
Altijd 6 maanden garantie
De verkoper moet het gebrek dan kosteloos herstellen. Tenzij hij bijvoorbeeld kan bewijzen dat het product door uw schuld kapot is gegaan, zoals wanneer u het product verkeerd hebt gebruikt. U heeft dan geen recht op kosteloos herstel of vervanging van het product.
De wettelijke garantie gaat met ingang van 27 april 2022 van zes naar twaalf maanden. Na de Tweede Kamer heeft nu ook de Eerste Kamer ingestemd met het wetsvoorstel. De verlenging van de garantietermijn heeft te maken met Europese regels rond conformiteit.
Bij de aankoop van een consumptiegoed hebt u recht op de wettelijke garantie: de verkoper moet een garantie geven voor elk conformiteitsgebrek van het goed dat zich binnen de twee jaar na aankoop manifesteert. Voor tweedehandsgoederen kan een termijn van minder dan twee jaar worden overeengekomen.
Grote reparaties en groot onderhoud zijn voor rekening van de verhuurder.Kleine reparaties moet de huurder gemakkelijk zelf kunnen uitvoeren. En ze mogen weinig kosten met zich mee brengen. Zo niet, dan is de reparatie alsnog voor rekening van de verhuurder.
Reparatieonderhoud aan woningen is het onderhoud naar aanleiding van reparatieverzoeken van huurders. Een andere benaming hiervoor is 'klachtenonderhoud'. Over het algemeen betreft dit onderhoud de relatief kleine reparaties.
Wanneer u de schade op uw eigen autoverzekering kunt claimen, bijvoorbeeld ruitschade of vandalisme schade, dan kan de verzekeraar wél een reparatieplicht opleggen. Sommige verzekeraars verlagen de uitkering als u de auto niet laat repareren.
U hebt wettelijke garantie zolang u mag verwachten dat uw product meegaat. Gaat het sneller kapot? Dan moet de verkoper uw product maken of vervangen. Daar hebt u wettelijk recht op.
Zo is het wettelijk gezien als je iets in een winkel hebt gekocht. Heb je spijt van je aankoop, ga dan in gesprek met de winkelier en kijk of je er samen uitkomt. Kocht je iets online, telefonisch of aan de deur, dan geldt er een wettelijke bedenktijd van 14 dagen.
Rechten bij een koopovereenkomst
een product zonder beschadigingen; een compleet product; een product dat over de kwaliteiten beschikt die de verkoper heeft aangegeven; vermelding door de verkoper van bijkomende kosten, zoals bezorgkosten of installatiekosten.
Lukt het de verkoper niet om te repareren of te vervangen binnen een redelijke tijd, dan kun je de koop ongedaan maken. Vraag dan je geld terug. Wil je het product houden, dan kun je ook een beroep doen op prijsvermindering. De verkoper moet dan een deel van het aankoopbedrag aan je teruggeven.
De wettelijke garantie op een tweedehands auto valt onder de wet 'Verkoop en garanties voor consumentengoederen' en heeft een duur van 6 maanden. Een verkoper is verplicht een product te leveren dat voldoet aan de eisen van normaal gebruik.
Bij een privéverkoop is dit de enige werkzame garantieregeling. Een particulier is niet verplicht een wettelijke garantie tweedehands auto te leveren. Dit maakt het dus nog belangrijker voor de koper om aan zijn onderzoeksplicht te voldoen en mogelijke defecten al voor de koop vast te stellen.
Waar heb je recht op? Je hebt de auto naar de garage gebracht voor een onderhoudsbeurt of reparatie. Als er sprake is van een duurdere of niet goed uitgevoerde reparatie, dan kun je in sommige gevallen de garage aanspreken. Daarnaast kan de garage aansprakelijk zijn als je de auto met schade terug krijgt.
De wettelijke garantie (non-conformiteit) houdt in dat u een auto geleverd moet krijgen die aan de overeenkomst beantwoordt. Er wordt dus gekeken naar het moment waarop u de auto geleverd kreeg. U moet namelijk dat geleverd krijgen wat u op grond van de overeenkomst mocht verwachten.
Wat is BOVAG-garantie? Autobedrijven die bij BOVAG zijn aangesloten, kunnen 12 maanden garantie aanbieden op de occasions die ze verkopen. Ze zijn dit echter niet verplicht. BOVAG Garantie heeft een duur van 12 maanden en dekt gebreken die binnen de garantieperiode zijn ontstaan of die niet zichtbaar waren bij aankoop.
Alles wat het gevolg is van een ongelukje met je telefoon, zoals valschade of waterschade, valt niet onder de garantie. Dit is je eigen verantwoording. Gaat je scherm bijvoorbeeld kapot omdat je de telefoon hebt laten vallen? Dan valt dit niet onder garantie en moet je de reparatiekosten zelf betalen.
Wettelijke garantie betekent dat je recht hebt op een goed product of meubel. Als het product niet goed is dan heb je recht op een gratis reparatie, nieuw product of geld terug. In de Europes Richtlijn Koop en Garantie is een wettelijke termijn van 2 jaar garantie opgenomen.