De enige omstandigheid waarin je geen garantie hebt is, wanneer je een tweedehands auto koopt van een particulier. Tenzij er nog fabrieksgarantie op een auto zit. Doorgaans zit er zo'n twee tot drie jaar fabrieksgarantie op een auto.
De bekendste universele garantie voor tweedehands auto's is waarschijnlijk de BOVAG Garantie. Autobedrijven die bij BOVAG zijn aangesloten, kunnen deze garantie aanbieden op de occasions die ze verkopen. Ze zijn dit echter niet verplicht.
Je hebt altijd recht op de wettelijk garantie indien je de auto bij een dealer koopt, zelfs als je hebt getekend voor aankoop zonder garantie.
Onder de garantie vallen gebreken die binnen de garantieperiode zijn ontstaan of gebreken die niet waarneembaar waren bij de aankoop. Het moet echt gaan om een gebrek. Met andere woorden: het onderdeel is kapot en het voldoet niet meer aan de norm die de fabrikant heeft voorgeschreven.
Kocht u de auto zonder garantiebewijs? Dan heeft u mogelijk recht op reparatie of vervanging. Als de auto te snel kapot gaat, moet de verkoper meestal het probleem oplossen. Hij moet de auto repareren of voor een andere auto zorgen.
De wettelijke garantie op een tweedehands auto valt onder de wet 'Verkoop en garanties voor consumentengoederen' en heeft een duur van 6 maanden. Een verkoper is verplicht een product te leveren dat voldoet aan de eisen van normaal gebruik.
Koopt u een nieuw product, dan hebt u als consument wettelijk recht op 2 jaar garantie. Gaat het om een tweedehandsgoed, dan legt de verkoper de garantie meestal vast op de wettelijke minimumtermijn van één jaar. Doet hij dit niet, dan hebt u wettelijk recht op 2 jaar garantie.
Je kan altijd een verzoek tot garantie bij ons aanmelden maar onderstaande schadevormen vallen in de regel niet onder de wettelijke- of fabrieksgarantie: Normale slijtage van het product. Schade door impact. Schade ontstaan door incorrect gebruik, misbruik of verwaarlozing.
Ontbinding koopovereenkomst van uw miskoop
Werkt de verkoper hier niet aan mee dan kan de koper een brief opstellen waarin hij de mankementen opsomt die de auto na aankoop heeft gehad en nogmaals reparatie er van opeisen binnen een redelijke termijn.
Of gewoon als hij niet lekker rijdt? Nee, bij particulieren onder elkaar geldt geen retourrecht zoals bij koop bij webwinkels. Een tweedehands auto mag je dus niet binnen zeven werkdagen terugsturen met een beroep op de Wet koop op afstand.
(Verborgen) gebreken of schade
Als u bijvoorbeeld een twintigjarige auto koopt voor €500,- dan mag u als consument niet verwachten dat een auto voor zo'n laag bedrag onderhoudsvrij is. Van een verborgen gebrek is sprake als het gebrek ten tijde van de aankoop onbekend is geweest voor de koper.
Bovendien krijgt uw auto hierbij een kleine onderhoudsbeurt, nieuwe APK en wordt de distributieriem gecontroleerd. De prijs van pakket A met standaard garantie van 3 maanden is € 299,-. De prijs van pakket B met Bovag/Autotrust uitgebreide garantie van 6 maanden is € 499,-.
Het BOVAG-garantiebewijs is gekoppeld aan de Nationale Auto Pas: de zogenaamde BOVAG-garantiepas. Bij aanschaf van een gebruikte auto met BOVAG-garantie moet deze pas worden afgegeven. Wettelijke garantie Naast de door een autobedrijf aangeboden garantie, is er ook een wettelijke garantie voor consumenten.
BOVAG Garantie houdt in dat uw occasion tot 12 maanden na aankoop kosteloos wordt hersteld als er zich gebreken voordoen die op het moment van de koop niet zichtbaar waren. De garantie dekt zowel de kosten van de onderdelen als de man-uren.
Bij de aankoop van een nieuwe wagen is de verkoper verplicht je minstens 2 jaar garantie te geven. Als je de wagen tweedehands bij een handelaar koopt, heb je recht op een minimale garantietermijn van 1 jaar. Onthoud vooral dat handelaars niet alle defecten dekken in hun garantie.
Om te beginnen moet je bij de aankoop van een tweedehandswagen altijd de Car-Pass ontvangen en controleren. De Car-Pass bestaat sinds 2006 en is een wettelijk verplicht document dat de juiste kilometerstand garandeert. Doet de verkoper moeilijk over de Car-Pass, dan ben je wellicht aan het verkeerde adres.
De Japanse auto's (Lexus, Honda, Toyota, Mitsubishi, Mazda) bekleden de bovenste plaatsen, gevolgd door de Duitse “premiums” (Audi, BMW en wat verderop Mercedes) en daarna de andere Europese merken. Onderaan de ladder vinden we merken zoals Opel, Fiat, Alfa Romeo en Chrysler.
De wettelijke garantie betekent dat u altijd recht heeft op een goed product. Als een product niet deugt, heeft u recht op gratis reparatie, een nieuw product of teruggave van uw geld. Er is geen wettelijke garantietermijn in Nederland. Dit is omdat het ene product langer mee gaat dan het andere.
Daarom noemen we dit ook wel 'wettelijke garantie' of 'recht op een deugdelijk product'. Ga voor de wettelijke garantie naar de verkoper en niet naar de fabrikant. Want de verkoper is verantwoordelijk voor de producten die hij verkoopt. De fabrikant heeft die wettelijke verplichting niet.
Er staat niet in de wet hoelang een reparatie precies mag duren. Dit moet een redelijke tijd zijn. Wat een redelijke tijd is, verschilt per product. Bij ingewikkelde technische producten zal het repareren langer duren dan bij een simpel product.
Ja, bij gebruikte auto's mag u afzien van het geven van BOVAG Garantie. Leg dat bij voorkeur goed vast op de koopovereenkomst. Wettelijke garantie kan en mag u niet uitsluiten, want die is wettelijk vastgelegd en geldt dus altijd.
Van een wasmachine mag je verwachten dat hij kan wassen, van een auto mag je verwachten dat hij je van A naar B brengt. Dat geldt niet alleen voor nieuwe auto's, maar ook voor gebruikte auto's. Het product moet dus conform de verwachtingen zijn. Is dit niet het geval, dan spreken we van non-conformiteit.