In tegenstelling tot de meeste e-bikes ondersteunen Stromer S-pedelecs geen middenmotor, maar gebruiken sinds 2009 achterwielmotoren.
De motor van een Stromer
In tegenstelling tot veel andere merken zijn Stromer Speed Pedelecs voorzien van een achterwielmotor. De meeste Stromer fietsen worden aangedreven door een Stromer Syno Sport motor. De meestgebruikte motor is de Stromer Syno Sport. Deze motor heeft een Newtonmeter koppel van 35Nm.
Als beste getest en met stip op 1: de Stromer ST3 Pinion. Waarom? Het is volgens ons de meest complete speed pedelec die op de markt is. Met een oersterke achterwielmotor, riemaandrijving en het mooie Pinion versnellingssysteem dat met 9 versnellingen afgesloten in de trapas zit.
Zowel ontwerp als software en hardware worden allemaal ontwikkeld in Oberwangen. De assemblage onder hetzelfde dak maakt een optimale afloop van alle werkprocessen mogelijk.
Wat is de levensduur van een Stromer accu? Een gemiddelde Stromer accu moet volgens de fabrikant meer dan 500 laadcycli meegaan, wat door velen na 4-5 jaar bereikt wordt. Ondanks dat Stromer gebruik maakt van A-grade energiecellen treedt er vaak al eerder significant capaciteitsverlies op.
Uit de reviews over de Stromer ST1 valt op te maken dat het testpaneel erg te spreken is over de krachtige ondersteuning van de motor. Deze is niet alleen erg krachtig, maar ook geruisloos en erg comfortabel. Het fietsen op deze speed pedelec gaat niet alleen erg snel, maar ook nog eens erg soepel.
Alle Stromer modellen hebben de achterwielmotor gemeen, die ondersteuning biedt tot 45 km/u.
'Dan ben je aangewezen op een achterwielmotor. De meeste speedpedelecs combineren deze motor met een derailleur. Omdat de motor de ketting niet belast, heb je de normale slijtage die je ook zou hebben op een gewone fiets met derailleur. De bekendste merken met achterwielmotor en derailleur zijn Stromer en Klever.
Een speed pedelec geeft trapondersteuning tot 45 km per uur. Daarentegen halen veel speed pedelec modellen een snelheid rond de 48 km per uur. Dit is volgens de regels en wordt vaak veroorzaakt door een krachtigere achterwielmotor. Dit is bij speed pedelec van de merken Stromer en Klever het geval.
Het opvoeren van een speed pedelec is (om diverse redenen, waaronder de veiligheid van jou en je mede-weggebruikers) illegaal. Ook resulteert opvoeren in verlies van garantie en rij je onverzekerd rond.
Daarnaast slijt de aandrijflijn vaak sneller door de extra zware belasting van de motor. Er zijn nog niet veel duidelijke cijfers beschikbaar over hoe lang een middenmotor als die van Bosch gemiddeld mee gaat. De kilometrages variëren van 17.000 tot ruim 40.000 km.
ELKE 3.000 KM -> onderhoudsbeurtje bij de stromer-fietsenmaker (al was het maar om de spaken na te trekken).
Gemiddeld gaat een elektrische fiets tussen de 8 en de 12 jaar mee. Veel mensen willen eerder al een andere fiets, omdat de ondersteuning minder wordt of de accu's aan vervanging toe zijn. Sommige fietsen hebben accu's die tussen de 500 en de 700 euro kosten. Vaak heeft de eigenaar dit er na 8 jaar niet meer voor over.
Lang verhaal kort: de ST2 heeft een krachtigere motor, standaard een grotere accu en een betere afmontage dan de ST1X. De ST1 X is door Stromer in de markt gezet als het cross-over model tussen de ST1 en de ST2. Maar dit betreft eigenlijk vooral de prijs, want de ST1 X is echt een totaal andere Stromer dan de ST1.
Qicq rekent ons voor wat het opladen van je Stromer kost op basis van 5x per week, 52 weken per jaar, 21 km enkele reis op en neer rijden. Voor die 11.000 km is opladen echt een koopje: 44 euro per jaar.
Bafang voorwielmotor
E-bikes met een voorwielmotor zijn het meest geschikt voor vlak terrein en zijn vaak in prijs net even wat aantrekkelijker dan een e-bike met middenmotor. Welke merken gebruiken zo'n Bafang voorwielmotor? Dat zijn (onder andere) Cortina, Brinckers, Gazelle en Victesse.
Op dit moment maken onder andere de fietsmerken Cortina, Amslod, QWIC, Multicyle en Brinckers gebruiken van de Bafang-middenmotor.
'Bafang is een Chinese fabrikant die een zeer groot aantal e-bikemotoren met bijbehorende displays en accu's levert. In Nederland worden vooral de M420 motor en de M300 motor gemonteerd.
Stromer, de robuuste racer uit Zwitserland
Stromer staat bekend om zijn strakke uiterlijk en zijn 'less is more-imago'. Het is een rauwe fiets, waar je lekker mee over de weg scheurt. Stromer werkt met een eigen motorsysteem. De krachtige motor is speciaal ontworpen voor de lange afstanden.
Het maximale toegelaten vermogen van de motor bedraagt 4000 Watt (Zwitserland: max. 1000 Watt) en de trapondersteuning werkt tot aan 45 km/h. Zonder trappen halen ze autonoom 6 km/h.
Door de hoge snelheid (max.45 km/u) en hoge actieradius, de e-bikes van Stromer staan hierom bekend, is het mogelijk vaker de auto te laten staan. De snelle speed pedelec van Stromer is dus een serieus en groen, dus duurzaam, alternatief op het gebied van woon-werkverkeer.
Bij aankoop van een nieuwe Stromer pedelec krijg je altijd standaard 2 jaar fabrieksgarantie. Er is altijd al een mogelijkheid geweest om deze garantie met 1 jaar te verlengen via de fabrikant Stromer.
Hoe hoger het getal, hoe minder snel je Stromer accu leeg is. De paarse 618Wh accu brengt je 120 kilometer ver, de accu van 814Wh is geel en zorgt voor een actieradius van 150 kilometer en met de zwaarste Stromer accu ten slotte, de blauwe (met een capaciteit van 983Wh), leg je maximaal 180 kilometer af.
Met de ST1 biedt Stromer een hoogwaardige speed pedelec voor een scherpe prijs. De CYRO Drive II achterwielmotor heeft een vermogen van 670 Watt vermogen en 35 Nm koppel. Hierdoor haal je een topsnelheid van 45 km/u en houd je dit ook vast wanneer je tegenwind hebt.