Is de volgende halte jouw uitstaphalte? Dan druk je op een van de rode stopknoppen in de bus.Het lampje 'STOP' gaat dan branden.Zo weet de buschauffeur dat iemand bij de eerstvolgende halte wil uitstappen.
Reizen met de bus kan ook zonder OV-chipkaart. Losse kaartjes zijn er in verschillende vormen: een papieren kaartje, een e-ticket en een m-ticket. Een aantal kaartjes hieronder kun je direct als e-ticket bestellen, andere kaartjes zijn alleen te koop bij verkooppunten of bij de buschauffeur.
Kies de beste plek
Mocht de beenruimte prima zijn: kies dan altijd een plek bij het raam. De omgeving is vaak prachtig dus de tijd gaat een stukje sneller als je weg kan dromen bij het uitzicht. Is de busreis hobbelig en wordt je snel misselijk, zoek een plek voorin, zodat je je op de weg kan focussen.
Melatonine is een effectief en onschadelijk middel waarmee je sneller de slaap kunt vatten, zonder grote bijwerkingen. Je kunt melatonine gewoon kopen bij de drogist. In de bus kun je beter geen zwaar slaapmiddel nemen. Er kan onderweg altijd iets gebeuren waardoor je beter niet buiten westen kunt zijn.
Op de bus en de tram stap je vooraan op en stap je in het midden of achteraan af. Om veiligheidsredenen stap je alleen op en af aan een halte, een bus mag nergens anders voor je stoppen.
Het reizen met een bus behoort tot de veiligste vervoerswijzen over de weg. Dit blijkt uit recent onderzoek van de SWOV (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid) in opdracht van Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV). Het reizen per bus is volgens de SWOV twee keer zo veilig is dan reizen per personenauto.
Nieuwe tarieven en prijzen vanaf 1 januari 2023
De totaalprijs voor reizen op saldo met OV-chipkaart/OVpay bestaat uit een basis- + kilometertarief. Het basistarief wordt € 1,08. Het kilometertarief voor RRReis wordt € 0,196.
De OV-chipkaart is dé manier van reizen met het openbaar vervoer. Je gebruikt deze kaart overal in Nederland in de trein, bus, metro en tram. Met de Keolis app kun je reizen met je telefoon en heb je altijd je vervoerbewijs binnen handbereik.
Op een tram of bus druk je op de blauwe knop om de chauffeur te laten weten dat je wil afstappen aan de volgende halte.
De wettelijke verhoging van € 50,- is vastgesteld door de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu en is gelijk voor alle vormen van openbaar vervoer: bus, tram, metro en trein. De administratiekosten bij een betalingsherinnering bedragen € 15,-.
Reis je met een reisproduct, dan volgt de eindcontrole. Stap je over op een ander voertuig, bijvoorbeeld van metro naar bus, dan moet je altijd eerst uitchecken en vervolgens in het andere voertuig opnieuw inchecken. Staat er op je OV-chipkaart een negatief saldo (minder dan € 0,00), dan kun je niet reizen.
Om op saldo te kunnen reizen moet je voor een reis met de bus minimaal €4 op je OV-chipkaart hebben staan. Dit is het instaptarief, je kunt dit zien als een soort borg. Als je uitcheckt krijg je het instaptarief weer terug.
Af en toe met de bus, tram of metro? Het is mogelijk om een los kaartje te kopen voor het openbaar vervoer.Dit kan van te voren in de 9292 app, bij een automaat of bij de chauffeur. Met de OV-chipkaart reis je op saldo of met een speciaal product in het stads- en streekvervoer in heel Nederland.
Is de OV-chipkaart bij de andere treinvervoerder ingevoerd? Dan is het op dit moment goedkoper om voor het hele traject (dus NS en andere vervoerder) een papieren treinkaartje te kopen. Wilt u toch reizen met uw OV-chipkaart, check dan uit bij NS en weer in bij de treinvervoerder waarmee u verder reist."
Gordels niet verplicht in de bus
Dat is uit praktische overwegingen: passagiers stappen steeds in, schuiven op en stappen uit. In veel gevallen heeft een lijnbus ook geen gordels. In andere bussen of touringcars met autogordels moet u de gordel wel gebruiken.
Nadelen: De bus stopt vaak voor het oppikken van passagiers, en gaat van het ene stadscentrum naar het andere. Dit kost veel tijd, en je bent dus vaak langer onderweg. Je gaat via de snelweg: er bestaat dus een risico dat je in de file belandt.
Controleer de richting van de bus
Aan elke kant van de straat staat (meestal) een halte: eentje voor “heen” en eentje voor “terug”. Het is belangrijk dat je goed op het papier kijkt naar de richting van de bus zodat je zeker weet dat je aan de goede kant staat.
De maximumsnelheid voor autobussen is 80 kilometer per uur. Bussen mogen in Nederland op de auto(snel)weg en in Duitsland op de Autobahn 100 km per uur rijden als ze aan speciale eisen voldoen. Dan heet het een Tempo 100-bus of T100-bus. Een T100-bus heeft geen staplaatsen en alle stoelen moeten autogordels hebben.
De stopknoppen zitten bij iedere rij stoelen, links en rechts. Je kunt ze niet missen.