Wat is het voordeel van het verwijderen van de midden demper? Door de midden demper te verwijderen krijg je een lichte vermogenswinst doordat de uitlaatgassen sneller het uitlaatsysteem kunnen verlaten. Daarnaast krijgt de uitlaat een sportiever geluid.
Er is nergens in de wet opgenomen dat het verplicht is om met een middendemper te rijden, er is alleen in de wet opgenomen dat je niet boven een X aantal decibels mag komen qua geluid (per auto verschillend uiteraard), en dat je uitlaat gasdicht moet zijn.
Zonder middendemper kom je niet door de APK
Wettelijk moet je uitlaat gasdicht zijn, degelijk hangen en moet de CO2-uitstoot kloppen. Om aan deze eisen te voldoen is een middendemper niet per se nodig.
De tussendemper of middendemper bestaat uit een buis die zorgt voor het vervoeren en afkoelen van uitlaatgassen en het dempen van uitlaatgeluid. De tussendemper zorgt samen met de katalysator voor tegendruk. Je merkt snel wanneer dit onderdeel kapot is. Je hoort vaak een brommend uitlaatgeluid.
Ja.Het verwijderen van de einddemper is legaal. Je zult ook geen problemen krijgen met een APK.
Prijzen. Als de auto twee middendempers heeft is de prijs €450 en als deze in een bocht zitten kost dit €100 extra. Montage met klemmen kost €55 extra. Prijzen zijn incl.
€350 – €650.
Veruit de goedkoopste oplossing voor meer geluid en vermogen is het verwijderen van onderdelen uit je uitlaatsysteem. Hoe minder obstakels in je uitlaatsysteem, hoe meer geluid en hoe beter de 'flow'. Echter mag je in Nederland niet alles zomaar uit je uit je uitlaatsysteem slopen, oftewel straightpipen.
Middendemper: hoeveel kost dit product? De prijs van auto-onderdelen binnen de categorie Middendemper varieert van € 6 tot € 84, afhankelijk van het autotype, de fabrikant en de productspecificaties.
Hoe gaat het verwijderen van een middendemper in zijn werk? Het verwijderen van een middendemper is geen enorm lastige klus. De demper, een soort bak waarin uitlaatgassen terechtkomen, wordt namelijk weggezaagd. In de plaats van deze demper, komt er dan een recht stuk roestvrijstalen pijp.
Alle dempers mogen uit de uitlaat verwijderd worden. Het is geen APK-afkeurpunt. Er wordt simpelweg niet getoetst op geluidniveau.
De downpipe met of zonder kat wordt direct op de turbo gemonteerd en is daarmee het eerste gedeelte van je uitlaat. Dit gedeelte van je uitlaat zorgt bij moderne auto's voor luchtafvoer uit de cilinders. Met een downpipe kan hier nóg meer lucht doorheen, waardoor je een harder en dieper geluid krijgt.
Zonder middendemper is het geluid scherper. Middendempers dempen de hogere geluiden, einddempers de lage, zoals Kreidler al schreef.
Het zwarte AKRAPOVIC SlipOn uitlaatsysteem wordt geleverd met katalysator en heeft de huidige Euro5 EC/ECE typegoedkeuring en mag dus legaal in het wegverkeer rijden.
Een klep in de uitlaat is legaal, zolang het geluidsniveau onder 2 db blijft.
Pops and Bangs kun je niet zelf installeren omdat het een stukje programmering is. De computer van de auto wordt zo ingesteld dat brandstof langer wordt doorgespoten, ook als je het gas loslaat. Hoe je Pops and Bangs klinken is afhankelijk van jouw wensen en hoe goed de tuner is die jouw computer instelt.
Veelgestelde vragen over middendemper verwijderen
Door de midden demper te verwijderen krijg je een lichte vermogenswinst doordat de uitlaatgassen sneller het uitlaatsysteem kunnen verlaten. Daarnaast krijgt de uitlaat een sportiever geluid. Is het verwijderen van de midden demper legaal? Ja.
De middendemper (ook wel tussendemper genoemd) bestaat uit een buis. Deze buis zorgt ervoor dat de uitlaatgassen door de uitlaat worden vervoerd. Ook zorgt het ervoor dat een groot deel van het uitlaatgeluid wordt gedempt. De middendemper zorgt samen met de katalysator voor tegendruk.
Bij de APK-keuring mag de auto dus niet meer dan 81 decibel maken. De keurmeesters volgen nauwkeurige richtlijnen om het geluid van je uitlaat te meten. Zo moet de microfoon op een bepaalde afstand en hoek van de uitlaat staan en moet het omgevingsgeluid (wind etc.) minder dan 10 decibel zijn.
In principe is zo'n uitlaat niet verboden, maar een auto mag bijvoorbeeld niet meer geluid produceren dan 95 dB(A) bij 3500 toeren, gemeten dicht bij de uitlaat. In de praktijk wordt hier inderdaad nauwelijks op gecontroleerd, al zijn er bij de Nederlandse politie wel geluidsmeters in gebruik om te kunnen handhaven.
Met de klep dicht is alles normaal. Met de klep in de open stand krijg je het sportieve geluid dat bij jouw auto past en in veel gevallen een fractie vermogenswinst. Zo kun je dus met een druk op de knop de beleving van je auto beheersen. Uiteraard kan dit altijd, wanneer je stilstaat of tijdens het rijden.
Een backfire is de benaming voor het ontbranden van de brandstof op het verkeerde moment, wanneer het zich bijvoorbeeld nog in het inlaatspruitstuk bevindt. Wanneer de bougie de brandstof niet heeft aangestoken is er nog een lucht – brandstofmengsel aanwezig, terwijl de zuiger de arbeidsslag al gemaakt heeft.
In de standaard downpipe zitten 2 kats. De Milltek downpipe met decat heeft helemaal geen kats meer, hier kom je niet mee door de keuring. Je hebt ook een Milltek met een enkele sportcat, deze is veel beter voor de flow in vergelijk met je originele downpipe, echter kom je hier wel gewoon mee door een keuring.
Een originele uitlaat zal niet snel in zijn geheel vervangen hoeven te worden. De achterste demper is het meest gevoelig en zal gemiddeld ongeveer 5 jaar mee gaan. Toch komt het regelmatig voor dat na 10 jaar de gehele originele uitlaat nog onder een auto zit.
'Wie in het verkeer onnodig lawaai maakt, riskeert een boete van 380 euro', zegt Van Dam. 'Bijvoorbeeld als je een aantal keren te hard accelereert. Een uitlaat die te veel herrie produceert, kan je tot 420 euro boete kosten, plus inbeslagname van de demper.