Kortom, een merkidentiteit geeft aan welke normen en waarden de organisatie én klanten belangrijk vinden en hoe de organisatie de relatie met zijn klanten en stakeholders ziet. Identiteit komt op de eerste plaats, pas daarna het (gewenste) imago.
Een sterk merk verhoogt de loyaliteit van je klanten. Een sterk merk maakt de beloftes waar, waardoor consumenten en klanten zullen terugkeren en daaraan gekoppeld ook eerder jouw merk zullen doorverwijzen. Zo zijn er bedrijven die 60 tot 80 % van hun omzet verkrijgen door terugkerende klanten.
Een merk is een teken (woord, logo, vorm, kleur, geluid) waarmee een product of dienst onderscheiden kan worden van andere producten of diensten. Een merk heeft daarmee een herkomstfunctie. Door het merk weet je waar een product of dienst vandaan komt.
Sterke merken bekennen kleur, tonen karakter en vertellen verhalen.Ze zijn onderscheidend, persoonlijk en herkenbaar. Zo kunnen mensen een connectie met merken aangaan. Omdat ze zich ermee kunnen identificeren.
Wat is een merkbelofte? Een merkbelofte communiceert de essentie van wat jouw merk aan de wereld wil geven. Vaak gaat het om een diepere emotionele belofte. Eentje die waarde met zich meebrengt, waar mensen zich emotioneel verbonden mee kunnen voelen.
Branding vanuit je missie en visie
Het geeft je overtuiging en kijk op de wereld (of de maatschappij) weer. Een visie verandert dan ook niet snel. Eigenlijk is de visie de ziel van je merk. En dus de basis voor wat je doet en hoe je dat doet.
Merken zijn symbolen die in de handel worden gebruikt voor het identificeren van producten. Uw merk is het symbool waaraan uw klanten u herkennen. Het onderscheidt u van uw concurrenten.
Een (concept-)merk met een hoge kwaliteit en een bovengemiddelde naamsbekendheid. Er wordt bij deze 'brand builders' veel geld besteedt aan reclame, met als doel het vergroten van naamsbekendheid en het handhaven of versterken van de gevestigde reputatie. Kenmerkend voor een A-merk is de hoge distributiegraad.
Een sterk merk ontstaat van binnenuit, door het maken van de juiste keuzes om de juiste redenen. Wanneer je intern goed op orde hebt wie je bent, wat je doet en voor wie, waar je voor staat en waar je voor gaat. Én je vertaalt dat alles extern naar een aantrekkelijke boodschap (belofte) aan je klanten.
Apple neemt de eerste plaats in op de ranglijst van Kantar BrandZ Most Valuable Global Brands 2022 en is daarmee op weg om het eerste merk met een waarde van een biljoen dollar te worden.
Merkwaarden zijn persoonlijk en to-the-point. Voorbeelden van merkwaarden zijn 'geloofwaardig', 'relevant', 'humoristisch', enzovoorts. Je kunt stellen dat deze termen gezien zijn vanuit de klant naar jouw business toe.
De missie is het fundament onder de organisatie en de visie is de manier hoe je de missie handen en voeten kan geven. De meeste organisaties beschrijven in hun visiedocument ook de doelstellingen die ze willen halen, de doelstellingen die logisch voortvloeien uit de visie, ook wel de strategie genoemd.
Onze missie is: om iedere atleet* ter wereld inspiratie en innovatie te bieden. *Iedereen die een lichaam heeft, is een atleet.
Wat is een eed of belofte? Plechtige verklaring van een getuige op de zitting dat hij de waarheid zal spreken. Hij is dit verplicht. Als hij opzettelijk een valse verklaring aflegt, maakt hij zich schuldig aan meineed.
Een belofte is een toezegging iets te doen of te laten. Onder beloften kunnen ook aankomende deelnemers aan een sport worden verstaan.
Merkwaarde (ook wel brand value of brand equity genoemd) is de financiële waarde die in het merk opgeslagen zit. Doorgaans wordt aangenomen dat de merkwaarde overeenkomt met de contant gemaakte toekomstige kasstromen die aan het merk toe te wijzen zijn.
Bij een endorsement branding is sprake van een hoofdmerk en een afzendermerk (endorser). De organisatie brengt een aantal activiteiten onder haar eigen naam naar buiten, maar is minder aanwezig in het geheel. Het is dochterondernemingen of afzonderlijke divisies toegestaan onder de hoofdnaam te opereren.
Louis Vuitton staat met 27,4 miljard dollar aan kop als het meest waardevolle luxemerk. Het merk is het afgelopen jaar met 6 procent gegroeid.
De lijst wordt net als vorig jaar met afstand aangevoerd door Shell – de oliemaatschappij heeft een merkwaarde van €32 miljard – ruim €3 miljard meer dan het voorgaande jaar.