Zeecontainers zijn er ook al te weinig. Aan het begin van de coronacrisis raakte het vervoer van en naar China, waar veel producten en onderdelen voor Europa worden gemaakt, ontregeld. Havens sloten en zeecontainers kwamen op andere plekken terecht dan gebruikelijk. Veel containerschepen werden uit de vaart gehaald.
Het herstel van de wereldhandel dat halverwege 2020 sneller inzette dan verwacht zorgde voor een capaciteitstekort in het zeetransport. Daardoor stegen de prijzen van zeecontainers fenomenaal: van pak 'm beet 2000 dollar (1700 euro) per stuk in november 2020, tot bijna 14.000 dollar deze maand.
Transport per container of zeecontainer is een zeer efficiënte manier van transport doordat de containers met hun standaardafmetingen zowel via het water, de weg en het spoor kunnen worden getransporteerd zonder dat de goederen telkens opnieuw gelost en geladen hoeven te worden.
Het aantal containers is afgelopen jaar met 13% toegenomen, momenteel circuleert er wereldwijd 50 miljoen teu. Zeevervoerders bestelden in 2021 een recordaantal nieuwe containers en oude containers blijven langer in omloop.
Hoe lang gaat een zeecontainer mee? Nieuwe opslagcontainers gaan ongeveer 20 tot 25 jaar mee. Afhankelijk waarvoor de container wordt gebruikt, zal de conditie variëren. In het verleden is gebleken, dat de 40ft containers minder schade ondervinden onderweg op zee dan de 20ft containers.
Speciale aandacht voor werken in containers
De temperatuur in een afgesloten container kan oplopen tot wel 80 ℃.
De haven in Shanghai (China) heeft meer dan 42 miljoen teu doorgevoerd in 2018 en is daarmee de grootste. Rotterdam heeft ongeveer 14,5 miljoen teu aan containers doorgevoerd en is daarin nog altijd de grootste in Europa.
Inmiddels geldt Mediterranean Shipping Company (MSC) als de grootste containerrederij op aarde, zo concludeert Alphaliner in zijn onderzoeksrapport. MSC werd in 1970 opgericht in de havenstad Napels en heeft zijn hoofdkantoor ondertussen al enige tijd gevestigd in het Zwitserse Genève.
De hoogste posities in de wereldranglijst bleven vorig jaar ongewijzigd. Shanghai bleef de grootste containerhaven ter wereld, ondanks een magere groei van slechts 1,6% naar 37,1 miljoen teu.
Slechts 1,3 procent van alle binnenkomende containers wordt gecontroleerd. Dat is heel erg weinig dus het allergrootste deel, bijna alles wordt niet gecontroleerd. Voor smokkelaars zijn containers de ideale manier om drugs door te voeren.
De transportkosten voor een container van de Chinese haven Shanghai naar de haven van Rotterdam naderen steeds meer het oude prijsniveau. De kosten zijn afgelopen week gedaald tot 2.192 dollar. Dat meldt Solar Magazine.
Capaciteit van een zeecontainer
De capaciteit van zeecontainers wordt uitgedrukt in m3 (de inhoud). Een “standaard” zeecontainer heeft een capaciteit van 67,3 m3 (40ft container) of 33,1 m3 (20ft container). De capaciteit kunt u ook van de zeecontainer aflezen, het staat erop als CU.
Zet de kliko met handvat naar de straat. Zet de kliko's zoveel mogelijk bij elkaar aan één kant van de straat. De kleine (140 liter) mag niet zwaarder dan 50 kg en de grote (240 liter) niet zwaarder dan 75 kg zijn. De deksel moet gesloten zijn.
U kunt uw oude container voor 7:00 uur op de gebruikelijke aanbiedplaats zetten.Vanaf die tijd kan de container opgehaald worden. U hoeft hier dus niet voor thuis te blijven. De container mag u al vanaf 20:00 uur de avond ervoor buiten zetten.
De gemiddelde snelheid van containerschepen is sinds juni 2020 met 5,5% gestegen, van 13,99 knopen naar afgelopen maand 14,76 knopen. De grotere vaartuigen (postpanamax) trapten het spreekwoordelijke gaspedaal nog wat dieper in en verhoogden de gemiddelde snelheid met 8,5% naar 16,1 knopen.
Het kan varen met een snelheid van 24 knopen, ongeveer 50 kilometer per uur. Dagelijks verbruikt het schip op volle zee zo'n 262.000 liter stookolie. De totale hoeveelheid stookolie die kan worden meegenomen is 13 miljoen liter.
Maersk Line vervoert zeecontainers over de hele wereld: dag en nacht, zeven dagen per week. Daar hebben we 500 schepen voor en circa 1.900.000 containers. In die containers vervoeren wij de meest uiteenlopende goederen, want bijna alle producten en grondstoffen kunnen in een container of komen eruit.
De haven van Amsterdam en de stad Amsterdam zijn vanaf het ontstaan in de 13e eeuw nauw met elkaar verbonden. De monding van de Amstel, tussen de Dam en het IJ, was de oudste haven van Amsterdam.
In 2021 werd 593 miljoen ton aan goederen overgeslagen in de Nederlandse zeehavens. Het havengebied Rotterdam (waartoe ook de havens van Moerdijk, Dordrecht en Vlaardingen behoren) is verreweg de grootste zeehaven van Nederland.
Een nieuwe 40ft container kost ongeveer €5500 euro. Door de corona crisis kan deze prijs echter erg gestegen zijn. Een gebruikte 40ft container kan erg in prijs verschillen maar zal rond de €3000 euro bedragen. Zowel nieuwe als gebruikte containers kunnen gebruikt worden voor transport.
€ 160,00 excl BTW per ton boven de 8 ton afval. (doorgaans komen de 40 m3 bouw en sloop afvalcontainers voor 95% met minder dan 8 ton aan afval bij ons binnen)
De 10ft standaard container is de kleinste container die gecertificeerd is om te verschepen. Deze container voldoet aan de ISO-maten en is voorzien van een CSC-certificering. Ook deze container wordt veel gebruikt voor de opslag van goederen. Nu tijdelijk voor 3995,-, gespoten in een kleur naar keuze.