Stap 1: Demonteer alle bougies en markeer, bij welke cilinder zij behoren. Stap 2: Gebruik een messing staalborstel om de bougie van de meeste roet en vuil te bevrijden. Desnoods kunt u met een licht bevochtigde lap vuil residu van de behuizing verwijderen.
Smeer de binnenkant van de nieuwe bougie in met diëlektrisch vet om elektrische ruis en interferentie te voorkomen. Zorg ervoor dat er geen vet op de midden- of zij-elektroden komt.
Symptomen versleten bougies
Het meest voorkomende symptoom is een hapering van de ontsteking. In sommige gevallen zal de auto zelfs helemaal niet meer starten. Voor de ontbranding van de motor zullen de bougies namelijk moeten vonken.
Een gemiddelde (nieuwe) set bougies moet ongeveer 50.000 kilometer mee gaan. Bougies van edelmetaal gaan vaak ook nog wel 75.000 kilometer mee. Het is verstandig om bougies te vervangen na 50.000 tot 60.000 kilometer.
Een vervuilde of defecte bougie vonkt niet effectief, als gevolg waarvan je wagen traag reageert.De motor slaat af en stottert bij het starten. i Hoog brandstofverbruik: versleten bougies werken inefficiënte motorwerking in de hand, wat uiteindelijk tot een toename van brandstofverbruik en uitstoot leidt.
De beste verbranding kunt u herkennen aan een Koffiebruin/melk kleur. Roetaanslag duidt op een lage compressiedruk, slechte verbranding of een te rijk mengsel. Wanneer een bougie wit is aangeslagen duidt dit op een te heet geworden bougie.
een bougie kan in principe binnen een minuut wel stuk gaan.. alleen al door bijv. verkeerd starten , maar kan ook andere oorzaken hebben zoals bijv. verkeerd afgesteld, versleten en/of slechte andere onderdelen die ervoor zorgen dat de bougie kapot gaat , of zoals hierboven , een verkeerd type bougie gebruiken...
Onderhoudsvoorschriften. Volgens de fabrikant moeten de bougies elke 60.000 km/48 maanden vervangen worden, afhankelijk wat het eerst bereikt wordt. Dus feitelijk is het advies van uw garage juist en is het zelfs een voorschrift. Dus uitstel is niet conform de onderhoudsvoorschriften.
De prijs van auto-onderdelen binnen de categorie Bougies varieert van € 3 tot € 22, afhankelijk van het autotype, de fabrikant en de productspecificaties.
Zwarte bougies zijn een teken van een zwakke vonk of te veel brandstof in het lucht-brandstofmengsel.
Heb je een wat oudere auto, dan kan het zijn dat je om de 15.000 tot 30.000 kilometer de bougies moet vervangen. Dat kun je laten doen, maar met het juiste gereedschap is het ook relatief eenvoudig om zelf te doen. Al moet je wel zorgvuldig te werk gaan ...
De meeste fabrikanten geven een levensduur van 80.000 tot 100.000 km voor bobines aan. Het kan echter zo zijn dat de bobine toch eerder slijt en aan vervanging toe is. Naast het aantal gereden kilometers, zijn er meer oorzaken waardoor de bobine defect kan raken.
Alle bougies met een 'R' in de typeaanduiding, beschikken over een geïntegreerde 5 K-Ohm ontstoringsweerstand. Die heb je alleen nodig wanneer je nog geen 5 K-Ohm ontstoorde bougiestekkers hebt gemonteerd. Meer dan 5 K-Ohm ontstoring is niet nodig.
Het is aan te raden om de auto zoveel mogelijk te laten staan tot de reparatie. Als de bobine niet goed werkt, kun je onverbrande benzine in de katalysator krijgen. Deze kan hierdoor stuk gaan. Als je toch met de auto gaat rijden, houd de motorbelasting dan zo laag mogelijk.
Bougies zorgen voor de vonk waarmee de motor kan ontbranden en je de auto kunt starten. Bougies zijn net zoals banden slijtage onderdelen. Om gebruik te blijven maken van je voertuig moet je dus af en toe de bougies vervangen.
Dit doe je door de bougie in de bougiekabel te klikken. Vervolgens kan je de zijkant van de bougie aarden door tegen iets van metaal te houden op je auto. Als je nu de startmotor laat ronddraaien (sleutel in contract en starten dus) zou de bougie moeten gaan vonken.
Kijk naar de kleur van de bougie. Beetje koffie kleur is goed, zwart is te rijk, wit is te arm. Dus voor het mooie je motor/carb laten controleren afstellen.
Een bougie bestaat uit twee metalen contacten, die minder dan een millimeter van elkaar staan. Op deze twee 'elektroden' wordt een enorm hoge elektrische spanning van zo'n 30.000 volt gezet, waardoor een vonk overspringt, die het lucht-brandstofmengsel aansteekt.
Zwart is de kleur van onverbrnade benzine of verbrande olie. Dus een mooi licht grijs gekleurde bougie is perfekt. Een wit/grijze kleur duidt op een benzine te kort.
De meeste auto's hebben vier bougies. Dit heeft te maken met het aantal cilinders. Als je en motor hebt met drie cilinders hebt meestal drie bougies. Daarnaast zijn er auto's met vijf, zes, acht, tien of twaalf cilincers.
Gemiddeld kost een kleine beurt tussen de 100 en 150 euro. Deze indicatie is exclusief de aanschaf-, vervanging- en/of reparatie kosten van specifieke onderdelen.
De kosten om een bobine te vervangen liggen tussen de 120 en 180 euro, afhankelijk van de bobine die je nodig hebt en hoeveel arbeid er nodig is om de bobine erin te plaatsen.
De prijs van auto-onderdelen binnen de categorie Bobine varieert van € 28 tot € 120, afhankelijk van het autotype, de fabrikant en de productspecificaties.