Om je elektrische auto als thuisbatterij te kunnen gebruiken is het belangrijk dat het Vehicle-To-Home (V2H) ondersteund. Dit is een vorm van bidirectioneel laden waarbij je je auto kunt opladen én je de opgeslagen stroom in je elektrische auto kunt terugleveren aan je woning.
Op dit moment zijn de Nissan Leaf en de Renault Zoe bekende voorbeelden van elektrische auto's die ook als thuisbatterij kunnen fungeren. Ook Audi is bezig om een dergelijk systeem te ontwikkelen. Houd er wel rekening mee dat uw auto voor vertrek weer voldoende is opgeladen.
Auto's die geschikt zijn voor bidirectioneel laden
De Nissan Leaf is een van de elektrische voertuigen die twee kanten uit kunnen laden. Andere merken en modellen zijn de Nissan E-NV200, de Mitsubishi Outlander PHEV en de Kia Soul. Het is dus zeker niet mogelijk om met elke elektrische auto bidirectioneel te laden.
Bij een V2G laadpaal laad je jouw elektrische auto op, net zoals bij elke andere laadpaal. Maar je levert als je wilt ook energie terug aan het net. Dankzij V2G heb je geen thuisbatterij nodig.
Ondanks de grote accu's hebben ook elektrische auto's een 12 volt-accu nodig voor de stroomvoorziening. Wat zijn de aandachtspunten om 12V accuproblemen bij elektrische auto's te voorkomen? Veel accu, weinig motor, zo kun je de techniek van moderne elektrsiche auto's het beste omschrijven.
Kan ik een elektrische auto met startkabels starten? Als de grote hoofdaccu leeg is dan kun je die niet met startkabels opladen. Dat kan wel met de kleine startaccu, die gewone auto's ook hebben. Alleen is die niet zo snel leeg bij een elektrische auto, omdat de grote accu die steeds bijlaadt.
De standaardprijs voor een Ikea thuisbatterij is € 3.300. De kostprijs is wel afhankelijk van het vermogen: Accu van 5 kWh: 3.758 euro (excl. btw)
Een aantal huishoudens maakt al gebruik van deze techniek en kan daarmee dus met de elektrische auto energie terugleveren aan het net, maar dit is alleen bij specifieke accu's mogelijk. Twee bekende automodellen waarbij dit mogelijk is, zijn de Renault ZOE en de Nissan Leaf.
Wanneer je kiest voor het opladen van je elektrische auto met zonnepanelen raden wij een slimme laadpaal voor zonnepanelen aan, zoals de Wallbox Pulsar Plus met een Power Boost module. Dit laadstation kijkt of voldoende stroom 'over' is om jouw auto op te laden.
De formule die je zelf kunt gebruiken is dus: Aantal kilometer per jaar / verbruik van je elektrische auto in kilometer per kWh / 370 Dus rij je 30.000 kilometer per jaar in een elektrische auto die 5,5 kilometer per kWh rijdt, dan heb je (30.000 / 5,5) / 370 = bijna 15 zonnepanelen nodig.
De auto krijgt een 54kWh-lfp-accu waarmee een actieradius van maximaal 305 kilometer mogelijk moet zijn. De auto kost 25.500 euro en gaat naar verwachting in 2023 in productie, net als de Wallbox.
Zo ondersteunt Tesla geen bidirectioneel laden.
De enige manier om te ontladen is via de USB-poorten in de auto. Daarnaast zijn vrijwel alle laadpalen standaard niet geschikt om stroom te ontvangen. Kortom, zowel laadpalen als auto's moeten aangepast worden.
Voor nieuwe eigenaars van zonnepanelen is een batterij dus erg interessant. Er is een mooie installatiepremie voor thuisbatterijen - voor wie een digitale meter heeft. Die premie is op z'n hoogst in 2021, tot 2.550 euro. Geschatte terugverdientijd voor deze doelgroep, tot ongeveer 6 à 7 jaar.
Wanneer wordt een thuisaccu interessant? Een thuisaccu wordt interessant zodra de kosten van deze accu's dalen én de salderingsregeling niet meer zou bestaan. Als de salderingsregeling voor zonnepanelen in Nederland op den duur afschaft zou worden, worden thuisaccu's sneller interessant.
Het vermogen van thuisbatterijen ligt meestal tussen 2 kWh en 10 kWh. Belangrijk bij de keuze van vermogen is dat zowel je stroomverbruik als je stroomopslag afgestemd zijn op de stroomproductie van je zonnepanelen.
De hoeveelheid elektriciteit die je kunt terugleveren is onbeperkt. Essent saldeert de duurzame stroom die je opwekt, tegen hetzelfde tarief als de stroom die je van ons afneemt. Namelijk: leveringstarief inclusief energiebelasting, opslag duurzame energie- en klimaattransitie en btw.
Voor een Tesla Powerwall 2 betaal je momenteel €7.500,-. Dit is exclusief btw en benodigde hardware. De hardware kost ongeveer €750,-. Totale kosten komen daarmee op €8.250 voor de Tesla Powerwall 2.
Tot 1 januari 2023 kunt u nog salderen zoals dat nu gebeurt. Tussen 2022 en 2031 zal de salderingsregeling langzaam afgeschaft worden. Daarna ontvangt u alleen een vergoeding van uw energieleverancier voor de teruggeleverde stroom en niet meer de korting op de energiebelasting.
Wat is de goedkoopste thuisaccu? De goedkoopste thuisaccu in dit vergelijk is de LG Chem en kost € 3.900,-. Deze thuisbatterij heeft echter een opslagcapaciteit van 6,5 kWh. De Tesla Powerwall kost € 6.900,- en hiermee kun je 14 kWh energie opslaan.
Wanneer een elektrische auto lang stilstaat en de auto niet aan een laadpaal aangesloten is, verbruikt de auto toch energie. Als je auto voor een paar dagen is dat geen probleem, maar wat als de auto enkele weken stilstaat?Dat kan schadelijk zijn voor de batterij.
Met een starthulp stroom van 350 A heeft u ruim voldoende. Kijk óók naar de instructie van de Wegenwacht om beschadiging van de auto elektronica in de auto te voorkomen.
Kosten elektrisch laden in 2023
Afhankelijk van je laadpas betaal je bij een publieke laadpaal over het algemeen tussen de €0,30 en de €0,60 per kWh. Gemiddeld kan je uit gaan van €0,50 per kWh.