Rotterdam was tussen 1962 en 2004 de grootste haven ter wereld, maar deze positie is overgenomen door Shanghai. Ook Singapore, Guangzhou, Qingdao, Port Hedland en Tianjin zijn Rotterdam als haven voorbijgestreefd in grootte. Wel is Rotterdam nog altijd veruit de grootste Europese haven.
De haven in Shanghai (China) heeft meer dan 42 miljoen teu doorgevoerd in 2018 en is daarmee de grootste. Rotterdam heeft ongeveer 14,5 miljoen teu aan containers doorgevoerd en is daarin nog altijd de grootste in Europa.
Het havengebied Rotterdam (waartoe ook de havens van Moerdijk, Dordrecht en Vlaardingen behoren) is verreweg de grootste zeehaven van Nederland. Hier werd 457 miljoen ton overgeslagen. Rotterdam is tevens de grootste haven van Europa.
De Rotterdamse haven heeft zijn grootte en daarmee leidende positie te danken aan zijn uitstekende bereikbaarheid vanaf zee. En door de monding van de Rijn ligt er een achterland met zo'n 460 miljoen inwoners binnen bereik. De haven strekt zich uit over een lengte van ruim 40 kilometer.
Hoewel de steden qua inwonertal vergelijkbaar zijn, is Rotterdam ongeveer 100 km2 groter in omvang dan Amsterdam, wat betekent dat het minder dichtbevolkt is. Rotterdam heeft een uitgesproken stadsgevoel, terwijl Amsterdam meer een stad is.
De haven van Hamburg is de op twee na grootste haven van Europa, na de haven van Rotterdam en de Antwerpse haven. Het is de grootste haven van Duitsland. De haven behoort tot de top 10 van grootste containerhavens ter wereld.
De haven van Amsterdam en de stad Amsterdam zijn vanaf het ontstaan in de 13e eeuw nauw met elkaar verbonden. De monding van de Amstel, tussen de Dam en het IJ, was de oudste haven van Amsterdam.
De aanleg van de Nieuwe Waterweg maakt Rotterdam geschikter als haven voor grote zeeschepen. Aan het begin van de oorlog lijdt Rotterdam grote verliezen, maar na de wederopbouw komt de haven er – mede door de grote vraag naar goederen en grondstoffen uit Duitsland – weer snel bovenop.
Enkele feiten over de belangrijkste containerhavens
Op onze lijst van de top 49 containerhavens die we hebben samengesteld met de hulp van de World Shipping Council, zult u zien dat het belangrijkste continent waar de meeste van de top zeecontainerhavens zich bevinden Azië is.
1. Rotterdam. Met een jaarlijkse goederenoverslag van zo'n 466 miljoen ton blijft de haven van Rotterdam onbetwist de grootste haven binnen Europa.
Rotterdam is ruim tweemaal groter dan Antwerpen, Belgie. Bij het vastellen van de drukste haven wordt er gekeken naar het aantal TEU. Dit is de aanduiding voor de afmeting van de container.
Dit zijn de 993 jachthavens in heel Nederland waarvan we meer informatie hebben.
We beginnen de tijdreis rond 1250, als de mensen die zich 'hier' vestigen een dam in het riviertje de Rotte leggen. Het dorpje dat ontstaat geven ze de naam Rotte-dam. Het blijkt een handige plek om goederen van zeeschepen over te laden op kleinere rivierboten. Dit is het begin van de Rotterdamse haven.
Het is een belangrijke aanvoerroute voor schepen van over de hele wereld die hun goederen komen laden en lossen in Rotterdam. Vanuit Rotterdam worden de goederen over heel Europa verspreid. Rotterdam is de grootste haven van Europa. Schepen van over de hele wereld leggen hier aan om hun goederen te laden en te lossen.
De kerntaken van het Havenbedrijf zijn de duurzame ontwikkeling, beheer en exploitatie van de haven, het handhaven van de vlotte en veilige afhandeling van de scheepvaart en het ondersteunen van de toekomstbestendigheid van de Rotterdamse haven.
De haven van Rotterdam is verantwoordelijk voor bijna 14 miljoen ton CO2 per jaar en staat daarmee op gelijke voet met de vijfde grootste industriële vervuiler van Europa – de kolencentrale van Weisweiler in Duitsland – zo blijkt uit een nieuwe studie waarin de koolstofemissies van havens worden gerangschikt.
Overigens is in de Rotterdamse haven voor inkomende schepen een diepgang tot 22,50 meter toegestaan en voor uitgaande schepen een diepgang van 21,50 meter. Met name olietankers en ijzerertsschepen benutten deze maximaal toegestane diepgang.
Het Havenbedrijf Rotterdam is een niet-beursgenoteerde naamloze vennootschap. De aandelen van het Havenbedrijf Rotterdam worden gehouden door de gemeente Rotterdam (circa 70%) en de Nederlandse Staat (circa 30%).
Rotterdam ontstond halverwege de dertiende eeuw rondom een dam in de Rotte. Aanvankelijk leefde de bevolking van landbouw en visserij, maar het dorpje groeide vanwege haar ligging al snel uit tot een handelsplaats. Er werd een haven gebouwd en op 7 juni 1340 kreeg Rotterdam van graaf Willem IV stadsrechten.
Havens in de Europoort – ontwikkeling 1958–heden
Vanaf 1962 was Rotterdam de grootste haven ter wereld. Het Europoort-gebied is vrijwel uitsluitend gericht op de overslag en verwerking van aardolie.
De oudste stad van Nederland is een status die door verschillende steden wordt opgeëist. Zowel Heerlen, Maastricht, Nijmegen als Voorburg kunnen vanuit de Romeinse oudheid aanspraak maken op deze status.
Traditioneel spreekt men van de vier grote steden. Amsterdam, Rotterdam en Den Haag tellen binnen hun gemeentegrenzen elk meer dan 500.000 inwoners. Utrecht volgt met ruim 360.000 inwoners. Deze vier steden liggen in de Randstad, in het westen van Nederland.
uitspraak (info / uitleg)) genoemd, is de hoofdstad van de provincie Zuid-Holland en met 562.446 inwoners (31 januari 2023, bron: CBS) de op twee na grootste gemeente van Nederland, na Amsterdam en Rotterdam.
Als grootste binnenhaven van Nederland mag Maasbracht zich met recht het centrum van de binnenvaart noemen. Aan de Maasboulevard, die naast de haven gelegen is, vinden veel economische activiteiten plaats die met binnenvaart en pleziervaart samenhangen.