Een veel gemaakte beginnersfout: WD40 gebruiken. Gebruik WD40 nooit en te nimmer voor het smeren van je fietsketting. Het trekt niet alleen veel vuil aan, het komt ook op allemaal plekken waar het niet hoort te zitten. Daarnaast zorgt WD40 ervoor dat onderdelen sneller kunnen gaan roesten.
Gebruik absoluut geen siliconenspray. Hoewel het slot wordt gesmeerd, trekt een siliconenspray vuil aan. Een speciale slotspray is vetvrij en trekt daardoor ook geen vuil aan en zorgt ervoor dat de draaiende cilinderdelen en de sluitpallen soepel blijven.
Zeker; elke soort olie zal een smerende werking hebben, als ze tenminste niet te dun is; van dieselolie hoef je weinig smerende werking te verwachten, maar slaolie, frituurvet, olijfolie en zonnebloemolie en ook maiskiemolie zullen je ketting goed smeren.
Je kunt kiezen voor kettingolie of ketting wax. Kettingolie is het soort smeermiddel dat het meeste gebruikt wordt onder fietsers. Daarnaast kun je ervoor kiezen om je fietsketting te smeren met ketting wax.
Ja, WD-40 is technisch gezien een olie. Het is inmiddels echter bekend als meest bekende smeermiddel ter wereld.
Draai de pedalen rond en druppel langzaam wat kettingolie op de ketting. Bij een dichte kettingkast kun je wat meer olie gebruiken omdat de ketting mooi afgeschermd zit. Bij een derailleur systeem kun je een dun laagje olie aan brengen en gewoon wat vaker smeren.
Speciale kettingolie werkt het best
Omdat een fietsketting zo moeilijk goed te smeren is, is zeer goede smeerolie nodig. Dat is niet een of andere universele olie voor huis, tuin en keuken of de naaimachineolie die nog steeds in de rekken bij de fietsenmaker te vinden is.
WD-40 is de merknaam van de wereldwijd bekende waterverdrijvende siliconenspray die in 1953 werd ontwikkeld door Norm Larsen, oprichter van de Rocket Chemical Company in San Diego, Californië. Oorspronkelijk werd WD-40 gebruikt om roest tegen te gaan; later werd WD-40 voor vele andere toepassingen ingezet.
Je fietsketting smeren met WD-40 Specialist Fiets Kettingspray. Voor de recreatieve fietsers hebben wij een kettingsmeermiddel dat geschikt is voor fietsers die graag buiten zijn in alle weersomstandigheden. Bij het smeren van de ketting laat deze spray een beschermende laag achter, zodat corrosie wordt voorkomen.
Hoe vaak je dat moet doen hangt af van de olie die je gebruikt en hoe vaak je fietst. Als de ketting een piepend geluid maakt tijdens het fietsen, is het tijd om deze te smeren. Ook als je een lange tocht van een aantal uur hebt gefietst in de regen, is het vaak nodig om de ketting te smeren.
Ontvetten van mechanische onderdelen met WD-40
De WD-40 Specialist Universele Reinigingsspray is speciaal ontworpen om verschillende vetten, oliën en vuil snel op te lossen. Het laat daarnaast geen resten achter. Het is te gebruiken op alle metalen, kunststoffen en niet-poreuze vloeren.
Wij raden je aan om elke 500 km de ketting te voorzien van een verse laag smeermiddel. Rijd je regelmatig in de regen dan zal je de spuitbus er eerder bij moeten pakken.
Het is makkelijk aan te brengen en af te kuisen. De ketting blijft vrij lang en goed schoon en loopt lekker soepel. Ben jij dus ook die vieze ketting zat die regelmatig vast blijft lopen? Dan is de Squirt kettingwax voor jou de beste keus.
De 3000-kilometer-regel
Om deze versnelde slijtage van cassette en kettingbladen te voorkomen, is een algemene vuistregel om de ketting van je fiets elke 3000 km te vervangen.
Leg de fietsketting in een bakje met Dynamic Chain Cleaner en laat het 5 minuten weken. Nadat de fietsketting 5 minuten heeft geweekt moet je deze met het borsteltje grondig schakeltje voor schakeltje schoonmaken. Als je de ketting helemaal schoon hebt gemaakt, droog de ketting dan af met een doek.
Door de fietsketting regelmatig te ontvetten en te smeren verleng je de levensduur van de ketting. Kettingolie trekt vuil aan wat voor extra slijtage in de schakels zorgt. Door dit vuil regelmatig te verwijderen gaat je ketting langer mee, waardoor je op de lange termijn geld bespaart.
En als je vaak rijdt, moet je de ketting minimaal één keer per maand reinigen en smeren. Als je graag offroad rijdt en je fiets zit onder de modder, dan zou je nog vaker onderhoud moeten plegen.
Het lijkt zo gemakkelijk maar kettingspray is best geavanceerd spul. Het moet diverse eigenschappen hebben zoals: Smeervermogen, afslinger-bestendig, weinig vuil aanhechting, waterafstotend, corrosiebescherming en kruipvermogen.
Een gesloten kettingkast bevordert behoorlijk de levensduur van de ketting. De kast beschermt de ketting namelijk volledig tegen vocht, vuil en zand. Bij een gesloten systeem zijn de kleren van de fietser bovendien behoed voor smeersel afkomstig van de ketting.