1971 (hernoemd naar Nike, Inc.) Bill Bowerman en Phil Knight richtten het bedrijf in 1964 onder de naam "Blue Ribbon Sports" (BRS) op, voerden het merk 'Nike' vanaf 1972 en veranderden in 1978 de naam van het bedrijf in 'Nike, Inc. ', naar de Griekse godin van de overwinning Nikè.
Nike is een Amerikaans bedrijf dat in 1964 is opgericht als Blue Ribbon Sports. Het concern, dat tegenwoordig sportschoenen, -kleding, -accessoires en -apparatuur verkoopt, veranderde in 1978 haar naam in Nikè, naar de Griekse godin van de overwinning.
Phil Knight richtte in 1964 samen met hardloopcoach Bill Bowerman Blue Ribbon Sports op, in het begin als distributeur voor de Japanse schoenmaker Onitsuka Tiger. Ze begonnen met een startkapitaal van slechts $1200. In 1971 ging het bedrijf verder als Nike Inc. Knight wilde het oorspronkelijk Dimension 6 noemen.
Sneakers voor volwassenen worden in MEN (men/mannen) en WMNS (women's/vrouwen) maten uitgebracht. Heb je kleine voeten, kom je ook nog in aanmerking voor de GS (grade school) en eventueel zelfs de Y (young) maatuitvoeringen.
Knight heeft een geschat vermogen van US$ 24 miljard waarvan zijn aandelenbelang in Nike Inc. de meeste waarde vertegenwoordigt.
Ze besloten de baas van het bedrijf hoogstpersoonlijk in een brief om opheldering te vragen. En tot hun eigen verrassing kregen ze nog antwoord ook. Philip Knight stuurde de brief terug waarop 'Nikey' was omcirkeld als de enige juiste uitspraak. Dus vanaf nu geen 'Naik' meer zeggen, alleen nog 'Naikee'.
De productie wordt bijna volledig uitbesteed en Nike heeft zelf vrijwel geen productielocaties. Belangrijke landen waar de productie plaatsvindt zijn de Volksrepubliek China, Vietnam, Turkije, Indonesië en Thailand.
De swoosh is het merkteken van Nike. Het is volgens Mark Hughes, auteur van The Independent, een van de meest herkenbare logo's ter wereld.
Bij Jordan 1's die echt zijn kom je op de site van Nike terecht wanneer je de QR code scant. Bij fake sneakers is dit niet altijd zo. De informatie die op de sticker staat, komt ook terug op het label aan de binnenkant van de schoen. Het label zit niet altijd op dezelfde plek.
Kies dan een halve maat groter dan je normale maat. GS staat voor Grade School (kleine) maten. De schoen is dus enkel uitgebracht in dames maten.
Nikè of Nike (Oudgrieks: Νίκη, Níkê) was de godin van de overwinning in de Griekse mythologie. Haar Romeinse equivalent is Victoria. De oorspronkelijke betekenis van Nikè is waarschijnlijk de bliksem. Daarom is zij onafscheidelijk verbonden met Zeus.
Nike was de Griekse godin van de overwinning. In tegenstelling tot de bekendere Griekse goden had zij geen uitgesproken persoonlijkheid, die in allerlei mythes aan bod kwam, en geen eigen cultus. Zij was eerder een symbool, een abstractie van de overwinning, zowel op militair als op sportief vlak.
logo te ontwerpen dat was geïnspireerd op die van het merk Adidas. Hij wilde een logo dat de beweging inspireerde. Davidson produceerde daarom verschillende logovoorstellen en Knight zijn keuze viel op de swoosh, het symbool is geïnspireerd op de vorm van de vleugels van de godin Nike.
Maar de ultieme onderscheiding voor de Air Max Plus was een onofficiële rebranding — in sommige landen beter bekend onder de aanduiding 'Tn', wat staat voor Tuned Air — en deze bijnaam is nu standaard op de straat. De cultstatus van het design is duidelijk, maar de oorsprong ervan een stuk minder.
Onze missie is: om iedere atleet* ter wereld inspiratie en innovatie te bieden. *Iedereen die een lichaam heeft, is een atleet.
Een van onze beste, én meest duurzame, innovaties is Nike Air. We hergebruiken meer dan 90% van ons afval van het productieproces voor Air. Vaak maken we er Air bags van. Dat zorgt ervoor dat alle Nike Air zolen gemaakt zijn van ten minste 50% gerecycled materiaal.
In het Nike logo hoort een kromming te zitten, de nagemaakte is vaak hoekiger. Daarnaast is de valse Swoosh meestal rafelig en niet goed uitgesneden. Ook de kwaliteit van de Swoosh is vaak slecht, er wordt gebruik gemaakt van goedkoop plastic wat meer glimt.
De geschiedenis van het logo begint al bij de oude Grieken.Het woord 'logo' is afgeleid van het woord 'logos'. Logos betekent eigenlijk naam, symbool of handelsmerk. Een logo wordt altijd ontworpen om herkenbaar te zijn voor de buitenwereld en een bepaald imago uit te stralen.
Het kostte haar uiteindelijk 17,5 uur om tot het bekende NIKE logo te komen. Phil Knight was de medeoprichter van het uiteindelijke topmerk. En uiteindelijk was hij aan het design van het logo in totaal slechts 35 dollar kwijt. Echter is het niet zo dat het bij deze 35 dollar bleef.
Nike - 35 dollar
Het logo is ontworpen door student grafisch ontwerp Carolyn Davidson. Toen co-founder Phil Knight een college gaf op Portland State University, hoorde hij Davidson praten over dat ze haar olieverf niet kon betalen.
Een onderzoek heeft aangetoond dat er kinderarbeid plaatsvindt in de productieketen van Nike. In de jaren die volgen komen er af en toe berichten aan het licht van mensenrechtenproblematiek in de kledingketen.
Sinds 2020 gebruikt Nike alleen nog maar gecertificeerd biologisch en gerecycled katoen of Better Cotton, dat met veel zorg gemaakt wordt door het Better Cotton Initiative. Dat betekent 100% duurzaam katoen in al jouw Nike producten! Nike recyclet elk jaar meer dan 1,5 miljoen pond katoen.
Lidl is een Duits bedrijf. En in Duitsland spreken ze Lidl niet uit als liddel maar als liedel.
A-did-as.