Meer dan 10 miljoen Nederlanders hebben een Facebook account. In 2021 gebruikten 7,3 miljoen Nederlanders het platform (Newcom). In 2022 is het aantal dagelijkse gebruikers gedaald met 6%: 6,9 miljoen Nederlanders (Newcom). Meer dan 2 miljard mensen wereldwijd gebruiken Facebook (Facebook).
Facebook wordt deze week 19 jaar en groeit nog steeds. Het sociale netwerk van Mark Zuckerberg ging afgelopen kwartaal door de grens van 2 miljard dagelijks actieve gebruikers.
Het aantal dagelijkse gebruikers op Facebook is in de laatste drie maanden van 2022 met 4% op jaarbasis gestegen tot twee miljoen gebruikers. Het gaat daarbij uitsluitend om Facebook. Indien we ook Instagram en WhatsApp meetellen gaat het om bijna drie miljard dagelijkse gebruikers.
2. Facebook: brede doelgroep
Facebook is het een-na-grootste socialmediakanaal met 10,3 miljoen gebruikers in 2022 in Nederland. Dit is het enige platform in deze top negen waarvan het aantal gebruikers gedaald is ten opzichte van vorig jaar. Het grootste gedeelte van Facebookgebruikers is tussen 25 tot 75 jaar oud.
Nee, Facebook laat mensen niet weten dat je hun profiel hebt bekeken. Externe apps bieden deze functie ook niet.
Welke leeftijdsgroep is het meest actief op Facebook? Als we naar de statistieken van Facebook kijken, zien we dat de meeste gebruikers wereldwijd tussen de 25 en 34 jaar oud zijn. De 18-24 jarigen zijn ook zeer actief op het platform, gevolgd door de 35-44 jarigen.
Het dagelijks gebruik van WhatsApp is gedaald van 9,8 miljoen Nederlanders naar 9,7 miljoen. 84% van de jongeren gebruikt dagelijks WhatsApp, in 2021 was dit 88%. Onder 20- tot 29-jarigen is het dagelijks gebruik gedaald van 84% van de Nederlanders naar 74%.
De grootste Social media platforms in Nederland in 2020 zijn: Whatsapp: 12,1 miljoen gebruikers, groei 2% t.o.v. 2019. Facebook: 10,4 miljoen gebruikers, groei 2% t.o.v. 2019. YouTube, 9,1 miljoen gebruikers, groei 5% t.o.v. 2019.
Als het gaat om social media is Facebook verreweg de grootste. Hoewel het gebruik van het platform licht terugloopt sinds dit jaar, is Facebook nog altijd de nummer 1. En daarom maken ook zoveel bedrijven gebruik van het platform.
Nou, wist je dat Instagram het meest populair is onder jongeren? De meeste gebruikers zijn dan ook jongeren tussen 15-19 jaar. Van deze groep jongeren heeft meer dan 73% een Instagram account. Van de mensen tussen de 20 en 39 jaar heeft 46% een Instagram account.
Keiharde statistieken
TikTok telt maar liefst drie miljoen gebruikers, waarvan meer dan de helft (1,6 miljoen) dagelijks actief is. In februari 2022 werd TikTok nog steeds 248,413 keer gedownload.
Een flink aantal dus. Van deze gebruikers heeft het social media platform 7,3 miljoen dagelijkse Nederlandse gebruikers (2021).
De populariteit van Facebook daalt verder
Het aantal gebruikers is tussen 2021 en 2022 gestegen van 5,9 miljoen naar 6,6 miljoen met 11%. Ook het aantal dagelijkse gebruiken is toegenomen met 8%.
Wat is de doelgroep van Facebook? De doelgroep van Facebook zijn eigenlijk alle volwassenen. Dit is een medium dat mensen gebruiken om in contact te blijven met hun familie, vrienden en kennissen, maar ook met hun favoriete bedrijven. Facebook is perfect als je iemand in hun persoonlijke omgeving wil aanspreken.
Het doel van Facebook voor Facebook
Facebook is opgericht om mensen met elkaar in contact te brengen en dat wordt betaald door het ook in te zetten als marketingkanaal. Net als een televisiezender of radiokanaal is het een medium dat zich richt op een bepaald type mensen met een bepaald doel.
Van de twee diensten WhatsApp en Signal wint Signal het ruimschoots als veiligste berichtendienst. Beide gebruiken end-to-end encryptie van berichten, maar Signal biedt meer privacy voor metadata en deelt geen gegevens met derden.
Het zal geen verrassing zijn, maar ook in 2022 zijn we wéér meer gebruik gaan maken van social media – met name door 40-plussers. En de absolute topper van afgelopen jaar? Dat is Instagram, met maar liefst 1.178.000 nieuwe gebruikers. De winnaar van 2021, TikTok, komt daar direct achteraan op de 2e plek.
Spanje (83%) loopt voorop en Amerika (23%), België (20%) en Frankrijk (15%) zijn in de achterhoede te vinden.
Eerst even de cijfers: in 2020 zaten 12,4 miljoen Nederlanders op Facebook tegenover 5,9 miljoen op Instagram. Wereldwijd maken er maar liefst 1,84 miljard mensen op een actieve manier gebruik van Facebook en maandelijks zijn dit er zelfs 2,8 miljard.
Waar 2 jaar geleden nog 65 procent van de jongeren dagelijks Instagram gebruikte, is dat in 2023 gedaald tot 54 procent. De verschuiving is duidelijk zichtbaar: het dagelijks verbruik van Snapchat en met name TikTok groeide juist flink onder tieners.
Leeftijd van TikTok gebruikers
De app wordt het meest gebruikt door 18 tot 24-jarigen (38,9%). Op de tweede plaats staat de leeftijdsgroep 25 tot 34 jaar (32,4). Ook in de leeftijdsgroep 35 tot 44 jaar is de app zeer populair (15,6%).