Het is zelfs mogelijk om binnen één traject fietsvergoeding te combineren met het gebruik van een bedrijfswagen of het openbaar vervoer.
De fietsvergoeding is immers ook fiscaal vrijgesteld indien de werknemer effectief met de fiets naar het werk komt. Toch is de vrijstelling van € 430 te combineren met de fietsvergoeding op voorwaarde dat hij naast de fiets ook nog regelmatig zijn firmawagen gebruikt voor het woon-werkverkeer.
Dus ook al geef je een bedrijfsfiets aan je werknemer dan ben je ook verplicht om een woon-werkvergoeding voor de fiets te betalen. Op deze manier kan je ook bewijzen dat de werknemer meer dan 20 % woon-werkverkeer doet met de fiets.
De sociale partners hebben een akkoord bereikt over de verplichte toekenning van een fietsvergoeding in het kader van het woon-werkverkeer voor alle werknemers uit de private sector vanaf 1 mei 2023.
Als u met de fiets gaat, is een forfait van 0,25 euro per afgelegde km voor aanslagjaar 2023, inkomsten 2022 van toepassing voor de woon-werkverplaatsingen. (Aanslagjaar 2024, inkomsten 2023: 0,27 euro.) Dit forfait van 0,25 euro per afgelegde km is van toepassing bij gebrek aan bewijzen voor de werkelijke kosten.
Onderhandelen kan altijd. Je kunt bijvoorbeeld vragen of er nog iets 'aan de prijs gedaan kan worden' (bijvoorbeeld als het een model uit een vorige collectie betreft) en/of er mogelijk een kosteloze upgrade voor de accu in zit, of op zijn minst een extra accessoire.
Stel dat je 15 kilometer van je werk woont (30 kilometer heen en terug) en je 210 dagen per jaar met de fiets naar het werk gaat. Je werkgever mag je dan een belastingvrije fietsvergoeding van 1.701 euro per jaar uitkeren (210 dagen x 30 km/dag x 0,27 euro/km) voor aanslagjaar 2024.
Wat kost een fiets van de zaak? De werkgever betaalt de fiets en meestal ook de kosten voor onderhoud en reparatie. Wel krijgt de werknemer te maken met een bijtelling bij het salaris. Uiteindelijk betaalt de werknemer daardoor enkele euro's per maand extra belasting.
Met een gemiddeld bedrag tussen 30 en 50 euro per maand, inclusief onderhoudscontract en meer, is het ook voor de werknemer heel voordelig. Het verschil tussen scenario A en B bedraagt 36,87 euro per maand: In ruil krijgt de werknemer tegen het einde van het driejarige leasecontract een fiets ter waarde van 3600 euro.
Het nieuwe fietsplan kan impact hebben op het pensioen en vakantiegeld. Afhankelijk van hoe je dit als bedrijf inregelt, is hier slim mee om te gaan zodat de werknemer hier geen nadeel van ondervindt.
Kosten fiets van de zaak 2022 voor werknemers
De kosten in 2022 waren vrijwel gelijk. Het tarief voor de bijtelling van de fiets van de zaak in 2022 is hetzelfde (7%). Alleen het tarief voor de inkomstenbelasting in 2022 was net iets hoger (37,07%).
Als jij uit dienst treedt, dan komt er vast een nieuwe collega op jouw plek te zitten. Hij of zij kan jouw leasefiets overnemen, net zoals dat vaak bij leaseauto's gaat.Het bestaande leasecontract loopt dan gewoon door en je bent je baas bij het weggaan niets verschuldigd.
Vanaf 2020 trek je je fiets voor 100% af. Fietskleding is bovendien ook voor 100% aftrekbaar van de inkomstenbelasting. Het woon-werkverkeer tussen je huis en je vaste werkplek is niet aftrekbaar. Het bedrijf waar je aan een opdracht van 6 maanden werkt, telt in dat opzicht ook mee als werkplek!
Je hebt ook geen recht op een kilometervergoeding als je met een bedrijfswagen rijdt. De wagen wordt immers al betaald door het bedrijf en je hebt waarschijnlijk een tankkaart, dus je maakt in de praktijk geen kosten die terugbetaald moeten worden.
Een fiets voor je eenmanszaak: 100% aftrekbaar
Koop je als zelfstandige een (elektrische) fiets voor je zakelijke verplaatsingen? Dan is die tweewieler voor 100 procent aftrekbaar. Vroeger was dat nog 120 procent, maar dat werd in 2020 aangepast.
Moet ik de fietsvergoeding aangeven aan de belastingen? Sinds jaren is de fietsvergoeding vrijgesteld van belastingen (alsook sociale bijdragen) voor zolang die niet boven een bepaald bedrag per kilometer uitkomt. Vanaf 1 januari 2023 is de fietsvergoeding belastingvrij tot 0,27 euro per kilometer.
Een fiets leasen via je werkgever? Dan kost je fiets je op het einde van de rit gemiddeld 40% minder dan wanneer je 'm zelf zou kopen. Nog straffer: niet alleen je fiets krijg je gemiddeld 40% voordeliger, je krijgt datzelfde fiscaal voordeel ook op accessoires, en verzekeringen.
Een fiets leasen volgens het principe van brutoloon inruil heeft dus een kleine invloed op je sociale uitkeringen en in mindere mate op je pensioen, omdat deze zaken berekend worden op basis van je brutoloon. Maar dit 'nadeel' weegt niet op tegen het groot netto voordeel dat je hebt ten opzichte van een privéaankoop.
Er is geen inkomenseis vastgesteld. Voor hoeveel je per maand kunt leasen is het gehele financiële plaatje van belang: de balans tussen inkomsten en uitgaven. Het doen van een aanvraag voor private lease is bij de meeste leasemaatschappijen vrijblijvend en zonder kosten, dus je kan ook de proef op de som nemen.
Is de werkgever verplicht om mee te doen? Tot het Fietsplan is je werkgever niet verplicht.
Als u over de kilometers die u met de fiets van de zaak aflegt ook een kilometervergoeding ontvangt, betaalt u daar wel belasting over. Over het privévoordeel van de fiets van de zaak betaalt u belasting via de bijtelling. De bijtelling houdt in dat u 7% van de waarde van de fiets bij uw salaris optelt.
De nadelen van een fietsplan
Het enige waar je vooral als werknemer rekening mee moet houden, is dat een nieuwe fiets vaak een groot deel van de vrije ruimte binnen de WKR opsnoept. Daardoor blijft er niet veel meer over voor andere leuke extra's, zoals een sportabonnement.
De gemiddelde snelheid van een fietser is dus van meerdere aspecten afhankelijk. Door zo licht mogelijk van gewicht en zo gestroomlijnd mogelijk te zijn kunnen wielrenners gemiddeld zo'n 25-30 kilometer per uur fietsen. Je snelheid tijdens het fietsen op een stadsfiets is gemiddeld 17 kilometer per uur.
De maximumsnelheden uit het 'Reglement verkeersregels en verkeerstekens' gelden niet voor fietsers. Op fietspaden geldt wel een maximum van dertig kilometer per uur, maar enkel voor 'bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen, uitgerust met motor'.
Gemiddelde snelheid: van stadsfiets tot racefiets
De gemiddelde snelheid van een stadsfiets is dus 18 km per uur en die van een elektrische fiets 25 km per uur.