Zo is de levensduur van een dieselmotor ongeveer 400.000 kilometer. De levensduur van een benzinemotor komt neer op ongeveer 300.000 kilometer.
Het antwoord op deze vraag is afhankelijk van wat u met de camper gaat doen. Gaat u er veel of weinig kilometers per jaar mee rijden. Een redelijke verwachting van een dieselmotor is 500.000 km.
Er bestaan verschillende meningen over de kilometerstand van tweedehands auto's: twee getallen worden over het algemeen als grens beschouwd: 100.000 (150.000 voor een diesel) en 200.000 km. In het eerste geval wordt aangenomen dat een technisch probleem tot zware reparatiekosten kan leiden.
Het is heel lastig om een antwoord te geven op de vraag of 200.000 kilometer op de kilometerteller veel is voor een auto. Dit is helemaal afhankelijk van meerdere factoren en voor iedere auto is dit weer anders, omdat dit ook betrekking heeft op het gebruik en het onderhoud van de auto.
Uit onderzoek van ACEA blijkt dat een auto in Nederland gemiddeld 10,6 jaar oud is. Ter vergelijking: in Luxemburg is de gemiddelde autoleeftijd slechts 6,4 jaar.
Over het algemeen kunnen we zeggen dat bij veel kilometers op jaarbasis de kilometerstand belangrijker is. Bij weinig kilometers op jaarbasis zal het bouwjaar zwaarder wegen. Na 7 jaar 140.000 km is 20.000 km/jaar. Dat is niet uitzonderlijk.
De dieselauto, die mede door het sjoemelschandaal de afgelopen jaren al steeds minder werd verkocht, wordt zo nog minder aantrekkelijk voor autokopers. Toch verdwijnt de dieselbak voorlopig niet volledig uit de showrooms, verwachten deskundigen. Voor consumenten is een diesel rijden eigenlijk niet meer interessant.
Een dieselmotor is ideaal voor lange afstanden
Waarom is dat? Het duurt even voor een dieselmotor op temperatuur komt en efficiënt brandstof verwerkt. In een stedelijke omgeving zal een diesel, omdat u kortere afstanden aflegt, meestal niet volledig opwarmen.
De enige reden waarom een dieselmotor langer meegaat is te verklaren door het lagere toerental. Op de toerenteller van een auto staat hoeveel toeren er per minuut worden gedraait. Bij een benzine auto zijn dit er meestal 7000. Bij diesels zo een 5000 toeren per minuut.
Dieselmotoren houden het langer vol. Zij kunnen zeker de 350.000 op de kilometerstand aantikken. Natuurlijk speelt onderhoud hier ook een belangrijke rol. Een goed onderhouden dieselmotor kan soms nog wel een ton meer lopen.
Een benzinemotor is trouwens niet zo sterk als een diesel. De levensduur van een benzinemotor ligt dan ook rond 200.000 kilometers, wat minder is dan een diesel. Doordat een benzinemotor hogere toerentallen dan een diesel draait, verslijt hij sneller.
Hoeveel kilometer kan een benzine auto rijden? Benzinemotoren gaan gemiddeld zo'n 300.000 km mee. Een diesel zal bijvoorbeeld zeker de 400.000 km kunnen halen en soms nog meer. Diesels werken namelijk met een hogere druk dan benzinemotoren, ze zijn hierdoor zwaarder en ook van betere kwaliteit.
Volgens het Amerikaanse onderzoeksbureau J.D. Power kun je het beste gaan voor Lexus, Porsche, Toyota of Volkswagen. Het Britse What Car maakte een top zes van Suzuki, Lexus, Toyota, Kia, Mitsubishi en Subaru. De conclusie is dus duidelijk: met een Japanse auto, met name een Toyota of een Suzuki, zit je vaak wel goed.
Zuinigste BMW aller tijden
Terwijl de standaard 320d met handgeschakelde zesbak gemiddeld 4.7l/100km uit de tank nipt, neemt de EfficientDynamics Edition genoegen met maar 4.1l/100km en 109 gram CO2. Het is met afstand de zuinigste BMW ooit, zelfs een 1-serie is minder bescheiden aangelegd.
CONCLUSIE. De nieuwe BMW 1 Serie is de best rijdende auto in zijn klasse: vooral de kwaliteit van de besturing en de wegligging zijn ongeëvenaard. Hij kan de achterwielaandrijving gemakkelijk missen.
Heeft de diesel nog een toekomst? En is het slim om nu nog een diesel te kopen? Het moet zowat de meest gestelde vraag zijn richting ons hoofd: "Kan ik nu nog een diesel kopen?" Het meest simpele antwoord daarop is: ja.Want ja, je kan vandaag nog een nieuwe auto met dieselmotor kopen.
Een goed onderhouden dieselmotor, die veel draaiuren maakt en goed op temperatuur komt, gaat 10.000 tot 15.000 uur mee. Daarna is groter onderhoud nodig, bijvoorbeeld aan de eventuele turbo en verstuivers. Een motor die veel koude starts krijgt, kan met 2000 uur al aan revisie toe zijn.
Baljet benadrukt dat een dieselauto nog steeds zijn voor- en nadelen heeft: “Tegen zijn de grotere onzekerheid over restwaarde en bruikbaarheid en de hogere vaste lasten. Maar voor een diesel pleiten nog steeds het hoge koppel, het aangename rijden, laag verbruik en dus minder brandstofkosten.
Oldtimers die op diesel rijden en ouder zijn dan 40 jaar, mogen een milieuzone in. Deze auto's hebben automatisch een vrijstelling. Auto's die op andere brandstoffen rijden en elektrische auto's, mogen de milieuzone sowieso inrijden. De leeftijd van deze auto's maakt daarbij niet uit.
Bij oxidatie reageren bepaalde componenten van de brandstof met zuurstof, waardoor de chemische samenstelling wijzigt. Dit zorgt volgens Auto55 voor een soortgelijk effect, waardoor benzine en diesel binnen enkele maanden degraderen. Dit geldt echter vooral voor oudere auto's met niet-gesloten brandstofsystemen.
De gemiddelde leeftijd van auto's in Nederland is inmiddels opgelopen tot ongeveer 11 jaar. Auto's kunnen in veel gevallen 15 tot 20 jaar worden. Het gaat goed met de oude auto's in Nederland. Er rijden er namelijk een hoop rond die zelfs deze leeftijd hebben overschreden.
200.000 kilometer als ondergrens
Simpelweg omdat het, gemiddeld genomen, gezien de kilometerstand min of meer normaal is dat vanaf dat moment zaken als de koppeling, versnellingsbak, schokbrekers, distributieriem, dynamo en startmotor in theorie aan vervanging toe kunnen zijn.