De prijs van een liter diesel zal op donderdag 16 juni 2022 opnieuw stijgen, meer bepaald tot 2,23 euro/liter. Dit bedrag is niet ver verwijderd van het (trieste) record van afgelopen maart, voordat de Belgische regering ingreep met een verlaging van de accijnzen.
De maximumprijs voor een liter diesel (B7) stijgt morgen met 5,9 cent naar 2,033 euro per liter. Dat blijkt uit een mededeling van de federale overheidsdienst Economie. Diesel stijgt in prijs door duurdere olie of biocomponenten op de internationale markten.
De maximumprijs zakt weer onder de twee euro per liter, de prijs voor een volle tank van 50 liter gaat ruim 5 euro omlaag. Dat blijkt uit de nieuwe maximumprijzen die de FOD Economie heeft gepubliceerd. Een liter diesel (B7) mag vanaf woensdag maximaal 1,974 euro kosten. Het gaat om een daling met 11 cent.
"Een van de oorzaken dat de dieselprijs nu harder stijgt is dat die meer samenhangt met de gasprijs", zegt Van Selms. De gasprijs piekte gisteren voor het eerst boven de 300 euro per megawattuur. "Diesel wordt vaker als substituut gebruikt voor gas dan benzine.
Verzekeringsmaatschappijen gaan er namelijk vanuit dat je met een diesel ook veel meer kilometers maakt en dus is er vanzelfsprekend meer risico op schadegevallen. Aan de andere kant is de vraagprijs van een tweedehands diesel anno 2022 in de meeste gevallen een stuk lager dan een evenknie op benzine.
Het einde van de diesel is nabij
Als er een klimaatakkoord gesloten wordt in Den Haag dan is naar verwachting in 2030 maximaal eenvijfde van alle auto's in Nederland elektrisch en/of waterstof. In de nabije toekomst is er dus in elk geval nog ruimte voor de diesel.
Prijs van diesel stijgt morgen weer fors: 1 liter wordt 20 cent duurder tot maximaal 2,286 euro. De prijs van diesel gaat morgen opnieuw omhoog. Een liter diesel B7 wordt 20,2 cent duurder tot maximaal 2,286 euro aan de pomp, meldt de federale overheidsdienst Economie.
Voor een tankbeurt van 45 liter diesel betaal je in Nederland nu 94,50 euro, in België 90,45 euro en in Duitsland 95,40 euro. Met 17 cent per liter aan accijns minder, kost 45 liter diesel in Duitsland 89,1 euro. Duitsland wordt met beide brandstoffen dus het goedkoopste van de drie landen.
Wat kost diesel in België? De actuele prijs van diesel in België is € 2,05.
Duitsland - dieselprijzen: De weergegeven prijzen zijn voor de periode vanaf 13-juni-2022 t/m/t 19-september-2022. De gemiddelde prijs in deze periode is 2.01 (Euro), met een minimum van 1.89 (Euro) op 08-augustus-2022 en een maximum van 2.16 (Euro) op 05-september-2022.
Veelgestelde vragen over brandstofprijzen in Duitsland
De actuele prijs van Euro 95 in Duitsland is € 1,99. De actuele prijs van Euro 98 in Duitsland is € 2,06. De actuele prijs van diesel in Duitsland is € 2,15. De actuele prijs van LPG in Duitsland is € 1,13.
Diesel is het goedkoopst in Luxemburg (€1,13) en Oostenrijk (€1,19), het is daar gemiddeld 22% goedkoper dan in Nederland. In Europa is Oekraïne het goedkoopste land om te tanken, Euro95 benzine is daar 45% procent goedkoper (€0,99) dan in Nederland.
Sinds 2014 is diesel in Duitsland goedkoper dan in Nederland. Nederland rekent extra belasting over diesel en Duitsland niet.
Het ontzwavelen is duurder door de energieprijzen
'Er zit tegenwoordig steeds minder zwavel in de brandstoffen. Bij diesel worden er meer stappen genomen om de brandstof te ontzwavelen, en de stappen zijn moeilijker omdat diesel meer zwavel bevat. Dit doe je met waterstof.
België - dieselprijzen: De weergegeven prijzen zijn voor de periode vanaf 13-juni-2022 t/m/t 19-september-2022. De gemiddelde prijs in deze periode is 2.06 (Euro), met een minimum van 1.92 (Euro) op 19-september-2022 en een maximum van 2.19 (Euro) op 20-juni-2022.
Laag verbruik
Baljet benadrukt dat een dieselauto nog steeds zijn voor- en nadelen heeft: “Tegen zijn de grotere onzekerheid over restwaarde en bruikbaarheid en de hogere vaste lasten. Maar voor een diesel pleiten nog steeds het hoge koppel, het aangename rijden, laag verbruik en dus minder brandstofkosten.
Benschop: "Het is daarom het overwegen waard om een jonge diesel te kopen. De aanschafprijs is ten opzichte van andere auto's relatief laag en zeker als je lang met een auto doet, is de jaarlijkse afschrijving acceptabel. Zo kun je betaalbaar in een goede gebruikte auto rijden."
Het is niet te voorspellen hoe lang u nog kunt rijden in een auto op benzine of diesel. Dat geldt ook voor auto's die op lpg rijden. De Rijksoverheid wil in ieder geval in 2050 helemaal geen CO2 meer uitstoten. Dit staat in de Energieagenda.