Ga naar 'Instellingen' > 'Algemeen' > 'Zet over of stel [apparaat] opnieuw in' > 'Stel opnieuw in' > 'Herstel netwerkinstellingen'. Hierdoor worden niet alleen wifinetwerken en -wachtwoorden opnieuw ingesteld, maar ook mobiele instellingen en eerder gebruikte VPN- en APN-instellingen.
Slimme eerste stap: telefoon opnieuw opstarten
Het beste wat je kunt doen als je geen netwerkverbinding hebt? Je telefoon opnieuw opstarten! Hij maakt dan opnieuw verbinding met het mobiele netwerk. Vaak lost dit het probleem op en heb je daarna weer als vanouds bereik.
Haal de simkaart uit je telefoon en maak schoon met een zachte, droge doek en kijk of je hetzelfde probleem houdt. Plaats je simkaart in een ander toestel. Als je simkaart wel werkt in het andere toestel, dan ligt het probleem bij jouw toestel.
Start je apparaat opnieuw op.
Open je app Instellingen en tik op Netwerk en internet of Verbindingen. Afhankelijk van je apparaat kunnen deze opties verschillen. Zet wifi uit en mobiele data aan en check of er een verschil is. Zo niet, dan zet je mobiele data uit en wifi aan en check je het opnieuw.
Geen service: deze melding ontstaat wanneer je geen mobiele verbinding hebt. Zoeken: deze melding ontstaat wanneer je mobiele data niet werkt. Geen SIM: deze melding ontstaat wanneer de simkaart geen verbinding kan maken met je provider.
Mobiel via wifi zorgt ervoor dat je toch kunt bellen en sms'en, ook al heb je geen mobiele (4G) dekking. Het toestel schakelt automatisch over naar wifi wanneer de mobiele dekking onvoldoende/afwezig is.
Netwerkproviders in Nederland hebben met elkaar afgesproken dat zij de noodoproepen van elkaar overnemen. Hierdoor kun je altijd 112 bellen, ook als je bij je eigen provider geen bereik hebt. De 112-oproepen krijgen bovendien altijd voorrang boven andere gesprekken.
Soms kan iets simpels als een herstart er al voor zorgen dat u weer kunt bellen. Start bij problemen altijd eerst uw telefoon opnieuw op. Er zijn functies zoals "vliegtuigmodus" of "Niet storen" die ervoor zorgen dat u niet bereikbaar bent of kunt bellen.
Ga naar 'Instellingen' > 'Algemeen' > 'Zet over of stel [apparaat] opnieuw in' > 'Stel opnieuw in' > 'Herstel netwerkinstellingen'. Hierdoor worden niet alleen wifinetwerken en -wachtwoorden opnieuw ingesteld, maar ook mobiele instellingen en eerder gebruikte VPN- en APN-instellingen.
De H staat gelijk aan 3.5G, en de H+ staat gelijk aan 3,75G. Hoe hoger het getal voor de G, hoe sneller het internet is. H+ is dus sneller dan 3G maar iets trager dan 4G.
Haal je simkaart voorzichtig uit je telefoon en maak deze schoon met een zachte, droge doek. Plaats de simkaart daarna op de juiste manier terug in je toestel. Plaats je simkaart ter controle eens in een ander toestel; als je simkaart dan wel werkt, is je simkaart niet defect.
Telefoon maakt geen contact met netwerk
In veel gevallen is het probleem op te lossen door de telefoon opnieuw op te starten. De verbinding wordt dan gereset en je telefoon maakt dan opnieuw verbinding met het mobiele netwerk. Waarschijnlijk kun je daarna weer bellen.
Bellen met 112 zonder verbinding met eigen provider
Dan kunt u toch altijd 112 bellen. Want de netwerkproviders in Nederland hebben afgesproken om 112 oproepen van elkaar over te nemen. Dit heet gecumuleerde of gestapelde dekking.
Het noodnummer 112 mag gebeld worden bellen wanneer je denkt dat met spoed politie, brandweer of ambulancezorg nodig is. Een ambulance kan nodig zijn als je denkt dat iemand in levensgevaar is. Bijvoorbeeld door een ernstig ongeluk of een andere levensbedreigende situatie.
Kan ik een sms sturen naar 112? Ja. U mag de 112 sms-service alleen gebruiken als u niet of niet goed kunt spreken of horen. Om in een noodsituatie te kunnen sms'en naar 112 moet u zich eenmalig aanmelden bij 112.
Zodra je bellen via wifi hebt ingesteld, kun je gewoon bellen maar dan via wifi. Als je bent verbonden met internet, wordt 'Internetoproep' of 'Bellen via wifi' weergegeven op het meldingsscherm. Als je geen wifi-verbinding hebt, worden gesprekken uitgevoerd via je mobiele provider (als je die hebt).
Chat met de meldkamer via 112NL app
De 112NL app is een aanvulling op 112 bellen. Als u niet goed kunt horen, praten of een andere taal spreekt, maakt u via de 112NL app contact met de meldkamer.
Het alarmnummer 112 is in principe altijd bereikbaar. Maar het is niet uit te sluiten dat u 112 soms even niet kunt bereiken.
De E staat voor "EDGE", de maximale communicatiesnelheid van 2G.
Controleer of er een update van aanbiederinstellingen beschikbaar is. Ga naar 'Instellingen' > 'Algemeen' > 'Info'. Als er een update beschikbaar is, kunt u 'OK' of 'Werk bij' selecteren. Verwijder uw iPhone-simkaart of iPad-simkaart uit de simkaarthouder en plaats de simkaart vervolgens weer terug.
Ga op je iPhone naar Instellingen > Mobiel Netwerk > Opties Mobiele Data > Gesprekken en Data > en kies hier voor LTE. Daarna springt je telefoon over naar het LTE / 4G netwerk.