Een uittreksel van een akte is een samenvatting van de akte. Op het uittreksel staat een uitleg in 10 talen: Nederlands, Engels, Frans, Duits, Spaans, Grieks, Italiaans, Portugees, Turks en Servo-Kroatisch.
In de burgerlijke stand worden belangrijke gebeurtenissen in een mensenleven vastgelegd: de geboorte, huwelijken en eventuele scheidingen, en het overlijden. In de akte worden de namen van de hoofdperso(o)n(en) en hun ouders, namen en plaats van geboorte en datum en tijdstip van de gebeurtenis opgetekend.
Voor akten en registers van de Burgerlijke Stand gelden – mits de stukken aan ons zijn overgedragen – in verband met de privacywetgeving de volgende wettelijke termijnen: Geboorteakten zijn openbaar vanaf 100 jaar na geboorte van de persoon. Overlijdensakten zijn openbaar vanaf 50 jaar na overlijden van de persoon.
De volgende personen kunnen dit aanvragen:uzelf;een gemachtigde;iemand met een 'gerechtvaardigd belang' (bijvoorbeeld bij een rechtszaak).
Een akte kost € 16,60. Online: u kunt betalen met iDEAL, Visa of MasterCard. Stadsloket: het is de bedoeling dat u betaalt met uw pinpas of creditcard.
Voor het aanvragen van een uittreksel of afschrift uit de burgerlijke stand betaalt u € 16,60. Een meertalig uittreksel of modelformulier kost € 16,60.
Het burgerservicenummer, de voornamen en achternaam, het geboorteland en het geslacht van uw partner. Ook de trouwdatum of de datum waarop u een geregistreerd partnerschap bent aangegaan. Als u komt te overlijden: gegevens over de datum, de plaats en het land van overlijden.
Een uittreksel uit het bevolkingsregister (de Basisregistratie personen) heeft geen houdbaarheidsdatum. Er staat wel een datum op. Meestal mag een uittreksel maar 3 of 6 maanden oud zijn voor de organisatie die erom vraagt. U vraagt dit na bij de organisatie die het uittreksel van u wil hebben.
U kunt bij het Nationaal Register Overledenen (NRO) persoonsgegevens opvragen van inwoners van Nederland die vanaf 1939 zijn overleden.
Een geboorteakte is het schriftelijke bewijs van inschrijving van uw geboorte in de burgerlijke stand. U kunt de akte aanvragen als Nederlands afschrift of meertalig (internationaal) uittreksel. U vraagt deze aan bij de gemeente waar u bent geboren.
Het verschil tussen een uittreksel en een afschrift is dat op een afschrift alle gegevens van de akte uit de burgerlijke stand staan vermeld en op een uittreksel een deel van de gegevens staan.
Wat is je burgerlijke staat als je samenwonend bent met of zonder samenlevingscontract? Het maakt niet uit of je een samenlevingscontract hebt, wie samenwonend is heeft als burgerlijke staat ongehuwd en niet als partner geregistreerd. Je kunt in dat geval wel fiscaal partner zijn maar dat is geen burgerlijke staat.
Kinderen zonder geboortebewijs bestaan officieel niet. Ze staan in geen enkel overheidsregister. Voor politie en justitie is het daardoor bijna onmogelijk deze kinderen te beschermen tegen misbruik, uitbuiting en andere misdaden. Een geboortebewijs zorgt ervoor dat een kind geregistreerd is als staatsburger.
Dit doe je bij de gemeente waar je kind geboren is. De burgerlijke stand van de gemeente maakt dus aktes op. Een afschrift van de geboorteakte kun je aanvragen bij de gemeente waar de akte is opgemaakt. Een afschrift van een akte van de burgerlijke stand is een fotokopie van de akte.
Hoeveel kost het? Een uittreksel van een geboorteakte kost € 16,60.
Een akte is een officieel document van een gebeurtenis zoals een geboorte, een huwelijk of een overlijden. Dit zijn de belangrijkste gegevens die op een overlijdensakte staan: de voor- en achternamen van de overledene. plaats en dag van geboorte van de overledene (als deze informatie bekend is)
Hoe lang duurt het? Online aanvraag: de akte wordt binnen vijf werkdagen opgestuurd.De postbezorging kan 3 dagen duren.Aanvraag per post: uw aanvraag wordt binnen 3 weken na ontvangst verwerkt.
Bij het register in uw land vraagt u om uw geboorteakte.Soms kan uw ambassade u hierbij helpen.U kunt ook aan andere mensen vragen of zij voor u een geboorteakte opvragen in uw geboorteland. Denk aan familie, vrienden, notaris of advocaat.
Benodigde documenten
Om geboorteaangifte te doen heeft u een geldig identiteitsbewijs nodig. Is er vóór de geboorte erkenning of naamskeuze gedaan? Dan moet u de akte daarvan meenemen als u geboorteaangifte doet. De gegevens van die akte komen in de geboorteakte.
Trouwen en latten
Latten, oftewel 'living apart together' is voor sommige stellen de allerbeste keuze. Zij willen wel trouwen, maar niet samenwonen. Dat kan natuurlijk. Als je een huwelijk of geregistreerd partnerschap wil aangaan, hoef je niet per se samen te wonen.
Voor de Belastingdienst woont u samen als u met huisgenoten op hetzelfde adres staat ingeschreven bij de gemeente. Dat kan uw vriend of vriendin zijn. Maar bijvoorbeeld ook uw kind of uw broer als zij op uw adres staan ingeschreven. Ook dan woont u samen.
Wat is samenwonen? Samenwonen kun je doen met je geliefde, maar ook met je broer of zus of een goede vriend of vriendin. Er hoeft dus geen romantische relatie te zijn om als samenwonend te worden gezien. De Belastingdienst noemt dit een gezamenlijke huishouding.
Waarvoor heb ik een geboorteakte nodig? U heeft onder andere een geboorteakte nodig wanneer u een Nederlands paspoort of Nederlandse ID-kaart aanvraagt voor uw kind.