Hangt er van af van waar je wil vertrekken en waar je naar toe wilt vliegen. Een vlieguur 747 kost ongeveer €20.000,-, maar daar komen de belastingen van de luchthavens en zo nog bij.
Welnu, de goedkoopste privéjet vliegt heen en weer voor €95.000. De Boeing brengt ons (ook weer thuis) voor €210.000. Businessclass retour kost ongeveer €3.000.
Volgens de fabrikant kost de nieuwe Boeing 787-9 ongeveer 250 miljoen dollar per stuk. Daar krijg je dan een lege kist voor, die je naar wens kunt invullen. 250 miljoen is misschien veel geld, maar dan heb je ook wat: de ramen zijn 30 procent groter dan in vergelijkbare vliegtuigen.
440.000.000 euro voor het duurste vliegtuig ter wereld (!)
Het duurste vliegtuig dat er momenteel op de wereld is is de Airbus A380. Dit vliegtuig is het duurste, maar tevens het grootste passagiersvliegtuig dat er momenteel bestaat op de wereld. Het vliegtuig is tevens de bestellen in een VIP-uitvoering.
De prijzen beginnen bij 650 euro per enkele reis. Een retourtje kost minimaal 990 euro.
Voor het huren van een vliegtuig kunt u bij Global Aviation terecht voor kleine privéjets zoals een 4-persoons Cessna Citation Mustang tot een heuse Boeing 737. De kosten hiervan beginnen rond de € 5.800,- waarmee u bijvoorbeeld één dag met 4 passagiers van Rotterdam naar Londen en vice versa kunt reizen.
Een eigen vliegtuig kost redelijk wat slijk. Voor een doordeweekse nieuwe vierzitter betaal je al snel 250.000 euro, en dan niet eens gek gaan doen met opties. Geen haalbare kaart en het blijft voor de meesten dan ook bij een droom.
Een normale Boeing 747-8i biedt voldoende ruimte voor 450 passagiers en kost ongeveer 350 miljoen euro.
Een 747-8 kost op papier 351,4 miljoen dollar, en de energiezuinige 787-8 moet 206,8 miljoen dollar opbrengen. De prijzen die met name de grote luchtvaartmaatschappijen daadwerkelijk betalen voor hun vliegtuigen, ligt een stuk lager.
Brandstofprijzen aan de pomp: Avgas 100LL 4.01€/l. JetA1 2.74€/l.
In een typische vlucht van 9 uur legt het vliegtuig een kleine 9000 kilometer af, en gebruikt het iets meer dan 65.000 kilo brandstof. Dit komt dus neer op een verbruik van 7,22 kilo (9 liter) per kilometer, of 0,25 kilo (0,030 liter) per passagier per kilometer. iets beter dan 32 kilometer per liter per persoon dus.
De twee grootste partijen in Nederland op dit gebied zijn JetNetherlands, waar onder andere Dirk Scheringa, Frits Kroijmans en vastgoedtycoon Geert Ensing hun toestellen hebben staan en SolidAir, die bijvoorbeeld de toestellen beheert van vastgoedmannen Roger Lips en Bert Verwelius en durfinvesteerder Marcel Boekhoorn.
In totaal zijn er wereldwijd ongeveer 22,000 privéjets in gebruik. Zoals je zou verwachten, zijn de meeste van deze vliegtuigen echter gevestigd in de Verenigde Staten.
De Dassault Falcon 900EX heeft een geschatte charterprijs per uur van $ 8500, met een nieuwe catalogusprijs van $ 39 miljoen op het moment van fabricage.
Met dit model worden ook vaak rondvluchten gemaakt. In veel landen wordt de Cessna 182 ook voor militaire doeleinden gebruikt. Het vliegtuig kost slechts 433.500 euro en de bedrijfskosten per uur liggen tussen de 150 en 170 USD. Dit maakt het een van de goedkoopste vliegtuigen.
In de Boeing 777-300 zitten de slaapcabines, ook wel genaamd Overhead Crew Rest (OCR), achterin bij de staart van het vliegtuig. Dat is een plek waar je de vliegbeweging meer ervaart. Je wordt als het ware in slaap gewiegd.
Ja, het is echt een vliegtuig uit een film met Harrison Ford, deze C-180. Een bushplane van nature. Stoer, zonder ervoor gestudeerd te hebben. Het mooiste en fijnste vliegtuig van de wereld.
American Airlines, 949 vliegtuigen
*Het overzicht is samengesteld door Lufthansa. fanpage.