Alle cijfers hebben een specifieke betekenis. Cijfers van 1 tot en met 7 worden voor iedereen gebruikt. De 8 wil zeggen dat het om een Europese nummerplaat gaat en als er een 9 voor staat, gaat het om een gepersonaliseerd kenteken. Taxi's beschikken over een plaat die met T-X …
De combinatie 1-ABC-123, 2-ABC-123, 3-ABC-123, enzovoort, wordt gebruikt tot 7-999-ZZZ. De 8 is namelijk voor internationale nummerplaten en de 9 was gereserveerd voor de vroegere gepersonaliseerde platen. Zijn ook die combinaties uitgeput, dan veranderen de cijfers en letters van plaats en beginnen we opnieuw bij 1.
De eigenaar van een auto valt niet te checken op basis van een kenteken. Op de website van de RDW zijn alleen de autogegevens te achterhalen van de eigenaar. Alleen overheidsinstanties of verzekeraars van een autoverzekering kunnen op basis van een kenteken zoeken wie de eigenaar van een auto is.
De auto van een parlementslid is bijvoorbeeld te herkennen aan een nummerplaat die bestaat uit de letter P en een cijfer, terwijl bij diplomaten het kenteken met de letters CD begint. De directie Wegverkeer reikt voor elk ingeschreven voertuig één nummerplaat uit aan de aanvrager van de inschrijving.
Voertuigen voor militair gebruik hebben een aparte nummerplaat. De achtergrond is wit met daarop een Belgisch vlaggetje en zwarte cijfers. Voor militaire aanhangwagens is er een nummerplaat die begint met de letter R gevolgd door 4 of 5 cijfers.
Alle cijfers hebben een specifieke betekenis. Cijfers van 1 tot en met 7 worden voor iedereen gebruikt. De 8 wil zeggen dat het om een Europese nummerplaat gaat en als er een 9 voor staat, gaat het om een gepersonaliseerd kenteken. Taxi's beschikken over een plaat die met T-X …
De commerciële plaat (ook wel proefrittenplaat, handelaarsplaat of beroepsplaat genoemd) is bedoeld voor professionals in de automobielsector. De commerciële plaat heeft een mosgroene kleur op een retroreflecterende witte achtergrond. De kentekenplaat bestaat uit 3 letters gevolgd door 3 cijfers.
De platen met A1, A2 tot ergens voorbij A400 en met P1, P2 enzovoorts, zijn voor ministers, parlementariërs, de aartsbisschop en andere hoogwaardigheidsbekleders. ' De Kamer- en Senaatsvoorzitter kibbelden altijd over de A1-plaat.
Vandaag is de eerste Belgische autonummerplaat geperst die begint met het cijfer 2. Minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) was daarvoor afgezakt naar Sint-Agatha-Berchem bij Brussel. Daar worden onder andere de officiële Belgische nummerplaten geperst.
Die nummerplaten zijn niet voor gewone stervelingen, maar zijn inderdaad bedoeld voor taxivoertuigen.
In het kentekenregister staan gegevens van voertuigen. En van personen die een voertuig op hun naam hebben staan. De RDW beheert het kentekenregister. U kunt als particulier kentekengegevens uit het kentekenregister online bekijken of schriftelijk opvragen.
Strikt juridisch genomen is degene aan wie de auto geleverd is de eigenaar. Dat is dus gewoon degene die de auto heeft opgehaald bij de garage, na aankoop. Indien een ander de aankoop heeft betaald, heeft hij een vergoedingsrecht, maar de financier is daarmee nog geen eigenaar.
Je kan de leveringsstatus van je nummerplaat volgen via Track & Trace. Daar vul je je plaatnummer of het refertenummer van je aanvraag tot inschrijving in.
Via de post. Schroef uw nummerplaat (officiële kentekenplaat met stempel) achteraan de wagen los en geef deze onverpakt af in een postkantoor of postpunt. De schrapping is gratis en gebeurt onmiddellijk. U ontvangt een schrappingsattest waarop de schrappingsdatum staat.
Aanhangwagens die meer dan 750 kilogram wegen (en met dit gewicht wordt de Maximum Toegelaten Massa bedoeld), moeten ingeschreven worden en krijgen een eigen nummerplaat. De kentekenplaten beginnen met een Q. Je hebt voor deze aanhangwagens ook een verzekering nodig en je moet ermee langs de keuring.
Op 13 oktober 2008 werd bekend dat België zijn kentekenplaat vanaf 2010 zou omvormen naar de Europese standaard, met aan de linkerkant een blauwe band met de vlag van de Europese Unie en de landcode B.
Een plaat W is bestemd voor personen die tijdelijk verblijven in België. Zie tabel “Geldigheidsduur van de tijdelijke kentekenplaten van korte duur”.
Als alle toegestane combinaties met een "2" zijn opgebruikt, gaan we verder naar de "3" enzovoort. De laatste nummerplaat volgens het huidige systeem zal "7-ZZZ-999" zijn. Het cijfer "8" is gereserveerd voor internationale nummerplaten, "9" werd gebruikt voor gepersonaliseerde nummerplaten.
B-platen waren de eerste platen die in 1953 uitkwamen na de geëmailleerde platen.
Deze kentekenplaat wordt toegekend aan een voertuig dat op diesel met volledige fiscale vrijstelling mag rijden (rode diesel). Het gaat dus om een "fiscale kentekenplaat".
Kentekens met een rode achtergrond en witte tekens zijn transitplaten of tijdelijke nummerplaten voor korte duur. Ze beginnen met X voor exportvoertuigen en W voor personen die tijdelijk verblijven in België.
De FOD Mobiliteit en Vervoer heeft aangegeven dat de gewone nummerplaten die beginnen met '1' tegen het einde van het jaar op zullen zijn. Er zijn dan geen combinaties meer mogelijk. Tegen november ongeveer zullen de eerste auto's met een nummerplaat '2-ABC-123' verschijnen op onze wegen.
Normaal heeft de grootste stad die met een bepaalde letter begint, alleen die letter. Zo heeft Berlijn alleen de B. Voor Hamburg zou dus gedacht worden aan de letter H, maar dit is HH. Hansestadt Hamburg.