Hashtags worden gebruikt op Twitter, Pinterest, Linkedin en natuurlijk Instagram. Een hashtag begint met een # gevolgd door een woord zonder spaties.Het doel van hashtags is het groeperen van berichten over één en hetzelfde onderwerp. Dat kunnen evenementen, gebeurtenissen of onderwerpen zijn.
Ze helpen je je bereik te vergroten, nieuwe volgers en zo nieuwe klanten te krijgen. Wist je dat posts met hashtags maar liefst 12,6% meer engagement hebben dan posts zonder! Om de juiste, kwalitatieve volgers aan te trekken, heb je de juiste hashtags nodig. Willekeurige hashtags, trekken willekeurige volgers.
Het grootste voordeel van hashtags is het vergroten van je bereik. Met je berichten bereik je namelijk degene die jouw kanaal volgen. Door hashtags te gebruiken, kunnen mensen die je nog niet volgen wel je berichten ontdekken. Op bijvoorbeeld Instagram is het mogelijk om hashtags te volgen.
Gebruik je kleinere specifieke hashtags, dan is de kans groter dat je bovenaan de resultaten terecht komt. Zorg dus dat elke post een mix heeft van kleinere, specifieke hashtags en van de iets grotere hashtags.
Gebruik ook geen te kleine hashtags waar niemand op zoekt. Een hashtag die slechts 100x gebruikt is zet geen soda aan de dijk. Wissel af met hashtags bij iedere post, want het Instagram algoritme rekent met je af als je steeds dezelfde hashtags gebruikt. Gebruik relevante hashtags bij het bericht dat je post.
Schrijf # (het teken voor hashtag) samen met een onderwerp of zin en voeg dit toe aan je bericht om een hashtag te maken. Bijvoorbeeld: Ik heb vandaag zoveel heuvels beklommen! #SanFrancisco.
Hashtags op Facebook
Echter is de hashtag op Facebook nooit écht doorgebroken en uit onderzoek van BuzzSumo blijkt dat berichten zonder een hashtag het beter doen dan met een hashtag. Onderstaande afbeelding zegt dan ook meer dan genoeg: posts zonder hashtags zijn beter voor de betrokkenheid dan berichten met hashtags.
Informatie over de hashtag
Het is een teken op een toetsenbord van een pc, laptop, device of smartphone. Meestal vind je de # op de 3 van een toetsenbord. Om het teken te gebruiken moet eerst de shifttoets worden ingedrukt. Op de telefoon vind je het teken onder de 9 en naast de 0 (nul).
Micro-influencer: 10.000 tot 50.000 volgers (100 tot 500 euro per post) Mid-influencer: 50.000 tot 500.000 volgers (500 tot 5.000 euro per post) Macro-influencer: 500.000 tot 1 miloen volgers (5.000 tot 10.000 euro per post) Mega-influencer: 1 miljoen + volgers (10.000 tot 1 miljoen + euro per post)
Je zou, als je al actieve volgers hebt, wel een uitnodiging of uitdaging voor je volgers in je profieltekst kunnen plaatsen, door een hashtag te claimen. Op die manier betrek je mensen bij jouw account en zullen er meer reacties of likes komen en gaan volgers echt met jouw content aan de slag.
Op hashtagify.me kun je zien hoe populair een hashtag is, of de hashtag trending is en welke populaire hashtags erop lijken. Het doel hiervan is om te kijken of je geen hashtags gebruikt die weinig bereik hebben. Deze kun je namelijk beter weglaten en vervangen door populairdere hashtags.
Je geeft er extra omschrijvingen aan. Die hashtag zorgt er dan voor dat jouw bericht niet alleen getoond wordt aan jouw volgers (afhankelijk van het algoritme uiteraard), maar het vergroot ook de kans dat nieuwe mensen jouw post opmerken.
Als bedrijven hashtags in een reactie plaatsen dan zijn dit meestal 2 hashtags. Als bedrijven hashtags in het bericht zelf plaatsen dan zijn dit of ±7 hashtags of tegen de 30 hashtags. Berichten met ±30 hashtags hebben minder interactie dan berichten met 2 tot 7 hashtags.
Je kunt maximaal 20 personen noemen per foto of video die je in je Instagram-verhaal deelt.
Hou je hashtags kort en relevant zodat je klanten deze kunnen overnemen in hun berichten, als het relevant is. Probeer een korte unieke hashtag te vinden waarmee je publiek met één klik alle berichten over dit onderwerp kan lezen.
Stap 1: hoeveel hashtags per Instagram post
In een Instagram post kan je maximaal 30 hashtags gebruiken en in een Instagram story maximaal 10 hashtags. Het is daarom ook slim om deze allemaal te gebruiken aangezien je zo veel meer mensen bereikt.
Wanneer je een Reels hebt gedeeld, kun je deze makkelijk delen in jouw Instagram Feed. Niet iedereen kijkt namelijk altijd eerst naar de Instagram Reels. Daarom kun je hem het beste delen op in jouw Feed, zodat jouw Reels meer kijkers krijgt. Zo krijg je al een veel groter bereik met jouw video.
Zodra je hashtags aan je artikel hebt toegevoegd, kunnen leden het vinden door te zoeken naar dat woord of die zin op LinkedIn. Hashtags worden niet toegevoegd aan het artikel zelf, maar zijn te vinden in het commentaar dat boven je artikel in de LinkedIn feed wordt weergegeven.
Hashtags Instagram groeperen
Wissel de Instagram hashtags dus af. Wanneer je werkt met tools als Later of Preppr kan je de hashtags in groepen opslaan zodat je bij elke post de juiste groep kunt invoegen. Post je alles handmatig, zet dan je hashtags in de notities op je telefoon zodat je het snel kunt kopiëren.