Wie stelt het koopcontract op? Vaak wordt het koopcontract opgesteld door de makelaar of een andere adviseur die bij de koop betrokken is. Meestal omdat dit hoort bij de standaard dienstverlening. Het is niet verplicht.
Koop je een huis, dan heb je een koopcontract nodig om alle afspraken netjes vast te leggen. Wist je dat je dit koopcontract ook bij de notaris kunt laten opstellen?
Meestal stelt de makelaar van de verkoper de koopovereenkomst op. Hij doet dit aan de hand van de model koopovereenkomst. De makelaar vult dit model in en eventuele extra afspraken die jij en de verkoper hebben gemaakt worden hierin opgenomen.
Omdat de koper betaalt, is hij ook degene die bepaalt welke notaris het gaat worden. Als verkoper kunt u in dit geval hooguit een voorkeur opgeven, de koper hoeft hier echter niet op in te gaan.
De koper heeft het recht om binnen drie dagen na het tekenen van de akte te ontbinden, zonder opgaaf van reden. Dit is de wettelijke bedenktijd. Als beide partijen de koopakte hebben ondertekend, is het meestal de verkopende makelaar die de akte naar de notaris stuurt.
Alle partijen aanwezig bij het ondertekenen
De verkoper is de eerste die zijn handtekening zet. Als laatste zet de koper zijn handtekening onder het contract en is de koop op dat moment rond. De makelaar stuurt dit contract naar de notaris, zodat er een akte van levering opgesteld kan worden.
Koopcontract huis zonder makelaar
Een koopcontract tekenen zonder een makelaar, kan dat wel? Dat kan zeker! Een koopcontract is vaak namelijk een standaard document, die jij gebruikt om de gemaakte afspraken in vast te leggen. Aangezien je ook zelf de onderhandelingen regelt, weet je welke afspraken gemaakt zijn.
De prijzen lopen behoorlijk uiteen bij verschillende notarissen. Daarom is het verstandig om notarissen te vergelijken op prijs voor deze akte. De kosten voor het opstellen van een koopovereenkomst lopen uiteen van 100 tot 800 euro.
Ze kunnen kiezen voor dezelfde notaris of ze kunnen elk een aparte notaris aanstellen. Als er twee notarissen worden aangeduid brengt dat overigens geen verhoging van de kosten voor de koper met zich. De beide notarissen verdelen het wettelijk vastgestelde ereloon onder elkaar. Ook de verkoper moet niets extra betalen.
Meestal zijn de verkoper zelf en de verkoopmakelaar daarbij allebei aanwezig en gaat iedereen aansluitend naar de notaris. Hoeveel tijd je nodig hebt hangt natuurlijk af van de grootte van het huis en hoe nauwkeurig je de woning controleert.
Je tekent het koopcontract meestal bij de verkoopmakelaar op kantoor. Soms is bij die afspraak ook de verkoper aanwezig, zodat jullie de koopakte gelijktijdig kunnen tekenen.
Gemiddeld zit er anderhalve week tussen het maken van de mondelinge deal en het tekenen van het voorlopig koopcontract. Zorg er voor dat dit proces versneld wordt. Laat in je bieding meenemen dat het je wens is om zo snel mogelijk, bijvoorbeeld binnen 48 uur het koopcontract te tekenen.
Het passeren bij de notaris duurt gemiddeld meestal tussen de 30 minuten en een uur. Hierbij teken je de leveringsakte en meestal ook de hypotheekakte. Met het tekenen van de leveringsakte, ook wel transportakte genaamd, verandert de woning officieel van eigenaar.
Notariskosten koopovereenkomst
De notariskosten voor een koopovereenkomst kunnen verschillen en liggen tussen de €200,- en € 980,-. Vergelijk hier de kosten voor een koopovereenkomst.
Wanneer u met de verkopende partij tot overeenstemming bent gekomen en besloten heeft een woning te kopen, worden de voorwaarden van de koop vastgelegd in de koopovereenkomst. Het is sinds 2003 namelijk verplicht om bij de koop van een woning een koopovereenkomst op te stellen.
Een notaris helpt mensen om tot rechtsgeldige en bindende afspraken te komen. Bijvoorbeeld over de koop of verkoop van uw huis, het opstellen van een samenlevingscontract of zaken rond uw onderneming. De notaris geeft juridisch advies en let op de belangen van alle betrokkenen.
Het compromis wordt getekend bij de notaris van de verkoper, de verkoopovereenkomst bij de notaris van de koper.
Wie heeft dan de juiste keuze? Het antwoord luidt dat zowel de eigenaar als de kandidaat-koper ieder het recht hebben hun notaris aan te duiden. De verkoopakte kan dus verleden worden voor meerdere notarissen en zonder dat dit een verhoging van kosten voor de koper met zich meebrengt.
Binnen 4 maanden na de ondertekening van het compromis, moet u naar de notaris om de notariële akte te laten verlijden. Het kan en mag allemaal sneller, maar de notaris heeft toch tijd nodig om de administratie en het nodige opzoekwerk te doen.
Wie stelt het koopcontract op? Vaak wordt het koopcontract opgesteld door de makelaar of een andere adviseur die bij de koop betrokken is. Meestal omdat dit hoort bij de standaard dienstverlening. Het is niet verplicht.
Koper en verkoper kunnen het koopcontract samen opstellen, maar meestal ligt het initiatief bij de verkopende partij.
JUST Notarissen is het goedkoopste notariskantoor in Nederland. Wij werken met all-in prijzen, inclusief alle bijkomende kosten zoals kadasterkosten, recherchekosten, inschrijving Centraal Testamenten Register en de BTW.
Wie de kosten voor de notaris betaalt, spreekt u af in het koopcontract. Meestal moet u als koper alle notariskosten betalen die horen bij de overdracht van de woning. Maar soms betaalt de verkoper (een deel van) deze kosten.
Voorlopig koopcontract opstellen
Voor de koop van een woning is het verplicht om een schriftelijke overeenkomst op te stellen. In principe maken de koper en verkoper zelf uit hoe ze zo'n koopcontract opstellen en wat erin wordt opgenomen. Vaak maak je hierbij gebruik van een standaard overeenkomst.
Altijd, tenzij in de voorwaarden expliciet anders staat. Er is meestal weinig tot niets 'voorlopigs' aan zo'n koopcontract.