Bij een incident doet de betrokken zorgverlener een melding bij de zorgaanbieder. De interne procedure van de organisatie beschrijft bij wie de melding terecht moet komen en wie de verantwoordelijkheid heeft om het incident te registreren.
Als zorgaanbieder of solistisch werkende zorgverlener moet u calamiteiten melden bij de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ). Dat staat in de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz). Jeugdhulpaanbieders kunnen melden via calamiteiten melden Jeugdhulpaanbieders.
In verpleeghuizen weet iedereen dat je een incident rond de zorg (MIC) en ook incidenten die een medewerker raken (MIM), moet melden.
MIC melding
Als je een medicatiefout opmerkt, moet hiervan een melding gemaakt worden. In veel organisaties heet dit een MIC melding (melding incident cliënt). De meeste organisaties hebben afspraken over hoe die melding gedaan wordt en hoe je eventueel de collega erbij betrekt die de fout maakte.
Een calamiteit is een incident met een ernstig schadelijk gevolg of overlijden. Zodra het voor een zorgaanbieder duidelijk is dat er sprake is van een calamiteit, moet de zorgaanbieder de gebeurtenis binnen drie werkdagen aan de inspectie melden.
MIC-procedure
1. Als een zorgverlener een incident meemaakt, maakt hij/zij hiervan zo snel mogelijk melding. Melding kan ook door een andere direct betrokkene gebeuren.
Het gaat om meldingen incidenten cliënten (MIC) en meldingen incidenten medewerkers (MIM). Op basis van deze meldingen worden per locatie verbetertrajecten opgezet die de kwaliteit van onze zorg en de werkomstandigheden voor onze medewerkers continu verbetert.
Wanneer je kunt leren van een incident, omdat in de zorgverlening iets niet goed is gegaan, meld je het incident in het Veilig Incidenten Melden (VIM) of het Melding Incidenten Cliënten (MIC)-systeem.
Via MIC kun je incidenten rondom de cliënt anoniem vastleggen. Het gaat namelijk niet om veroordeling, maar oplossingsgericht: hoe is deze situatie tot stand gekomen en hoe kunnen we er met het team voor zorgen dat het niet weer gebeurt. En misschien zijn er wel meerdere collega's die hetzelfde is overkomen.
Cijfers 2020
In 2020 zijn in totaal 857 meldingen ingediend bij de MIC-commissie. Ten opzichte van 2019 zijn dat 183 minder meldingen.
In 2021 zijn er 10.167 MIC-meldingen zijn gedaan. Per cliënt zijn er minder meldingen gedaan dan het jaar ervoor.
Incidenten zijn (in vergelijking met calamiteiten) relatief lichte verstoringen van de dagelijkse gang van zaken bij een zorgaanbieder. Calamiteiten moeten altijd gemeld worden, incidenten niet. Zorgaanbieders moeten incidenten wel registreren en analyseren om van fouten te kunnen leren.
Bij een bijna-incident gebeurt er iets tijdens de zorg wat niet zo bedoeld was. Maar we merkten dit op tijd en hebben het veranderd. De patiënt heeft er daardoor geen last van gehad. Een incident is ook een onverwachte en onbedoelde gebeurtenis.
Doe bij elk incident of calamiteit altijd het volgende:
Schat de ernst van de situatie. Bel bij een ernstige situatie naar 112 én het interne alarmnummer (toestel xxx). Bel bij een minder ernstige situatie naar het interne alarmnummer (toestel xxx). Roep de BHV'er die bij jou in de buurt zit.
Afgeven bij apotheek of als klein chemisch afval
Ze kunnen dan terechtkomen in het (grond)water en dat is slecht voor het milieu. Gooi medicijnen ook niet in de prullenbak.
U kunt als cliënt, familie en naaste een calamiteit melden bij het Landelijk Meldpunt Zorg van de inspectie. Zorgverleners zijn verplicht calamiteiten te melden. Lees verder over calamiteiten melden als zorgaanbieder.
Wat is de MIC? Op de MIC (Maternal Intensive Care) worden zwangere patiënten met een ernstige pathologie en zwangere of bevallen patiënten die doorverwezen werden uit andere ziekenhuizen, geobserveerd. Het verloskwartier en MIC zijn in de praktijk niet van elkaar gescheiden en vormen één afdeling.
Indien iemand per ongeluk verkeerde geneesmiddelen of een te hoge dosis geneesmiddelen heeft ingenomen, neem dan onmiddellijk contact op met het Antigifcentrum: 070/245.245.
MIP staat voor Meldingen Incidenten Patiëntenzorg. Het doel van deze interne meldingenregistratie is om de patiëntenzorg en de manier waarop er wordt omgegaan met patiënten bij (bijna) incidenten binnen de zorginstelling te verbeteren.
Voorbeelden van (bijna) incidenten:
Medicatiefout. Ongewenst gedrag. Onveilige situatie.
TRIAS is een afkorting van Transparant Risico en Incidenten Analyse Systeem. In dit systeem kun je melding maken van incidenten, maar je kunt hier bv ook grensoverschrijdend gedrag en gevaarlijke situaties melden.
Op dit moment werken de meeste ambulance- organisaties met een MIP (Melding Incidenten Patiëntenzorg) of FONA (Fouten, Ongevallen en Near-Accidents) systeem.
Een interne melding bestaat altijd uit de volgende meldregels (gegevens): • Wie: uw naam en telefoonnummer plus eventueel de afdeling.Waar: de plaats van het incident.Wat: het soort incident of wat er gebeurd is.