Als u 112 belt voor een ambulance wordt u doorverbonden met de meldkamer ambulancezorg in uw regio. De medewerker van de centrale meldkamer vraagt wat er precies aan de hand is. De medewerker bepaalt of er een ambulance naar u toe komt.
U belt het alarmnummer 112 voor spoedeisende hulp. Bijvoorbeeld als u of iemand anders dringend medische hulp nodig heeft. Bij brand. Of als u getuige bent van een misdrijf.
Wanneer u 112 belt, geef dan door: wat er aan de hand is; waar er hulp nodig is; welke hulpdienst er nodig lijkt te zijn: politie, brandweer of ambulance.
Het noodnummer 112 mag gebeld worden bellen wanneer je denkt dat met spoed politie, brandweer of ambulancezorg nodig is. Een ambulance kan nodig zijn als je denkt dat iemand in levensgevaar is. Bijvoorbeeld door een ernstig ongeluk of een andere levensbedreigende situatie.
Je mag naar 112 of 101 bellen als je dringend de brandweer, een ambulance of de politie nodig hebt. Als het niet dringend is, bel je beter de lokale brandweer, je huisarts (buiten de uren de wachtdienst van huisartsen) of de lokale politie.
112 voor ambulance en brandweer. 101 voor politie.
100: Brandweer en ambulance
Dit bel je bij brand, een ernstig ongeval met gewonden of dringende hulp van medische aard.
Het alarmnummer 06 - 11, waarmee mensen in een noodsituatie snel de politie, brandweer of ambulance kunnen bereiken wordt in de praktijk vaak misbruikt. Soms wordt een misbruikpercentage van 75 procent geregistreerd. Het percentage kinderen onder de misbruikers is hoog. Zij bellen vaak op de vrije woensdagmiddag.
Geen ambulance noodzakelijk
Als er mensen in de buurt zijn met een EHBO of BHV-diploma, kunnen zij helpen. Als je 112 wel belt, hoor je van de meldkamer centralist waar je heen kunt gaan. In de meeste gevallen is dat de huisartsenpraktijk in de buurt. Het vervoer moet je dan zelf regelen.
Een ambulancerit (spoed) komt gemiddeld neer op ongeveer 600 euro. De prijs van spoedvervoer per ambulance wordt mede bepaald door het aantal kilometers dat de ambulance gereden heeft en een toeslag voor de meldkamer die de rit coördineert.
Dit kan te maken hebben met veiligheid van het personeel (bijvoorbeeld bij steek -of schietpartijen) of omdat de politie veel sneller ter plaatse kan zijn en al handelend kan optreden (bijvoorbeeld door het beginnen met reanimeren). Bij meldingen op privé adressen wordt de politie (in principe) niet mee gestuurd.
Kan ik een sms sturen naar 112? Ja. U mag de 112 sms-service alleen gebruiken als u niet of niet goed kunt spreken of horen. Om in een noodsituatie te kunnen sms'en naar 112 moet u zich eenmalig aanmelden bij 112.
Bel dan 0900-8844! Op dit nummer kunt u terecht met al uw niet-spoedeisende vragen en problemen. Zonodig wordt u snel doorgeschakeld naar het dichtstbijzijnde politiebureau.
Als geluidsoverlast overgaat in dreiging met geweld of u bent met de buren in conflict, dan is er mogelijk sprake van een strafbaar feit en dan kunt u de politie bellen. De politie kan optreden als iemand een strafbaar feit begaat of de openbare orde verstoort. Bij acute dreiging of gevaar belt u 112.
Zit er geen simkaart in je telefoon, dan kun je wel 112 bellen. Echter, er komen geen gegevens mee zoals locatie of telefoonnummer. Vervalt dan de verbinding dan kan de centralist je niet terugbellen.
Zo klein en dan zo ziek: een baby of klein kind in een koortsstuip is angstaanjagend. Bel 112 en zorg in de tussentijd dat het kind zich niet bezeert.
U betaalt geen eigen bijdrage voor ambulancevervoer. Dit vervoer telt wel mee voor uw eigen risico.
Gelukkig zijn de kosten voor een ambulance en het eventuele vervoer naar het ziekenhuis opgenomen in de basisverzekering van je zorgverzekering. Er moet dan wel sprake zijn van medisch noodzakelijk vervoer en een enkele rit mag niet langer zijn dan 200 kilometer. De kosten worden dus betaald door je zorgverzekering.
Bij spoedeisende ambulancezorg wordt onderscheid gemaakt tussen A1- en A2-urgentie. Bij een A1-urgentie is sprake van een levensbedreigende situatie. De ambulance gebruikt sirenes en zwaailichten en moet binnen 15 minuten na melding ter plaatse zijn.
Nederland liet relatief lang op zich wachten, voordat er een centraal nummer werd ingevoerd. In 1990 kreeg Nederland het alarmnummer 0611. Dit nummer wijzigde in 1997 naar het huidige noodnummer 112.
Ja, telefoonnummer 06 1409 4100 is het telefoonnummer dat wij gebruiken voor onze uitgaande verkoopgesprekken. We gebruiken dit wanneer we klanten bellen met een mooi aanbod. Sinds 1 januari 2020 zijn we namelijk verplicht om met 'nummerweergave' te bellen.
119 Meldkamer # centrale PPS Professionele Private Security N.V.
Dienst 112
Voor elke dringende interventie van de ambulance na een 112-oproep wordt 62,11 euro aangerekend, ongeacht de afgelegde afstand. Dit bedrag valt volledig ten laste van de patiënt. Er is geen tegemoetkoming van de ziekteverzekering. Dat de ambulance ter plaatse komt, volstaat om het bedrag aan te rekenen.
Zo zet je het uit
Ga naar Instellingen. Tik op Veiligheid en noodgevallen. Kies SOS. Zet SOS gebruiken uit.
De wettelijke opdrachten van de brandweer, zoals het blussen van een brand of het bevrijden van een slachtoffer uit een voertuig, zijn in principe gratis. Daar betaal je immers belastingen voor.