Het kan te wijten zijn aan gebroken kabels, storingen, of iets anders dat je niet in de hand hebt. Het is dus belangrijk om te weten of het probleem bij je internetprovider ligt. Controleer hiervoor of het internetlampje op het modem werkt. In het ideale geval staan de stroom- en DSL-lampjes aan.
Controleer eerst of je modem wel internet verbinding heeft. Dit kun je bijvoorbeeld doen door het modem direct met een kabel op je computer of laptop aan te sluiten, de draadloze router koppel je dan even los van je modem. Ook dan geen internet? Dan ligt het probleem waarschijnlijk bij je modem of internet provider.
Met de speedtest van Online.nl kun je met je mobiel in en rondom je huis het wifi-signaal meten. Zo weet je op welke plekken het wifi-signaal minder sterk is. Zorg er wel voor dat je verbonden bent via wifi en niet via 3G, 4G of 5G, anders meet je de verkeerde verbinding.
Probeer uw wifi kaart eens op een andere computer. Werkt deze hier ook niet, dan zou de kaart kapot kunnen zijn. Indien mogelijk: zet het access point (of de draadloze router) uit, wacht 30 seconden en zet deze opnieuw aan. Zorg voor de laatste drivers en client software van uw draadloze netwerkkaart.
U kunt de mobiele data van uw telefoon gebruiken om een andere telefoon, tablet of computer te verbinden met internet. Het delen van een verbinding op deze manier wordt 'tethering' genoemd. Ook wordt soms gesproken over het gebruik van een 'hotspot'. Sommige telefoons kunnen de wifi-verbinding delen via tethering.
Routers zijn vaak voorzien van de functie WPS (Wi-Fi Protected Setup). Deze functie is bedoeld om de procedure van het verbinden met een beveiligd draadloos netwerk vanaf een computer of een ander apparaat te vergemakkelijken.
Ga naar 'Instellingen' > 'Algemeen' > 'Zet over of stel [apparaat] opnieuw in' > 'Stel opnieuw in' > 'Herstel netwerkinstellingen'. Hierdoor worden niet alleen wifinetwerken en -wachtwoorden opnieuw ingesteld, maar ook mobiele instellingen en eerder gebruikte VPN- en APN-instellingen.
De LED DSL knippert wanneer de DSL-modem/gateway probeert verbinding te maken met uw DSL-service. Het lampje knippert ongeveer 30 seconden voordat uw DSL-modem verbinding maakt en brandt continu.
Een groen knipperend (power)lampje op je modem betekent dat er geen signaal op je modem binnenkomt.
Plaats de HDMI kabel in je mediabox en in de tv. Druk de voedingsstekker in het voedingsblok en druk daarna de voedingsaansluiting in de mediabox. Steek nu de internetkabel in de internetaansluiting van de mediabox en steek het andere uiteinde in het modem.
Via een simkaart kun je bijvoorbeeld ook draadloos internetten. Maar wifi gebruikt het internetsignaal van een modem in een lokaal netwerk (LAN). Mobiel internet daarentegen, gebruikt een simkaart voor internetsignalen via zendmasten.
Als je internet alleen gebruikt voor informatie en bijvoorbeeld internetbankieren, dan is de minimale internetsnelheid – vaak 50 Mbit/s – voldoende. Ga je ook series kijken via Netflix, dan heb je een sneller abonnement nodig. Zeker als ook anderen tegelijkertijd willen internetten.
Er zijn veel verschillende webpagina's waar u uw internetsnelheid kunt laten meten. De mooiste website is SpeedTest. Deze site werkt intuïtief, is fraai vormgegeven en geeft goede informatie. De test van SpeedTest werkt vaak het best met een server dicht bij u in de buurt.
De meeste gebruikers hebben voldoende aan een snelheid van 100 Mbps. Simpelweg surfen op het internet is uiteraard meer dan genoeg met deze snelheid. Je internet is dan snel genoeg om met meerdere apparaten video's te streamen. Een goede middenweg wanneer je niet teveel wilt betalen voor een internetabonnement.