De Citroën C1, Peugeot 107/108 en Toyota Aygo zijn bijna-identieke auto's in de zogenaamde miniklasse, ontwikkeld en geproduceerd in Tsjechië door een joint venture van PSA Peugeot Citroën en Toyota Motor Corporation.
De Toyota AYGO (bouwjaar 2014 en later) is de betrouwbaarste auto in het A-segment van Nederland. Dat blijkt uit de jaarlijkse betrouwbaarheidsenquête van de Consumentenbond.
De Toyota Aygo is een stadsauto (A-segment) die Toyota tussen 2005 en 2022, verdeeld over twee generaties, voornamelijk op de Europese markt op de markt bracht. De Aygo werd voor het eerst getoond op de Internationale Autosalon van Genève in 2005.
De Toyota Aygo X is een hatchback die Toyota sinds maart 2022 produceert als 5-deurs crossover stadsauto in het A-segment.
Hoewel het een stadsauto is, wordt er veel met de Aygo gereden. De helft van de Aygo's hebben namelijk meer dan 100.000 km op de klok staan, een enkel exemplaar zelfs meer dan 200.000 km. Een enkele Aygo-occasion is uitgerust met een automaat, de rest heeft een handgeschakelde versnellingsbak.
Waar op te letten bij het kopen
Zoals iedere auto heeft de Toyota Aygo een aantal specifieke aandachtspunten. Bij de eerste generatie is de waterpomp bijvoorbeeld een bekend zwak punt. Ook kan er lekkage optreden en is de koppeling redelijk snel versleten. Dit laatste geldt voor de tweede generatie Aygo nog steeds.
De Toyota Aygo staat op de vierde plaats in de ranglijst van zuinigste compacte occasions. Deze zeer populaire en veel verkochte stadsauto wordt aangedreven door een 1,0-liter driecilinder benzinemotor. En ondanks dat de auto geen hybride-aandrijving heeft, laat hij een bijzonder net verbruik van 1 op 19,1 noteren.
Welke veelvoorkomende problemen heeft de Toyota Aygo Mk1? De Toyota Aygo is ontworpen om door de stad te rijden, in het drukke verkeer, dus het is vervelend dat de koppeling gevoelig kan zijn voor defecten. En een aantal eigenaren hebben hun zorgen geuit over het ratelende geluid dat door de uitlaatpijp van hun auto wordt geproduceerd .
Makkelijk te besturen , goedkoop in gebruik en niet erg duur in aanschaf: de Toyota Aygo is een geweldig voorbeeld van de moderne stadsauto. Het levert alles wat je redelijkerwijs nodig zou kunnen hebben, maar slaagt er ook in om buiten zijn opdracht te presteren.
Toyota Aygo-benzinemotor
Bij de Aygo is er geen motorkeuze: elk model heeft dezelfde 1,0-liter benzinemotor , gedeeld met de mechanisch vergelijkbare Peugeot 108 en Citroen C1.
De Toyota Aygo heeft een adviesprijs van £ 8.701 tot £ 17.000 . De prijs van een gebruikte Toyota Aygo op carwow begint bij £ 5.900.
Een Toyota hybride heeft geen distributieriem, geen koppeling, geen dynamo en geen startmotor. Dit zijn allemaal slijtagegevoelige onderdelen in een auto. Als deze onderdelen vervangen moeten worden, kost dat u al snel veel geld.
Topmodel is de X-clusiv, voorzien van zwarte en zilverkleurige legeringen, lederen bekleding, X-touch multimediasysteem met DAB, achteruitrijcamera en automatische koplampen. X-clusiv is de enige uitvoering die ook standaard wordt geleverd met het X-wave elektrisch schuifdak.
De Citroen C1, Peugeot 108 en Toyota Aygo zijn technisch volledig identiek,en komen uit de zelfde fabriek, er zit dus geen enkel verschil in kwaliteit en betrouwbaarheid. Kies dus gewoon de auto die het meeste waar voor het geld biedt of die je het leukste er uit ziet vinden.
De Toyota Aygo is dus een heel zuinige auto. Op een volle tank zou je 636 kilometer ver kunnen komen.
- De brandstofmeter is net als bij de prius behoorlijk vreemd afgesteld (toyota kwaal?). De laatste twee blokjes (van de zes) gaan na circa 100km uit, terwijl ik op een volle tank ongeveer 700km haal.
“De 1,0-liter driecilinder benzinemotor past goed bij de auto. De handgeschakelde vijfversnellingsbak is goed te bedienen en voldoende afgesteld om met hogere snelheden op de snelweg te kunnen rijden zonder dat de auto gespannen aanvoelt .
De levensverwachting van een koppeling verschilt van auto tot auto. De koppeling van uw Toyota Aygo moet tussen de 100.000 en 160.000 km vervangen worden.
Uw Toyota Aygo is formeel geschikt voor E10 benzine. Maar E5 mag uiteraard ook zoals u dat kennelijk zelf al gebruikelijk doet. Maar u kunt beide benzinesoorten door elkaar gebruiken of mengen.
Het chassis en de verfijning voldoen ook aan de normen van de bovenstaande klasse. De motor heeft echter in elke generatie van de Aygo dienst gedaan en heeft volgens de normen van 2022 jammerlijk te weinig vermogen . Een handgeschakelde versnellingsbak die geweldig is om te gebruiken, zorgt ervoor dat hij bestuurbaar blijft, maar het ziet er niet goed uit als rivalen opties met turbocompressor aanbieden.
Want wat kost een grote beurt voor een Toyota Aygo? De kosten voor een grote beurt zijn vanaf €339,- inclusief BTW.
Het volledige onderhoudsbeurt voor een Toyota Aygo wordt elke 2 jaar of 30.000 kilometer uitgevoerd. De bougies moeten om de 4 jaar of 60.000 kilometer worden vervangen, en het actief koolstoffilter om de 90.000 kilometer.
In 2002 besloten PSA en Toyota gezamenlijk een miniklasse-auto te ontwikkelen. Hiervoor werd een joint venture opgericht onder de naam Toyota Peugeot Citroën Automobile in Kolín in Tsjechië. Hier werden de drie modellen Citroën C1, Peugeot 107 en Toyota Aygo ontwikkeld. De drie zijn technisch vrijwel identiek.
De Yaris Hybrid is volgens de ANWB en Natuur & Milieu de zuinigste in de praktijk in de categorie 'Benzine klein'. Hiermee laat onze Yaris veel kleinere auto's uit het A-segment achter zich. Wederom een bewijs dat Toyota's hybride technologie ook in de praktijk, op de weg dus, brandstof bespaart.
1. Toyota Yaris Hybrid/Mazda 2 Hybrid. De Toyota Yaris Hybrid is volgens de fabrikant in staat tot een verbruik van 1 op 26,3 en mag zich daarmee de zuinigste auto zonder laadkabel noemen. Hij moet die positie wel delen, want exact hetzelfde model is bij Mazda leverbaar als Mazda 2 Hybrid.